Home PageMijn klant betaalt niet

Mijn klant betaalt niet? Wat nu?

Het is de angst van iedere ondernemer: u levert uw goederen of diensten maar uw klant betaalt niet. Wat kunt u doen als uw klant niet meer reageert of simpelweg weigert te betalen? Hoe krijgt u het geld waar u recht op heeft? 

Als u te maken heeft met een wanbetaler, kunt u een incassobureau als Invorderingsbedrijf inschakelen. Wij gaan achter uw geld aan en hebben de middelen om de druk uit te oefenen die nodig is om uw klant te laten betalen. In het buitengerechtelijke traject betaalt u gegarandeerd niets.

Wij verzorgen onder andere:

Uw incasso voor 16:00 uur ingediend? Dan gaan we vandaag nog voor u aan de slag.

Uw klant betaalt niet. Wat kunt u doen?

Heeft u een factuur verstuurd, is de betalingstermijn verstreken, maar staat het geld nog niet op uw rekening? Dan is het allereerst belangrijk om te achterhalen wat de reden is voor de onbetaalde factuur. Is uw klant simpelweg vergeten te betalen? Is hij ontevreden over de geleverde producten of diensten? Betwist hij de factuur? Verkeert uw debiteur in financiële moeilijkheden? Of hebben we te maken met een notoire wanbetaler?

Daarom is het verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen met uw klant. Aan de hand van de reactie (of het uitblijven daarvan) kunt u de vervolgstappen bepalen.

Stap 1:

Stuur een herinnering

Heeft u een openstaande factuur en is de betalingstermijn verlopen? Dan kunt u beginnen met het versturen van een vriendelijke betalingsherinnering. Wellicht is uw klant de factuur per ongeluk vergeten te betalen of is er sprake van een misverstand. Als dat het geval is dan is de kans groot dat de klant alsnog gewoon betaalt na een eerste betalingsherinnering.

Als uw klant u laat weten dat hij het niet eens is met de factuur, dan kunt u kijken of u gezamenlijk een oplossing kunt vinden voor het geschil. Eventueel kunt u gebruikmaken van arbitrage. Neem in ieder geval geen genoegen met minder dan waar u recht op heeft. Uw klant is een verbintenis met u aangegaan en heeft zich daaraan te houden.

Stap 2

Stel uw klant in gebreke

Als uw klant na een vriendelijke herinnering nog steeds niet over de brug komt met het verschuldigde bedrag, dan is het tijd om uw debiteur in gebreke te stellen. Hiermee maant u uw klant officieel de rekening te betalen. 

Dit doet u bijvoorbeeld door middel van een zogenoemde WIK-brief (particuliere klanten) of ingebrekestelling (zakelijke klanten). Hiermee geeft u uw klant nog extra tijd om de rekening te betalen zonder dat er extra kosten in rekening gebracht worden. Als de termijn verstreken is, kunt u een incassobureau inschakelen. Het incassobureau zal incassokosten in rekening brengen bij uw klant.

Download hier uw voorbeeld WIK-brief
Download hier uw voorbeeld ingebrekestelling

Stap 3

Schakel een incassobureau in

Als incassobureau gaan we achter uw geld aan. Daarvoor maken we gebruik van een zorgvuldig incassotraject, waarin we de druk op uw debiteur geleidelijk aan opvoeren. Dat traject begint met een buitengerechtelijke fase (no cure, no pay). In het overgrote deel van de zaken lukt het ons om uw vordering in deze fase te innen. 


Betaalt uw debiteur nog steeds niet? Dan kunnen we overschakelen op een gerechtelijke procedure. We dagen uw debiteur voor de rechter. Invorderingsbedrijf beschikt over ervaren juristen en werkt samen met de beste advocaten en deurwaarders. Zodoende kunnen we het volledige incassotraject voor u uitvoeren en klanten die niet betalen linksom of rechtsom bewegen de openstaande vordering te voldoen.

Een incassobureau inschakelen

Heeft u te maken met een klant die een rekening niet binnen de afgesproken termijn betaalt? Reageert hij niet op uw telefoontjes of herinneringen? Of wil hij de factuur plots niet betalen? Maak dan gebruik van onze bewezen incassodiensten. Met ons nauwkeurige incassotraject innen wij onbetaalde rekeningen bij zelfs de meest hardnekkige wanbetalers.

Buitengerechtelijke incasso

We beginnen de incasso gebruikelijk met een buitengerechtelijk traject. Hierin bouwen we een dossier op en manen we uw debiteur de factuur te betalen door middel van aanmaningen en sommaties. Ook nemen we telefonisch, per e-mail en WhatsApp contact op met uw klant. 

Deze minnelijke incasso verloopt op basis van no cure, no pay. Ook als het ons niet lukt om de vordering te innen, betaalt u niets. 

Meer dan 85 procent van de vorderingen die bij ons binnenkomen weten we in de buitengerechtelijke fase te innen.

