Invorderingsbedrijf
Sommatie versturen?
Alles wat u wilt weten over een laatste aanmaning
Is de betalingstermijn verstreken, en heeft u al meerdere betalingsherinneringen verstuurd, maar blijft de betaling van de factuur toch uit? Stuur uw debiteur dan een (laatste) sommatie (ook wel laatste aanmaning genoemd).
Indien wij de sommatie voor u versturen vanuit onze naam heeft hij daarnaast een extra groot effect (vreemde ogen dwingen). In maar liefst 85% van de gevallen betaalt een schuldenaar direct (zo blijkt uit de cijfers van Q1 2022).

- Sneller betaald
- Kost de debiteur niets
- Behoud klantrelatie: vriendelijke benaderingswijze
- Juridisch advies in geval van betwisting
- 85% van de debiteuren betaalt na de laatste sommatie
- Vóór 16:00 uur ingediend, dezelfde werkdag actie
- Naadloze overgang incassoproces bij non-betaling

Wat is een sommatiebrief?
Als betaling uitblijft en betalingsherinneringen geen effect hebben gehad is de volgende stap een laatste sommatie (ook wel laatste aanmaning). U kunt deze zelf versturen, of door een incassobureau laten versturen. De kans op betaling is een stuk groter wanneer u ervoor kiest de sommatie te versturen via een incassobureau (vreemde ogen dwingen namelijk).
In een laatste aanmaning waarschuwen we uw schuldenaar nog een laatste keer op vriendelijke wijze; betaalt uw debiteur niet binnen vijf dagen dan zetten we de vordering in overleg met u over in een minnelijk traject en zullen er voor uw schuldenaar incassokosten en wettelijke rente bijkomen. Daarnaast kunnen we u vordering ook voorleggen bij de rechter.
Laatste aanmaning uitproberen?
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!

Waarom een laatste aanmaning versturen?
Met een laatste aanmaning behoudt u een goede klantrelatie én zorgt u dat uw klanten sneller betalen. Oftewel u krijgt uw facturen betaald zonder gedoe!
- Versnelde kasstroom
- Geen kosten voor uw debiteur
- Geen risico voor u of uw klant
- U hoeft zelf geen stappen te ondernemen
- Behouden van goede relatie met uw klant
Het effect van een sommatiebrief
Indien wij de sommatiebrief versturen vanuit onze naam heeft dat veel effect! In maar liefst 85% van de gevallen gaat de klant direct over tot betaling (zo blijkt uit de statistiek van Q4 2021).
Wanneer opnieuw de betaling uitblijft, starten wij het minnelijk incassotraject, waarin we de debiteur op verschillende manieren sommeren om te betalen. In totaal zijn er 16 contactmomenten. Betaalt uw debiteur vervolgens nog niet? Dan zullen wij in overleg met u een gerechtelijke procedure starten, om de incasso zo snel mogelijk te innen.

Hoe werkt een laatste aanmaning?
Invorderingsbedrijf stuurt een sommatie naar debiteuren om de hoofdsom van de factuur binnen een betalingstermijn van vijf dagen te voldoen. Dit geeft de debiteur een laatste kans om het bedrag te betalen zonder dat er extra incassokosten bijkomen.
Stap 1.
De betaling van de openstaande factuur door uw klant blijft uit.
Stap 2.
U draagt uw vordering aan ons over waarna wij een laatste sommatiebrief per post sturen of per e-mail. Hierin herinneren wij debiteuren aan een betalingstermijn van vijf dagen waarin zij de factuur dienen te voldoen.
Stap 3.
Uw schuldenaar is in gebreke gesteld. In 85% van de gevallen betaalt uw debiteur de factuur meteen.
Stap 4.
Géén betaling? Wij zetten uw zaak over in een minnelijk incassotraject op basis van No Cure No Pay) of in een gerechtelijke procedure.
Download uw voorbeeld laatste aanmaning
Om u alvast op weg te helpen kunt u hieronder ons voorbeeld laatste aanmaning downloaden, welke voldoet aan de wettelijke eisen. Dit is tevens een ingebrekestelling. Als betaling alsnog uitblijft na de gestelde termijn, treedt u automatisch in verzuim.
Download voorbeeld laatste aanmaning
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!

Gerechtelijke procedure: wanneer er niet betaald wordt
Wordt de verplichting om de openstaande vorderingen te voldoen niet aanvaard, dan is het nodig een rechtszaak aan te spannen om uw factuur te incasseren. Ook hierbij is Invorderingsbedrijf u van dienst. Wij begeleiden u de gehele juridische procedure. Door de juiste juridische stappen te ondernemen zorgen wij ervoor dat de factuur zo snel mogelijk wordt betaald.
Laatste aanmaning: ervaringen van onze klanten

Zeer goede ervaring! Het personeel is vriendelijk en neemt de tijd voor u. Adviezen zijn eerlijk en professioneel. Ik zou deze firma zeker aanbevelen!

