Home PageWanbetaling voorkomen

Hoe kunt u wanbetaling voorkomen?

Betaalt uw klant niet? Als incassobureau zorgen wij ervoor dat uw debiteuren niet wegkomen met wanbetaling. Middels een bewezen incassoprocedure zorgen wij dat u uw geld krijgt als uw wanbetaler niet uit zichzelf betaalt. Maar wanbetaling voorkomen is natuurlijk nog beter. Door uw debiteurenbeheer goed in te richten en bepaalde maatregelen te nemen, kunt u het risico op wanbetaling aanzienlijk verminderen.

Wat is wanbetaling?

We spreken van wanbetaling als iemand gebruikmaakt van een product of dienst en daarvoor niet betaalt. Hierdoor blijft u als ondernemer met onbetaalde facturen zitten. Wanbetaling kan verschillende oorzaken hebben. Soms betaalt uw debiteur moedwillig niet. In de praktijk komt wanbetaling daarnaast ook voor doordat uw debiteur niet kán betalen. Soms betalen klanten hun rekeningen niet omdat ze hun administratie niet op orde hebben of simpelweg laks zijn met hun betalingen.

Hoe voorkomt u wanbetaling?

Wat de reden ook is: wanbetaling is voor u als schuldeiser erg vervelend. U wacht op het geld waar u recht op heeft, maar krijgt het niet. U kunt wanbetaling voorkomen door allereerst uw nieuwe klant goed te onderzoeken. Als u weet dat een klant andere crediteuren in het verleden niet of te laat betaald heeft, dan begrijpt u dat de risico’s die aan deze klant kleven een stuk groter zijn dan bij klanten die in het verleden onberispelijk betaalgedrag hebben vertoond.

Hoe kunt u wanbetaling voorkomen?

Hoe groot is het risico op onbetaalde facturen?

Het risico op wanbetaling in Nederland is aanzienlijk. Uit een peiling van onderzoeksbureau Directresearch blijkt dat het betaalgedrag van bedrijven in Nederland weliswaar iets verbeterd is, maar dat ruim 35 procent van alle facturen nog steeds niet binnen de afgesproken termijn betaald wordt. 26 procent van de ondernemers lijdt hierdoor inkomensverlies en voor 19 procent van de bedrijven komt door wanbetaling hun voortbestaan in gevaar.

7 tips om wanbetaling te voorkomen

Als u diensten of goederen op rekening levert, is het dus belangrijk om wanbetaling te voorkomen. Maar hoe doet u dat? Als u deze zeven tips goed opvolgt, kunt u klanten sneller laten betalen en vermindert u de kans op wanbetaling.

1. Houd uw administratie bij (debiteurenbeheer) of besteed dit uit

Als u wilt dat uw klanten op tijd betalen, is het allereerst belangrijk dat u zelf uw administratie op orde heeft. Veel ondernemers ervaren debiteurenbeheer als een vervelende taak terwijl het een essentieel klusje is. Als ondernemer wilt u zich natuurlijk bezighouden met hetgeen u goed in bent, namelijk zakendoen. Hierdoor is debiteurenbeheer een klus waar (vooral kleinere) ondernemers weinig aandacht aan besteden. 

Daardoor vergeet u de factuur te sturen, heeft u het vaak niet direct door als een factuur niet op tijd betaald is en zit u er niet direct bovenop als de betalingstermijn is verstreken. Hierdoor blijven facturen te lang openstaan en heeft uw debiteur misschien het idee dat u de factuur helemaal vergeten bent. 

Door goed debiteurenbeheer te voeren heeft u het direct door als de betaling voor een factuur niet op tijd binnen is. U kunt direct betaalherinneringen verzenden of een eerste aanmaning sturen. Zodoende weet uw debiteur dat hij met wanbetaling niet weg zal komen.

Heeft u moeite met uw debiteurenbeheer? Dan kunt u gebruikmaken van onze speciale softwaremodule Riskprotector? We zorgen voor het versturen van uw facturen en sturen direct een aanmaning als uw factuur niet op tijd binnen is. Blijft betaling uit? Dan kunnen we direct overschakelen op een incassoprocedure.

