Invorderingsbedrijf
Sommatie versturen?
Alles wat u wilt weten over een sommatiebrief
Is de betalingstermijn verstreken, en heeft u al meerdere betalingsherinneringen verstuurd, maar blijft de betaling van de factuur toch uit? Stuur uw debiteur dan een (laatste) sommatie (ook wel laatste aanmaning genoemd).
Indien wij de sommatie voor u versturen vanuit onze naam heeft hij daarnaast een extra groot effect (vreemde ogen dwingen). In maar liefst 85% van de gevallen betaalt een schuldenaar direct (zo blijkt uit de cijfers van Q1 2022).
- Sneller betaald
- Kost de debiteur niets
- Behoud klantrelatie: vriendelijke benaderingswijze
- Juridisch advies in geval van betwisting
- 85% van de debiteuren betaalt na de laatste sommatie
- Vóór 16:00 uur ingediend, dezelfde werkdag actie
- Naadloze overgang incassoproces bij non-betaling
Wat is een sommatie?
Als betaling uitblijft en betalingsherinneringen geen effect hebben gehad is de volgende stap een sommatie. U kunt deze zelf versturen, of door een incassobureau laten versturen. De kans op betaling is een stuk groter wanneer u ervoor kiest de sommatie te versturen via een incassobureau (vreemde ogen dwingen namelijk).
In een sommatie waarschuwen we uw schuldenaar nog een laatste keer op vriendelijke wijze; betaalt uw debiteur niet binnen vijf dagen dan zetten we de vordering in overleg met u over in een minnelijk traject en zullen er voor uw schuldenaar incassokosten en wettelijke rente bijkomen. Daarnaast kunnen we u vordering ook voorleggen bij de rechter.
Sommatie uitproberen?
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Waarom een sommatie versturen?
Met een sommatie behoudt u een goede klantrelatie én zorgt u dat uw klanten sneller betalen. Oftewel u krijgt uw facturen betaald zonder gedoe!
- Versnelde kasstroom
- Geen kosten voor uw debiteur
- Geen risico voor u of uw klant
- U hoeft zelf geen stappen te ondernemen
- Behouden van goede relatie met uw klant
Het effect van een sommatiebrief
Indien wij de sommatiebrief versturen vanuit onze naam heeft dat veel effect! In maar liefst 85% van de gevallen gaat de klant direct over tot betaling (zo blijkt uit de statistiek van Q4 2021).
Wanneer opnieuw de betaling uitblijft, starten wij het minnelijk incassotraject, waarin we de debiteur op verschillende manieren sommeren om te betalen. In totaal zijn er 16 contactmomenten. Betaalt uw debiteur vervolgens nog niet? Dan zullen wij in overleg met u een gerechtelijke procedure starten, om de incasso zo snel mogelijk te innen.
Hoe werkt een sommatie?
Invorderingsbedrijf stuurt een sommatie naar debiteuren om de hoofdsom van de factuur binnen een betalingstermijn van vijf dagen te voldoen. Dit geeft de debiteur een laatste kans om het bedrag te betalen zonder dat er extra incassokosten bijkomen.
Stap 1.
De betaling van de openstaande factuur door uw klant blijft uit.
Stap 2.
U draagt uw vordering aan ons over waarna wij een sommatiebrief per post sturen of per e-mail. Hierin herinneren wij debiteuren aan een betalingstermijn van vijf dagen waarin zij de factuur dienen te voldoen.
Stap 3.
Uw schuldenaar is in gebreke gesteld. In 85% van de gevallen betaalt uw debiteur de factuur meteen.
Stap 4.
Géén betaling? Wij zetten uw zaak over in een minnelijk incassotraject (op basis van No Cure No Pay) of in een gerechtelijke procedure.
Download uw voorbeeld sommatiebrief
Om u alvast op weg te helpen kunt u hieronder ons voorbeeld sommatie downloaden, welke voldoet aan de wettelijke eisen. Dit is tevens een ingebrekestelling. Als betaling alsnog uitblijft na de gestelde termijn, treedt u automatisch in verzuim.
Download voorbeeld sommatie
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Gerechtelijke procedure: wanneer er niet betaald wordt
Wordt de verplichting om de openstaande vorderingen te voldoen niet aanvaard, dan is het nodig een rechtszaak aan te spannen om uw factuur te incasseren. Ook hierbij is Invorderingsbedrijf u van dienst. Wij begeleiden u de gehele juridische procedure. Door de juiste juridische stappen te ondernemen zorgen wij ervoor dat de factuur zo snel mogelijk wordt betaald.
Ervaringen van onze klanten
Onze incassospecialisten
In 10 jaar tijd zijn wij uitgegroeid tot wereldwijde marktleider op het gebied van incasso. “Wij gaan verder waar anderen stoppen”.
Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden op het gebied van incasso, of heeft u vragen over incasso? Onze specialisten staan u graag direct te woord.
Sommatie uitproberen?
