Home PageInkoopfactuur: wat is dat en wat doet u ermee?

Inkoopfactuur: wat is dat en wat doet u ermee?

Als u als ondernemer diensten of producten afneemt van een andere ondernemer, dan ontvangt u daarvoor een inkoopfactuur. Hierop staat onder andere wat voor diensten of producten er geleverd zijn, wat voor bedrag u daarvoor verschuldigd bent, hoe hoog de btw is en wanneer de factuur betaald moet zijn. 

Inkoopfacturen zijn belangrijk voor uw administratie en moeten aan diverse voorwaarden voldoen. Bovendien kan de Belastingdienst uw inkoopfacturen opvragen om de aangifte omzetbelasting te controleren. Daarom is het belangrijk om te weten hoe een inkoopfactuur eruit moet zien en hoe u deze verwerkt in uw boekhouding.

Wat is een inkoopfactuur?

Een inkoopfactuur is het tegenovergestelde van een verkoopfactuur. Het is een binnenkomende factuur met daarop de prijs die u verschuldigd bent als u producten of diensten inkoopt.

U bent als ondernemer verplicht om deze inkoopfactuur te bewaren en op te nemen in uw administratie. U gebruikt de aankoopfactuur onder andere voor de btw-aangifte en om uw winst- en verliesrekening op te maken.

Waarom is het belangrijk om de inkoopfactuur te controleren?

Het is essentieel om uw inkomende facturen goed te controleren voordat u deze betaalt en inboekt. Zo is het natuurlijk belangrijk om na te gaan of het bedrag dat u uw leverancier verschuldigd bent wel klopt. U wilt immers niet teveel betalen. 

Daarnaast is het voor de btw-aangifte cruciaal dat de factuur aan de wettelijke vereisten voldoet. Als dit niet zo is, loopt u namelijk het risico dat de Belastingdienst de btw-teruggave afwijst.

De Belastingdienst kan uw administratie controleren en boetes (tot wel €5.514) opleggen als er iets niet in orde is. Bij een bewust verkeerde tenaamstelling van de factuur kan het Openbaar Ministerie zelfs overgaan tot een strafzaak vanwege valsheid in geschrifte.

Wat moet er op een inkoopfactuur staan?

Uw leverancier is, mits hij ondernemer is, wettelijk verplicht om een factuur te sturen. Die factuur moet aan een aantal wettelijke vereisten voldoen. 

Voor u als ontvanger is het onder andere belangrijk dat de factuur aan deze eisen voldoet om uw btw terug te kunnen vragen

Er moet bijvoorbeeld op de inkoopfactuur vermeld staan wat het bedrag exclusief btw is, wat het gehanteerde btw-tarief is en wat het btw-bedrag is, maar ook uw bedrijfsgegevens en die van de leverancier moeten correct op de factuur vermeld staan.

Een ondernemer is verder vrij om de factuur een eigen huisstijl te geven.

Op een rechtsgeldige inkoopfactuur staat minimaal het volgende:

  • Uw volledige naam en adres
  • De naam en het volledige adres van uw klant
  • Uw btw-identificatienummer
  • Uw KvK-nummer als u staat ingeschreven bij de KvK
  • De datum waarop u de factuur verstrekt
  • Een factuurnummer
  • Beschrijving van de geleverde goederen of diensten
  • Datum van levering en eventueel de datum van een vooruitbetaling
  • Een negatief factuurbedrag (exclusief btw)
  • Het gebruikte btw-tarief en het btw-bedrag

Inkoopfactuur voorbeeld

Download onze voorbeeld inkoopfactuur om erachter te komen hoe een inkoopfactuur eruit moet zien.

Download inkoopfactuur voorbeeld

Hoe verwerkt u de inkoopfacturen in uw administratie?

Als ondernemer moet u van de Belastingdienst bepaalde gegevens van uw ontvangen facturen vastleggen. Dit kunt u handmatig doen (bijvoorbeeld in een Excel-bestand) of met administratiesoftware.

Met de meeste boekhoudprogramma’s en facturatiesoftware kunt u eenvoudig inkoopfacturen inboeken. Een boekhoudprogramma maakt een duidelijk overzicht van de inkoopfacturen en verdeelt deze in betaalde en openstaande posten. Zo ziet u direct welke leveranciers u nog moet betalen en hoeveel btw u terug kunt vragen van de fiscus.

De administratie moet aan een aantal eisen voldoen. U moet onder andere de volgende onderdelen van uw inkoopfacturen boeken in uw administratie:

  • de factuurdatum
  • het factuurnummer
  • de naam en het adres van de leverancier
  • het btw-identificatienummer van de leverancier
  • een duidelijke omschrijving van de goederen of diensten u heeft afgenomen
  • de prijs exclusief btw
  • het btw-tarief en het btw-bedrag

Vereenvoudigde administratie inkoopfacturen

Het is ook toegestaan om de administratie te vereenvoudigen door de boeking te koppelen aan een nummer of ander kenmerk waardoor de bijbehorende factuur eenvoudig terug te vinden is. De factuur zelf moet wel alle verplichte gegevens bevatten.

In dat geval hoeft u slechts de volgende gegevens te administreren:

  • het bedrag exclusief btw
  • het btw-bedrag

Conflict over een inkoopfactuur?

Heeft u factuur ontvangen die volgens u niet klopt? Maar eist uw crediteur wel dat u die betaalt? Of heeft u dat al gedaan? Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies. Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Inkoopfactuur inclusief btw

    FAQ: Veelgestelde vragen over inkoopfacturen

    No Cure No Pay Incasso

    Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!

    • Géén succes = géén kosten
    • 100% uitkering van de hoofdsom
    • 95% slagingspercentage

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Neem telefonisch of per mail contact op

      Vrijblijvend advies

      Invorderingsbedrijf kan bogen op een uitstekende staat van dienst als het gaat om het innen van schulden. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of klik op onderstaande knop!

       

      Koninginnegracht 14 C
      2514 AA Den Haag
      070 – 762 0330

      Fax: +3170 – 762 0335

      Alstublieft,

      Uw download

      Voorbeeld aanmaning

      Voorbeeld aanmaning

      Direct aan de slag met het versturen van een aanmaning? Download dan hier uw gratis voorbeeld aanmaning

      Download direct