Het versturen van betalingsherinneringen was altijd een vervelend klusje. Dankzij het Invorderingsbedrijf weet ik nu waar een betalingsherinnering aan moet voldoen. Wij gingen zelfs nog een stapje verder en hebben het versturen van betalingsherinneringen geautomatiseerd met de Credit Control Module. Personeel is super en altijd fijne communicatie.

Toppers! Mijn huurder had een grote huurachterstand en wilde mijn woning niet verlaten. Een kennis raadde het Invorderingsbedrijf aan. Mijn contactpersoon Danny was zo goed in het uitleggen van de procedures. Ik snapte het volledig. Het resultaat is dat ik mijn woning weer terug heb en de achterstallige huur betaald is.

Een bedrijf met passie voor dienstverlening! Ze analyseren snel wat je als bedrijf verwacht en geven goed advies. Danny is een topper en heeft naast kennis ook nog gevoel voor humor. Invorderen is niet leuk, maar de mensen maken het leuk door hun persoonlijke contact met de klant.

Goed en snel resultaat met buitenlands incasso, korte lijnen.

Je wordt netjes geholpen. In mijn geval ging het om een laag bedrag (36 euro) maar toch wordt er de tijd voor je genomen en doen ze hun best om je te helpen. Zeker een aanrader!

Aardige en deskundige mensen. Had in Duitsland twee zaken die maar niet wilden lukken. Met hun hulp allebei opgelost. Zonder rechtszaak!!

Fantastische ervaring. Snelle en professionele begeleiding, begrip voor de zaak en de debiteur betaalde vrijwel direct nadat ik het invorderingsbedrijf inschakelde. Volgende keer ga ik niet meer zelf achter de onbetaalde rekeningen aan en schakel ik het invorderingsbedrijf direct in!

Super goed bedrijf! Maar vooral het snelle handelen van Danny de Jong. Ook voelde ik mij heel serieus door hem. Zijn communicatie was goed en duidelijk, maar ook snel en hij ging gelijk aan de slag!! Ook de afwikkeling is heel correct gedaan door hem.

Zeer tevreden! Verstand van zaken als de klant je factuur niet wil betalen. Daardoor snel het gewenste resultaat. Ik vind hun No Cure No Pay formule echt top.

Handelen snel, nemen alle zorg uit handen en communiceren goed over de status van lopende dossiers. Kortom, zeer tevreden klant!

Goede service! Mijn zaak was binnen de kortste keren afgehandeld, en ik ben goed op de hoogte gehouden van de status van mijn zaak. Hier kom ik zeker nog een keer terug!

Zeer professioneel, duidelijk, behulpzaam en vriendelijk! Prettige ervaring/samenwerking. Zeker een aanrader!

Ik was eerst bang dat het niet zou lukken om buitenlandse vorderingen te incasseren. Maar ik moet zeggen dat ik toch positief verrast werd! Het Invorderingsbedrijf heeft voor ons zowel in België als Nederland al heel wat achterstallige betalingen kunnen verwerken. Wij zijn zeer tevreden!

Geweldig! Ik ben ongelooflijk goed gesteund en ben in het hele proces meegenomen! Uiteindelijk is de zaak succesvol afgerond, aanrader!

Super snel geregeld. Direct resultaat. Via het online portaal kon ik continu de status van de zaak bekijken, dat vond ik erg prettig want ik wist meteen waar ik aan toe was.

De afhandeling duurde even, maar het eindresultaat telt uiteindelijk. Ben hierover meer dan tevreden!

Erg prettige samenwerking gehad. Joost & Wesley hebben mij goed geholpen met mijn zaak en mij gedurende het gehele proces ondersteund. Goede communicatie. Goed resultaat, een aanrader!

Als zeer goed beschouwd. Na het indienen van mijn vordering is de zaak snel opgepikt. Dat resulteerde ook in een snelle betaling. Ik ben erg tevreden over hoe mijn zaak is behandeld en kom de volgende keer zeker terug.

Schnell, kompetent, entschlossen!

Ik heb een incasso van een moeizame factuur ingediend. Dat bleek gelukkig geen probleem te zijn, want het is uiteindelijk toch gelukt om ook voor deze factuur betaald te krijgen, helemaal super.

Wij zijn zeer te spreken, dat we tot nu toe onze vorderingen hebben kunnen ontvangen. En dat ons op deze manier veel werk uit handen wordt genomen. Ook nog eens zonder risico voor ons. De debiteur betaalt de incasso kosten en wij ontvangen ons geld. Ik kan iedereen met een incasso opdracht Invorderingsbedrijf aanraden!