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Onze kantoren
Wij zijn gevestigd in Den Haag en Amsterdam en bieden u de beste service om het doel te bereiken dat u voor ogen heeft: uw geld terugkrijgen van iemand die weigert te betalen.
Wilt u grote hoeveelheden dossiers uit handen geven of direct uw vordering overdragen? Neem dan telefonisch contact op +31-(0)70-762 0330 / +31-(0)20 – 760 3920 of via bovenstaand contactformulier.
FAQ: Veelgestelde vragen over sommaties
FAQ: Hoe verschilt een sommatiebrief van een (schriftelijke) aanmaning?
Wanneer de tijdige betaling van facturen uitblijft na de afgesproken betalingstermijn, is het gebruikelijk de debiteur een betalingsherinnering of schriftelijke aanmaning te sturen. Krijgt u geen reactie op uw aanmaningen binnen de gestelde termijn? Dan wordt het tijd een incassobureau in te schakelen.
Het incassobureau herinnert de schuldenaar aan zijn verplichtingen om betalingsafspraken na te komen binnen de betaaltermijn. Dit doet het bureau door middel van een sommatiebrief. Dit is een laatste aanmaning waarin de schuldenaar wettelijk gezien een laatste kans wordt gegeven de afspraken na te komen voor er een rechtszaak wordt aangespannen.
FAQ: Moet ik zelf een goede sommatiebrief schrijven?
Nee, Invorderingsbedrijf neemt u de taken volledig uit handen. De sommatiebrief wordt dan ook geschreven door onze incassospecialisten met jarenlange ervaring. Zo kunnen zij zorgen voor goede schriftelijke aanmaning die de schuldenaar op een drukkende wijze herinnert aan zijn financiële verplichtingen.
FAQ: Wat is de slagingskans van een sommatiebrief?
Een sommatiebrief zet veel debiteuren ertoe hun factuur te betalen. Uit data van 2021 blijkt dat 85% de vordering betaalt na de herinnering van de laatste sommatiebrief.
FAQ: Wat zijn de voordelen van een sommatie?
Een laatste sommatie sturen kan verschillende voordelen met zich mee brengen. Enkele voordelen van een laatste sommatie zijn:
Betalingsherinnering: het herinnert debiteuren aan openstaande betalingen voordat verdere actie wordt ondernomen.
Professionele communicatie: het toont serieusheid en bereidheid om betalingen te innen.
Klantrelaties behouden: het geeft klanten een laatste kans om betalingen te voldoen en misverstanden recht te zetten.
Druk opvoeren: het kan debiteuren aansporen om betalingen serieuzer te nemen.
Juridische documentatie: het dient als bewijs van inspanningen om een minnelijke regeling te treffen voordat juridische stappen worden genomen.
FAQ: Bij wie worden de kosten van de sommatiebrief in rekening gebracht?
Indien u gebruikmaakt van onze Laatste Sommatie Service brengen wij geen kosten in rekening voor het versturen van de sommatiebrief. Niet aan de schuldeiser, en ook niet aan de debiteur. Uw schuldenaar heeft (meestal) vijf dagen de tijd om uw factuur te betalen, anders mogen we incassokosten in rekening brengen.
Besluit de schuldenaar de vordering echter niet te voldoen? Dan starten wij in overleg met u het minnelijke traject. Hierin zijn zestien contactmomenten met uw debiteur. We zullen de debiteuren op verschillende manieren sommeren te betalen (onder andere telefonisch, per e-mail, via een sms of via een brief). Vanaf het minnelijke traject zullen er incassokosten en wettelijke rente berekend worden aan uw debiteur.
Betaalt uw klant vervolgens nog niet? Dan zullen we in overleg met u een gerechtelijke procedure starten. De schuldenaar dient dan voor de rechter te verschijnen. Hier zitten extra kosten aan verbonden, waarvan we een deel kunnen verhalen op uw debiteur.
Wilt u een laatste aanmaning uitproberen of meer weten over onze Laatste Sommatie Service? Neem dan telefonisch contact op met onze incassospecialisten va 070 – 762 0330!
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
- Up to date Kredietinformatie en verhaalsinformatie
- Innovatieve Order to Cash oplossingen
- Credit Control Systemen
- Credit Management Specialist
- Direct actie (dezelfde werkdag)
Na 5 maanden van zelf herinneringen en aanmaningen sturen heb ik besloten om de onbetaalde factuur van mijn bedrijf uit te besteden aan het invorderingsbedrijf! Na slechts 1 sommatie van hen heeft mijn klant eindelijk betaald. Voor mij een leer om in de toekomst bij wanbetalers onbetaalde facturen sneller uit te besteden aan hen.
Snelle en klantvriendelijke service. Debiteur had binnen een week na de eerste sommatie betaald.
Onze incassojuristen & adviseurs
- mr. Wesley BoetersInterim-advocaat
- Bas ToetIncassospecialist
- Tim BetistIncassospecialist
- Luka TripicIncassospecialist