Een factuur: wat is dat en
wanneer verstuurt u er een?
Op een factuur staat de betalingsverplichting die een klant richting een leverancier heeft. Een ondernemer is meestal verplicht een factuur te sturen aan andere ondernemers, stichtingen en verenigingen en soms ook aan particulieren. Facturen moeten aan specifieke eisen voldoen om rechtsgeldig te zijn.
Gratis incasso adviesgesprek?
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Wat is een factuur?
De factuur is het document waarop staat beschreven wat voor diensten of goederen de verkoper aan de kopende partij heeft geleverd. Op een factuur staat verder het bedrag dat de klant hiervoor moet betalen en het verzoek om dit bedrag te betalen. De factuur wordt door de verkoper opgesteld en aan de klant verstuurd nadat de goederen of diensten geleverd zijn.
Factuur betekenis
Volgens de Van Dale is de betekenis van factuur als volgt: “lijst van geleverde goederen of diensten met prijsvermelding en het verzoek om te betalen”.
Wat is factureren?
Onder factureren wordt het opmaken en versturen van facturen aan klanten en het daarvan verwerken in de administratie verstaan. De verstuurde facturen kunnen worden onderverdeeld in betaalde en openstaande facturen. Daarnaast heeft een onderneming vaak te maken met inkoopfacturen voor bedrijfsuitgaven die zijn gedaan.
Wanneer moet iemand een factuur versturen?
Niet iedereen is wettelijk verplicht om te factureren. Alleen als u als ondernemer goederen of diensten levert aan andere ondernemers of rechtspersonen (bijvoorbeeld verenigingen stichtingen) moet u een factuur sturen.
Uitzonderingen
Sommige ondernemers hoeven niet aan de factuureisen te voldoen. Dat is het geval voor de volgende ondernemers:
- Ondernemers het in taxi- en openbaar vervoer
- Horecaondernemers
- Ondernemers die vrijgestelde goederen of diensten leveren (als u gedeeltelijk bent vrijgesteld moet u de belaste goederen wel factureren)
- Ondernemers die gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR).
- Ondernemers die afspreken dat de afnemer de factuur maakt (bijvoorbeeld bij veilingen)
Leveringen aan particulieren
Wanneer u als ondernemer goederen of diensten aan particulieren verkoopt, hoeft u in principe geen factuur te sturen. Dit is alleen verplicht in de volgende gevallen:
- Uw onderneming is een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer
- U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land
Hoe maak ik een goede factuur?
Gaat u een factuur maken? Dan is het cruciaal dat het document aan de geldende wettelijke eisen voldoet. Daarom moet u bepaalde gegevens op de factuur zetten.
Op een gewone factuur moeten minimaal de algemene gegevens op te nemen:
- Volledige (bedrijfs)naam en adresgegevens verkoper
- Volledige naam van de klant
- Volledige adres van de klant
- Btw-nummer verkoper
- KvK-nummer verkoper
- Factuurdatum
- Een uniek factuurnummer (nummers moeten opeenvolgend zijn)
Vervolgens moeten de geleverde goederen of diensten als volgt gespecificeerd worden:
- Een duidelijke omschrijving van geleverde goederen of diensten
- De hoeveelheid van de geleverde goederen of diensten (bijvoorbeeld het aantal producten of de gewerkte uren)
- De datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd
- Het te betalen bedrag exclusief btw dat voor de levering van de goederen of diensten wordt gerekend
- Het btw-tarief dat over dat bedrag berekend wordt
- Het totale bedrag aan btw dat de klant moet betalen.
Eenvoudige factuur
Als het totaalbedrag inclusief btw niet hoger is dan € 100 dan mag u vereenvoudigde facturen maken.
- datum uitreiking factuur
- naam en adresgegevens verkoper
- beschrijvingen geleverde diensten of goederen
- btw-tarief dat berekend wordt
- verwijzing naar de oorspronkelijke factuur (bij wijziging van een factuur)
Als zzp'er een factuur opstellen
Grotere bedrijven hebben doorgaans een boekhouder die de facturen opstelt. Bij zzp’ers is dat anders. Zij hebben vaak geen budget voor een boekhouder en moeten hun rekeningen zelf opmaken.
Hoe verstuurt u een factuur?
Er worden geen specifieke eisen gesteld aan hoe u de factuur moet sturen. U kunt de factuur dus per post versturen, maar ook per e-mail (met pdf-bestand) of direct vanuit een facturatieprogramma.
Als verkoper bent u verplicht de rekening vóór de 15e dag van de maand, volgend op de maand waarin u het product of de dienst heeft geleverd, te verzenden.
Is uw factuur niet betaald?
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
FAQ: Veelgestelde vragen over facturen?
FAQ: Wat is een elektronische factuur?