2. Stel algemene voorwaarden op

Leg afspraken vast door algemene voorwaarden op te stellen. In uw algemene voorwaarden verwerkt u bepalingen die van toepassing zijn op al uw overeenkomsten. Zo staan in uw algemene voorwaarden uw betalingsvoorwaarden. Leg al uw bepalingen zorgvuldig vast. 

In uw algemene voorwaarden staat hoe en wanneer uw klanten uw facturen moeten betalen en wat er gebeurt als de betaling niet op tijd binnen is. Als uw klant niet op tijd betaalt, kunt u uw klant nog eens duidelijk wijzen op de overeengekomen voorwaarden. Zo begrijpt uw debiteur dat hij niet wegkomt met wanbetaling.

Het is belangrijk dat uw algemene voorwaarden juridisch geldig zijn. Hiervoor moet uw klant onder andere de kans gehad hebben om kennis te nemen van uw voorwaarden.

3. Screen uw potentiële klanten (kredietwaardigheid)

U kunt wanbetaling in belangrijke mate voorkomen door niet in zee te gaan met de verkeerde klanten. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door middel van een kredietrapport. Hiermee checkt u of het financieel verstandig is zaken te doen met uw handelspartner. Hoe snel betaalt de klant doorgaans zijn openstaande facturen? Heeft hij eerdere niet betaalde facturen? Hoe kredietwaardig is uw klant? Zo weet u zeker dat uw klant de factuur ook echt kan betalen. 

Het betalingsgedrag en de financiële situatie van uw eventuele zakenpartner wordt in het kredietrapport uitgedrukt in een creditscore. Dankzij deze score weet u exact hoe hoog het risico op wanbetaling is.

4. Factureer op tijd

Heeft u een klus afgerond of goederen geleverd? Factureer dan zo snel mogelijk of plan een wekelijks moment wanneer u dit doet. Wacht zeker niet langer dan 30 dagen. Hoe eerder de debiteur de factuur ontvangt, hoe sneller u betaald wordt. Daarnaast loopt u minder risico dat de factuur in de vergetelheid raakt. 

Het is belangrijk dat de factuur aan de wettelijke eisen voldoet, anders geeft u uw klant een reden om de factuur niet (op tijd) te betalen.

5. Zorg voor een geldige factuur

Stel correcte facturen op. De Belastingdienst eist dat een factuur aan bepaalde regels moet voldoen om rechtsgeldig te zijn. Daarnaast zorgen helder opgestelde facturen voor minder onduidelijkheid bij de geadresseerde. Dit voorkomt misverstanden en discussies achteraf.

6. Ontvang een verzendbevestiging

Het is belangrijk dat uw klant niet kan beweren dat hij de factuur niet ontvangen heeft. Daarom is het verstandig de aanmaning via e-mail te versturen. Vraag daarbij om een leesbevestiging. Met het bevestigen via e-mail kan uw debiteur achteraf niet zeggen dat een factuur niet tijdig is ontvangen (aangenomen dat u de factuur naar het juiste e-mailadres heeft gestuurd). 

Wilt u helemaal op safe spelen, verzend uw facturen dan niet alleen per e-mail maar ook aangetekend of per fax. Bewaar in beide gevallen goed de verzendbewijzen.

7. Zorg dat u een aangetekende aanmaning verstuurt

Na het verlopen van de vervaldatum kunt u direct betaalherinneringen verzenden. Hierin attendeert u uw klant vriendelijk op het verstrijken van de betalingstermijn. Geef uw klant een nieuwe betaaltermijn.

Stuur na het verlopen van de vervaldatum op de herinnering meteen een aanmaning. Voor een laatste aanmaning geldt (bij particulieren) dat u uw debiteur nog een keer 14 dagen de kans moet geven om de rekening te betalen, zonder bijkomende incassokosten. Maak duidelijk dat u de zaak zult overdragen aan een incassobureau als dat niet gebeurt. 