Uitstekend! Helder dashboard en goede terugkoppeling door vaste contactpersoon. Het lukte mij in 3 maanden niet om mijn openstaande facturen te innen. Ik ging daarom opzoek naar een no cure no pay incassobureau, zodat ik niet nog meer geld kwijt ben. Het Invorderingsbedrijf heeft in nog geen 1 maand tijd het gehele bedrag weten te incasseren. Wij geven 5 sterren!

Niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Ik had eigenlijk geen hoop meer dat mijn klanten zouden betalen. Ik wilde dan ook geen risico lopen om geld uit te geven, zonder zeker te weten dat ik mijn geld terug zou zien. Ongelofelijk dat je zelf tijden bezig bent en dan schakel je eindelijk iemand anders in en dan kunnen ze opeens wel betalen. Goed dat dit soort incassobedrijven bestaan. Mijn debiteur betaalt de incassokosten en ik heb mijn volledig openstaand bedrag ontvangen.

Beslag leggen lijkt een moeilijke klus, maar niet voor Invorderingsbedrijf. Mijn zaak leek hopeloos, maar door beslaglegging in te zetten werd mijn vordering ein-de-lijk betaald. Ik ben Wesley en Luka dankbaar voor de goede hulp!

Dankzij betaallinks zijn mijn facturen veel sneller betaald. Ook interessant dat je in de module kunt zien op welke dag je de meeste betalingen binnenkrijgt. Voor mij blijkt donderdag de beste betaaldag. Daarom verstuur ik nu iedere woensdag mijn betaallinks. Zeker vijf sterren voor deze module!

Zeer tevreden over de Credit Control Module. Al mijn betalingsherinneringen heb ik inmiddels geautomatiseerd en aangepast op mijn klanten. Bespaart mij veel tijd en ik hoef minder lang te wachten op mijn geld.

Nadat ik de huur had opgezegd wilde mijn huisbaas de borg niet terugbetalen terwijl ik geen schade had gemaakt aan de woning. Hij wilde niet naar mij luisteren wat ik ook deed. Pas nadat het Invorderingsbedrijf achter het geld aan ging, betaalde hij wel. Ik ben blij dat het is opgelost!

Nadat ik een meubel set via Marktplaats had verkocht zou de koper online het geld overboeken. Dat is nooit gebeurd en er werd niet meer gereageerd op mijn telefoontjes. Vreemde ogen dwingen, want toen het Invorderingsbedrijf achter de koper aanging was de betaling direct gedaan. Mocht ik ze weer nodig hebben, zal ik zeker weer contact opnemen met het Invorderingsbedrijf.

Ik heb even getwijfeld of ik de module wilde afsluiten, maar na het zien van de demo ging ik overstag. Door de DSO Rapportages heb ik meer inzicht in het betalingsgedrag van mijn (potentiële) klanten. Het helpt mij een overwogen keuze te maken om wel of geen zaken te doen met een klant.

Het was een vervelende beslissing dat ik het geld dat ik had uitgeleend aan een familielid moest terugvorderen via een incassobureau. Toch ben ik blij dat ik het heb gedaan. Ik heb mijn geld ontvangen en gelukkig is de relatie niet beschadigd.

Ik doe al een aantal jaren zaken met Amerikaanse partners. Een langlopende zaak is eindelijk opgelost na tussenkomst van het Invorderingsbedrijf. Het was een grote vordering, dus ik ben blij dat ik eindelijk mijn geld heb ontvangen.

Ik doe al een aantal jaren zaken met partners Engeland en Schotland. Een langlopende zaak is eindelijk opgelost na tussenkomst van het Invorderingsbedrijf. Het was een grote vordering, dus ik ben blij dat ik eindelijk mijn geld heb ontvangen.

Ik doe al een aantal jaren zaken met partners door heel Europa. Vaak gaat dit goed, maar soms blijven facturen langere periode onbetaald. Gelukkig is het Invorderingsbedrijf hier om mij in bij te staan. Uiteindelijk ontvang ik alsnog mijn betaling.

Ik doe al jaren zaken met mijn Russische zakenpartners. Samen met Joost hebben we een grote zaak afgerond. Bedankt voor de goede service!

Gegevens overzetten ging nog nooit zo simpel en snel! Ik ging uit van een volledige dag gegevens importeren, maar binnen 30 minuten was ik klaar. Top!

Vroeger leverden wij krediet aan bedrijven waar dit eigenlijk niet verstandig was met als resultaat dat we aardig wat geld zijn ‘verloren’. Met de Riskmanager kunnen wij beter onze risico’s berekenen.