Sommige bedrijven en organisaties hebben in hun algemene voorwaarden een beding dat zij alleen e-facturen accepteren. Een elektronische factuur of e-factuur is een digitale factuur met gestructureerd bestand, waarbij alle gegevens een speciale codering en een vaste plek hebben. Hierdoor kunnen deze e-facturen geautomatiseerd verwerkt worden.
Een digitaal pdf-bestand dat per e-mail wordt verstuurd valt niet onder e-factureren. Dergelijke bestanden moeten nog steeds handmatig verwerkt worden.
Onder andere de Rijksoverheid accepteert alleen e-facturatie.
FAQ: Wat gebeurt er als ik een factuur niet betaal?
Wilt u een factuur niet betalen? Als de vordering terecht is, bent u in gebreke als u de rekening niet op tijd betaalt.
Als u ondernemer bent, kunnen er in dat geval direct extra incassokosten bij u in rekening gebracht worden. Als u een particulier bent, is de crediteur wettelijk verplicht om eerst een herinnering te sturen en u nog 14 dagen de tijd te geven om de openstaande factuur te betalen. Als u dat vervolgens niet doet, mogen er buitengerechtelijke incassokosten in rekening gebracht worden.
In de meeste gevallen zal de schuldeiser een incassobureau inschakelen. Het incassobureau stuurt een aanmaning. Als u die niet betaalt kan er een gerechtelijke procedure tegen u gestart worden. Als de rechter bepaald dat de vordering gegrond is, kan de debiteur een deurwaarder inschakelen en beslag bij u laten leggen.
FAQ: Wat is een inkoopfactuur?
Facturen die u zelf ontvangt voor leveringen of diensten die u heeft afgenomen noemt men inkoopfacturen. Het is als ontvanger belangrijk om deze facturen goed te controleren voordat u ze betaalt.
De nota moet u inboeken in uw administratie. Vervolgens kunt u bijvoorbeeld de betaalde btw verrekenen tijdens de aangifte omzetbelasting en om uw zakelijke kosten af te trekken bij de aangifte inkomstenbelasting. Voor ondernemers geldt een bewaarplicht van 7 tot 10 jaar voor hun bonnetjes en inkoopfacturen.
FAQ: Hoe ga ik om met openstaande facturen?
Als uw klant niet betaalt, is het belangrijk om zo snel mogelijk een betalingsherinnering te sturen. Als uw klant vervolgens nog steeds de factuur niet betaalt, kunt u uw vordering overdragen aan een incassobureau. Invorderingsbedrijf werkt in de buitengerechtelijke fase op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat u niets hoeft te betalen als het ons niet lukt om de vordering te innen.
FAQ: Wat is een creditfactuur?
Als u een factuur verstuurt, mag u deze naderhand van de Belastingdienst niet meer wijzigen, ook niet als uw klant daarmee instemt. Als u een fout gemaakt heeft bij het opstellen van de factuur, moet u daarom een creditfactuur (creditnota) sturen. Dit is een factuur met daarop een verlaging of kwijtschelding van het oorspronkelijke factuurbedrag.
FAQ: Kan ik een creditnota verrekenen met een factuur?
U mag een creditnota verrekenen met een openstaande factuur. De meeste boekhoudprogramma’s bieden een mogelijkheid om de verrekening op te nemen in de administratie. Dit noemt men verdichten.
Voor het verrekenen van facturen gelden de volgende regels:
- U bent schuldenaar en schuldeiser van elkaar
- Een van de partijen verklaart dat hij een beroep doet op de verrekening
- De vordering op de handelspartner moet opeisbaar zijn
FAQ: Waar moet ik op letten bij de tenaamstelling?
Als crediteur bent u verplicht een factuur op naam te zetten van degene met wie u de overeenkomst bent aangegaan. Dit moet de juridische naam of handelsnaam zijn. Als uw klant vraagt de tenaamstelling van de factuur te veranderen is dat dus niet toegestaan.
FAQ: Ik heb een factuur dubbel betaald. Wat nu?
Als u per ongeluk een factuur dubbel betaald heeft, betekent dat niet dat u definitief uw geld kwijt bent. U kunt het teveel betaalde bedrag tot 5 jaar na de dubbele betaling terugvorderen. De ontvanger van het dubbel betaalde bedrag is verplicht dit terug te storten.
FAQ: Kan ik mijn facturen verkopen?
Heeft u een openstaande factuur die maar niet betaald wordt? Sommige schuldeisers kiezen er dan voor om hun factuur te verkopen. Het verkopen van een vordering is in de meeste gevallen een ongunstige oplossing. Partijen die onbetaalde facturen kopen, betalen namelijk maar een fractie van de waarde van het openstaande bedrag.
Dit terwijl u – vaak kosteloos – een incassoprocedure kunt starten. Incassobureaus als Invorderingsbedrijf werken in de buitengerechtelijke fase namelijk op basis van no cure, no pay. De incassospecialisten van Invorderingsbedrijf gaan achter uw geld aan en voeren de druk op tot uw factuur betaald is. De incassokosten worden direct doorberekend aan de debiteur en ook als het niet lukt om de vordering te innen, wordt u niets in rekening gebracht.