Bij zakelijk klanten mag u uw vordering direct na het verstrijken van de uiterste betalingsdatum overdragen aan een incassobureau.

Incassoprocedure starten bij een onbetaalde rekening

Is de betaaltermijn verstreken en heeft uw klant uw factuur nog steeds niet betaald? Onderneem stappen en schakel over op een no cure, no pay incassobureau! Doordat we alleen werken met de allerbeste juristen, advocaten en deurwaarders hebben we alle middelen in huis om te zorgen dat de rekening niet onbetaald blijft.

Uw onbetaalde factuur alsnog voldaan?

Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt contact met u op.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Incassobureau inschakelen

    Debiteurenbeheer uitbesteden

    Wilt u uw debiteurenbeheer gegarandeerd op orde hebben en daarmee wanbetaling voorkomen, zonder dat u uw debiteur hoeft uit te besteden? Met ons debiteurenbeheer softwarepakket ervaart u hoe het is om uw debiteurenbeheer uit te besteden, maar dit tegelijkertijd toch zelf in hand te hebben. Zo ziet u in één overzicht van welke facturen de betaaltermijn is verstreken en verstuurt u met één druk op de knop een betalingsherinnering aan uw debiteur. Zo kunt u ervoor zorgen dat uw facturen op tijd betaald worden.

    Onderdelen debiteurenbeheer

    • Correcte facturen opstellen
    • Facturen versturen
    • Uitstaande facturen bijhouden
    • Debiteuren bellen
    • Automatische betalingsherinneringen
    • Een laatste aangetekende aanmaning versturen
    • Overgaan tot incasso
    Meer informatie over onze software voor debiteurenbeheer?

    Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Incassobureau inschakelen

      Huurder uitzetten na wanbetaling

      Heeft u te maken met een huurder die structureel te laat betaalt? Het consequent te laat betalen van de huur is een geldige reden voor ontbinding van het huurcontract en uitzetting van uw huurder

      Invorderingsbedrijf staat voor u klaar als u uw huurder uit wilt zetten. We starten een gerechtelijke procedure om uw huurder uit te zetten.

      Uw huurder uitzetten bij wanbetaling?

      Vul uw gegevens in en we nemen direct contact met u op.

        Bent u een particulier of een onderneming?

        Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Incassobureau inschakelen

        FAQ: Veelgestelde vragen over wanbetaling voorkomen

        Betaalt uw debiteur de factuur niet en reageert hij ook niet op uw aanmaning? Dan kunt u een incassobureau inschakelen. Hiervoor zijn wettelijke buitengerechtelijke incassokosten vastgesteld. Deze incassokosten berekent het incassobureau direct door aan uw wanbetaler.

        Stelt uw wanbetaler dat hij u niet kan betalen? Dat is geen reden om de rekening niet betalen. Uw debiteur is een overeenkomst met u aangegaan en dient zich hieraan te houden.  


        Overigens blijkt dat veel wanbetalers die zeggen niet aan hun verplichtingen te kunnen voldoen, de onbetaalde rekening alsnog betalen als we hun faillissement aanvragen. Een faillissementsaanvraag is een ultiem pressiemiddel om uw onbetaalde rekeningen betaald te krijgen. Zodra uw debiteur de onbetaalde factuur alsnog voldaan heeft, kunnen we de faillissementsaanvraag intrekken.

        No Cure No Pay Incasso

        Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!

        • Géén succes = géén kosten
        • 100% uitkering van de hoofdsom
        • 95% slagingspercentage

        Alstublieft,

        Uw download

        Voorbeeld ingebrekestelling

        Voorbeeld ingebrekestelling

        Direct aan de slag met het versturen van uw ingebrekestelling? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrieven.

        Download direct

        Waarom 40.000 klanten u voor gingen

          Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

          Neem telefonisch of per mail contact op

          Vrijblijvend advies

          Invorderingsbedrijf kan bogen op een uitstekende staat van dienst als het gaat om het innen van schulden. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of klik op onderstaande knop!

           

          Koninginnegracht 14 C
          2514 AA Den Haag
          070 – 762 0330

          Fax: +3170 – 762 0335