The company TicketSwap recommended this service to me when there were no other options left. To be honest, I didn’t expect anything. And yesterday I received a call with happy news – the seller returned my money through the service. Only a few weeks had passed since the application, and the application itself was extremely simple. I love it! I have not seen such a service in France or in Germany, where I lived. Five stars out of five:)

Zeer tevreden over de module monitoring van kredietlimieten. Eindelijk houden wij goed in de hand hoeveel limiet wij verstrekken. Kortom, top systeem!

Geweldig! Ik ben ongelooflijk goed gesteund en ben in het hele proces meegenomen! Uiteindelijk is de zaak succesvol afgerond, aanrader!
Onze incassospecialisten
In 10 jaar tijd zijn wij uitgegroeid tot wereldwijde marktleider op het gebied van incasso. “Wij gaan verder waar anderen stoppen”.
Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden op het gebied van incasso, of heeft u vragen over incasso? Onze specialisten staan u graag direct te woord.
Sommatie uitproberen?
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!

Onze kantoren
Wij zijn gevestigd in Den Haag en Amsterdam en bieden u de beste service om het doel te bereiken dat u voor ogen heeft: uw geld terugkrijgen van iemand die weigert te betalen.
Wilt u grote hoeveelheden dossiers uit handen geven of direct uw vordering overdragen? Neem dan telefonisch contact op +31-(0)70-762 0330 / +31-(0)20 – 760 3920 of via bovenstaand contactformulier.
FAQ: Veelgestelde vragen over laatste aanmaning
FAQ: Hoe verschilt een sommatiebrief van een (schriftelijke) aanmaning?
Wanneer de tijdige betaling van facturen uitblijft na de afgesproken betalingstermijn, is het gebruikelijk de debiteur een betalingsherinnering of schriftelijke aanmaning te sturen. Krijgt u geen reactie op uw aanmaningen binnen de gestelde termijn? Dan wordt het tijd een incassobureau in te schakelen.
Het incassobureau herinnert de schuldenaar aan zijn verplichtingen om betalingsafspraken na te komen binnen de betaaltermijn. Dit doet het bureau door middel van een sommatiebrief. Dit is een laatste aanmaning waarin de schuldenaar wettelijk gezien een laatste kans wordt gegeven de afspraken na te komen voor er een rechtszaak wordt aangespannen.
FAQ: Moet ik zelf een goede sommatiebrief schrijven?
Nee, Invorderingsbedrijf neemt u de taken volledig uit handen. De sommatiebrief wordt dan ook geschreven door onze incassospecialisten met jarenlange ervaring. Zo kunnen zij zorgen voor goede schriftelijke aanmaning die de schuldenaar op een drukkende wijze herinnert aan zijn financiële verplichtingen.
FAQ: Wat is de slagingskans van een sommatiebrief?
Een sommatiebrief zet veel debiteuren ertoe hun factuur te betalen. Uit data van 2021 blijkt dat 85% de vordering betaalt na de herinnering van de laatste sommatiebrief.
FAQ: Bij wie worden de kosten van de sommatiebrief in rekening gebracht?
Indien u gebruikmaakt van onze Laatste Sommatie Service brengen wij geen kosten in rekening voor het versturen van de sommatiebrief. Niet aan de schuldeiser, en ook niet aan de debiteur. Uw schuldenaar heeft (meestal) vijf dagen de tijd om uw factuur te betalen, anders mogen we incassokosten in rekening brengen.
Besluit de schuldenaar de vordering echter niet te voldoen? Dan starten wij in overleg met u het minnelijke traject. Hierin zijn zestien contactmomenten met uw debiteur. We zullen de debiteuren op verschillende manieren sommeren te betalen (onder andere telefonisch, per e-mail, via een sms of via een brief). Vanaf het minnelijke traject zullen er incassokosten en wettelijke rente berekend worden aan uw debiteur.
Betaalt uw klant vervolgens nog niet? Dan zullen we in overleg met u een gerechtelijke procedure starten. De schuldenaar dient dan voor de rechter te verschijnen. Hier zitten extra kosten aan verbonden, waarvan we een deel kunnen verhalen op uw debiteur.
Wilt u een laatste aanmaning uitproberen of meer weten over onze Laatste Sommatie Service? Neem dan telefonisch contact op met onze incassospecialisten va 070 – 762 0330!
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
- Up to date Kredietinformatie en verhaalsinformatie
- Innovatieve Order to Cash oplossingen
- Credit Control Systemen
- Credit Management Specialist
- Direct actie (dezelfde werkdag)
Onze incassojuristen & adviseurs
- mr. Wesley BoetersIncassojurist
- Bas ToetIncassospecialist
- Jim MolenkampIncassospecialist
- Tim BetistIncassospecialist
- Luka TripicIncassospecialist