Gerechtelijke incasso

Vertikt uw debiteur het om na onze minnelijke incassopogingen te betalen? Dan slepen we hem voor de rechter (in overleg met u als klant). Uw klant heeft genoeg kansen gehad om de rekening te betalen en nu is de maat vol. We sturen een deurwaarder langs bij uw debiteur, die hem middels een dagvaarding officieel oproept om voor de rechter te verschijnen. 

Uw klant kan alleen onder een rechtszaak uitkomen door de openstaande vordering alsnog te betalen. Zo niet, dan laten we de zaak voor de rechter komen. Daarbij worden uw belangen behartigt door onze juristen. Als dat nodig is schakelen we ook een advocaat in. Uiteindelijk doet de rechter uitspraak. Het vonnis van de rechter kunnen we ten uitvoer laten leggen, door beslag te leggen bij uw debiteur. 

De kosten die komen kijken bij een gerechtelijke procedure worden in eerste instantie betaald door de schuldeiser. De rechter veroordeelt de verliezende partij doorgaans tot het vergoeden van (een groot deel) van de kosten die de andere partij heeft moeten maken.

Beslaglegging

Als we een vonnis van de rechter hebben, kunnen we beslag laten leggen bij uw debiteur. De deurwaarder legt beslag op bijvoorbeeld het inkomen of bankrekeningen van uw debiteur. Hier worden de openstaande factuur en de bijkomende kosten mee afgelost. 

De deurwaarder kan bijvoorbeeld ook beslag leggen op spullen, auto’s en zelfs woningen van uw debiteur. Deze kunnen openbaar verkocht worden en uit de opbrengst hiervan wordt u uitbetaald. Ook als uw debiteur niet vrijwillig betaalt, krijgt u dus waar u recht op heeft.

Incassobureau niet betalen

Een buitenlandse klant die niet betaalt?

Heeft u een buitenlandse klant die een rekening niet betaalt? Of heeft uw debiteur de benen genomen naar het buitenland? Invorderingsbedrijf heeft een uitgebreide internationale incassostrategie. We kunnen uw openstaande rekening wereldwijd voor u innen. 

Daarbij werken we samen met lokale advocaten, juristen en deurwaarders die beschikken over uitgebreide kennis van het plaatselijke rechtssysteem. Als klant communiceert u altijd met uw eigen internationale incassospecialist in Nederland.

Wanbetaling voorkomen

Nog beter dan een vordering weten te innen, is het om wanbetaling te voorkomen. Dat heeft u natuurlijk nooit helemaal zelf in de hand, maar door de juiste maatregelen verkleint u de kans dat uw klant een factuur niet betaalt (en zorgt u dat uw debiteur hier in ieder geval niet mee wegkomt).

Algemene voorwaarden

Als u goederen of diensten op rekening levert gaat uw debiteur een overeenkomst met u aan. Het is belangrijk om die juridisch zo goed mogelijk dicht te timmeren. De meest efficiënte manier om dat te doen is door goede, rechtsgeldige algemene voorwaarden of leveringsvoorwaarden op te stellen en te zorgen dat deze van toepassing zijn op de overeenkomst. 

In de algemene voorwaarden neemt u onder andere op hoe en wanneer uw klant moet betalen en wat er gebeurt als hij dat niet doet. 

De betalingstermijn voor zakelijke klanten is standaard 30 dagen, maar het is mogelijk om deze in uw algemene voorwaarden te verkorten naar 14 dagen. Zo kunt u er dus voor zorgen dat uw klant sneller betaalt. De gemiddelde betalingstermijn ligt in Nederland tussen de 14 en 30 dagen.

Een rechtsgeldige factuur maken

Een andere manier om de kans op wanbetaling te verkleinen is een duidelijke factuur opstellen. Zorg dat de factuur aan alle wettelijke vereisten voldoet. Zo geeft u uw klant geen reden om de factuur niet te betalen. Als een factuur niet rechtsgeldig is, dan kan uw klant de btw niet aftrekken. Dit kan dus een reden voor hem zijn om de factuur niet of niet volledig te betalen.

Zorgvuldig debiteurenbeheer

Goed debiteurenbeheer is cruciaal voor uw bedrijfsvoering. Stuur facturen op tijd en zit er bovenop als de betaaltermijn verstreken is. Als u te lang wacht met factureren en niet direct een herinnering stuurt als de rekening te laat betaald wordt, geeft u uw klant misschien het gevoel dat u de openstaande vordering vergeten bent. Maak gebruik van onze maatwerk software modules voor debiteurenbeheer.

Nooit meer onbetaalde facturen?

Vraag direct uw demo aan voor onze debiteurenbeheer-software.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Incassobureau inschakelen

    FAQ: Veelgestelde vragen over klanten die niet betalen

    No Cure No Pay Incasso

    Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!

    • Géén succes = géén kosten
    • 100% uitkering van de hoofdsom
    • 95% slagingspercentage

    Waarom 40.000 klanten u voor gingen

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Neem telefonisch of per mail contact op

      Vrijblijvend advies

      Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!

       

      Koninginnegracht 14 C
      2514 AA Den Haag
      070 – 762 0330

      Fax: +3170 – 762 0335