FAQ: Kan ik als particulier een factuur maken?
Een factuur is een officieel document en moet aan verschillende wettelijke eisen voldoen. Zo moet u KvK-nummer en btw-identificatienummer op de factuur zetten. Als particulier heeft u deze nummers niet. Verstuur dus geen eigen factuur als particulier.
Als u als particulier van iemand geld tegoed heeft, doet u daarom een betaalverzoek. Vervolgens kunt u een kwitantie sturen. Dit is een betalingsbewijs. Op de kwitantie staat wat voor goederen of diensten er zijn geleverd, hoeveel dit er waren en wat voor bedrag daarvoor is gerekend. Vermeld ook duidelijk aan wie de kwitantie gericht is.
FAQ: Kan ik een factuur maken zonder KvK-nummer?
Een factuur sturen zonder KvK-nummer is in principe niet mogelijk. Daar is één uitzondering op: ondernemers die niet kunnen worden ingeschreven bij de KvK. Deze ondernemingen, bijvoorbeeld stille maatschappen, moeten zich bij de Belastingdienst aanmelden, en mogen wél een factuur sturen zonder KvK-nummer.
FAQ: Wat is het verschil tussen een offerte en een factuur?
De termen offerte en factuur worden nog weleens met elkaar verwisseld, terwijl ze flink van elkaar verschillen.
Een offerte wordt gestuurd vóór het aangaan van een overeenkomst. Een offerte is een formeel aanbod om tegen een bepaalde prijs een opdracht uit te voeren of goederen te leveren.
Een factuur wordt gestuurd na het sluiten van de overeenkomst en dient als een officieel verzoek tot betaling van de afgesproken diensten of leveringen.
FAQ: Wat is het verschil tussen een factuur en een kwitantie?
Een factuur is een document met een verzoek tot betaling dat een ondernemer moet versturen als hij goederen of diensten levert aan andere ondernemers. Een factuur moet aan verschillende wettelijke vereisten voldoen. Alleen ondernemers kunnen een factuur verstrekken. Een factuur wordt in principe verstrekt vóór de betaling gedaan wordt.
Een kwitantie is een bewijs van betaling. Hiermee kunt u aantonen dat u een betaling hebt gedaan. Een kwitantie wordt doorgaans dus verstrekt ná de betaling. Als een verkopende partij geen factuur kan leveren, dan kunt u vragen om een kwitantie.
FAQ: Wat is de minimale betalingstermijn van een rekening?
Of er een wettelijke betalingstermijn geldt, is afhankelijk van de hoedanigheid van uw klant.
Voor particulieren bestaat er geen minimale betalingstermijn. De enige voorwaarde is dat de betalingstermijn “redelijk” moet zijn. Wat onder redelijk wordt verstaan, hangt onder andere af van de geleverde goederen of diensten en de overeengekomen prijs. Vaak wordt een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd
Voor zakelijke overeenkomsten bestaan er wel wettelijke betalingstermijnen. Als u niets afspreekt met uw klant is de betalingstermijn 30 dagen. Hier mag u, als u dit vooraf afspreekt met de klant, eventueel van afwijken. Hoe kort de betalingstermijn mag zijn is niet wettelijk vastgelegd, behalve dat u de klant een redelijke termijn moet geven om te betalen.
FAQ: Wat is een kredietbeperkingstoeslag?
Een kredietbeperkingstoeslag is een toeslag die u toe mag voegen aan een factuur als een klant te laat betaalt. U vermeldt de toeslag op de factuur, maar als de klant de rekening op tijd voldoet, hoeft hij deze toeslag niet te betalen. Omdat vooraf niet duidelijk is of de klant de toeslag moet betalen of niet, berekent u nog geen btw over deze toeslag.
FAQ: Is het de of het factuur?
Het is ‘de factuur’. Factuur is een vrouwelijk woord en krijgt dus het lidwoord ‘de’.
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
-
Één vast contactpersoon
(jurist of advocaat) - 100% uitkering van de hoofdsom
- Direct actie (dezelfde werkdag)
Ik was ten einde raad toen de verhuurder het restant van mijn borg onrechtmatig had verrekend. Op internet gaan zoeken naar een specialist en wat denk je? Binnen 10 dagen alles binnengehaald. Het heeft mij helemaal niets gekost en alleen maar opgeleverd. Mijn kopzorgen zijn weg! Goed contact en super klantvriendelijk.
Binnen gesteld termijn heeft de klant betaald, voor vriendelijkheid hoef je bij dit bedrijf eens niet te betalen.
Onze incassojuristen & specialisten
- mr. Wesley BoetersInterim-advocaat
- Bas ToetIncassospecialist
- Tim BetistIncassospecialist
- Luka TripicIncassospecialist