Home PageInkoopvoorwaarden opstellen

Inkoopvoorwaarden opstellen

Wanneer u als ondernemer regelmatig producten of diensten inkoopt, is het belangrijk om inkoopvoorwaarden te hanteren. Hiermee kunt u uw ondernemersrisico beperken en staat u sterk als er een conflict ontstaat met uw leverancier

De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen op maat gemaakte inkoopvoorwaarden voor u opstellen. Komt het tot een betalingsconflict met de leverancier? Dan kunnen we op basis van de voorwaarden bijvoorbeeld uw geld terugvorderen of een schadevergoeding eisen

Laat uw inkoopvoorwaarden vandaag nog opstellen

Met algemene inkoopvoorwaarden kunt u makkelijker uw geld terugkrijgen of een schadevergoeding claimen als een verkoper zijn afspraken niet nakomt

Als u geen inkoopvoorwaarden heeft die van toepassing zijn op de overeenkomst, dan gelden automatisch de (algemene) voorwaarden van de verkoper. Die zijn vaak ongunstig voor u als inkoper. 

Laat daarom op maat gemaakte inkoopvoorwaarden opstellen door onze juristen.

Inkoopvoorwaarden opstellen?

Laat uw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Incassobureau inschakelen

    Wat zijn inkoopvoorwaarden?

    Inkoopvoorwaarden zijn de voorwaarden die u als inkoper opstelt en van toepassing verklaart op overeenkomsten die u aangaat met leveranciers en dienstverleners. In de inkoopvoorwaarden staan de rechten en plichten van de kopende en verkopende partij beschreven.

    Wat staat er in de inkoopvoorwaarden?

    Welke voorwaarden er precies worden opgenomen, is onder andere afhankelijk van uw bedrijfsvoering en wat u afneemt. Neemt u bijvoorbeeld verse producten, goederen of diensten af. 

    Vaak worden de volgende bepalingen opgenomen in de inkoopvoorwaarden:

    • Verplichtingen van de leverancier/opdrachtnemer
    • De gevolgen bij het niet nakomen van de verplichtingen
    • Aansprakelijkheid van de leverancier/opdrachtnemer
    • Verzekeringsverplichtingen leverancier/opdrachtnemer
    • Leveringsafspraken
    • Garantievoorwaarden
    • Kwaliteitsafspraken
    • Voorwaarden prijs- en tariefwijzigingen
    • Geheimhoudingsafspraken
    • Facturatiemoment
    • Betalingstermijnen
    • Het recht dat van toepassing is bij een conflict
    • Bevoegde rechter en toepasselijk recht bij geschillen
    • Arbitragebeding

    Wanneer inkoopvoorwaarden opstellen?

    Het laten opstellen van inkoopvoorwaarden is belangrijk als u veel goederen of diensten inkoopt en vooral als u veel verschillende leveranciers of opdrachtnemers heeft. 

    In dat geval kost het immers veel tijd om de voorwaarden van iedere verkoper door te nemen en eventueel aan te laten passen. Ook het per bestelling of opdracht vastleggen van specifieke afspraken is tijdrovend. 

    Inkoopvoorwaarden worden niet voor niets veel gehanteerd door grote bedrijven en de overheid

    Inkoopvoorwaarden zijn algemeen van toepassing op al uw inkopen. U weet dus zeker dat uw overeenkomsten altijd juridisch zijn dichtgetimmerd. Bovendien kunnen de voorwaarden u helpen met het tot stand brengen van een soepele bedrijfsvoering. Zo kunt u bijvoorbeeld zelf een redelijke betalingstermijn vastleggen.

    Hoe maak ik de inkoopvoorwaarden van toepassing?

    Uw inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst als uw leverancier op de hoogte is van uw voorwaarden en de kans heeft gehad om deze ook daadwerkelijk in te zien.

    Battle of forms

    Vaak hanteert uw leverancier zelf ook leveringsvoorwaarden of algemene voorwaarden. U heeft dus beiden voorwaarden opgesteld. Welke voorwaarden zijn dan van toepassing? 

    Als beide partijen voorwaarden hebben opgesteld noemt men dat een battle of forms. In dat geval gelden in principe de voorwaarden van degene die als eerste naar zijn voorwaarden verwijst, behalve als de andere partij deze van de hand wijst.

    Verkoopvoorwaarden leverancier afwijzen

    Als uw leverancier bij zijn offerte algemene voorwaarden toevoegt, moet u deze dus expliciet afwijzen en verwijzen naar uw inkoopvoorwaarden. 

    Dit doet u door de voorwaarden van de verkopende partij schriftelijk af te wijzen. Daarbij moet u de naam van de leverancier expliciet vermelden. In de brief kunt u direct verwijzen naar u eigen inkoopvoorwaarden.

    Inkoopvoorwaarden laten ondertekenen

    De beste manier om uw leverancier of opdrachtnemer in te laten stemmen met uw inkoopvoorwaarden is door deze te laten ondertekenen. Zo heeft u zwart op wit dat de andere partij akkoord is gegaan. U kunt de voorwaarden ook digitaal laten ondertekenen.

    Aanvaarding door gedragingen

    Ook als uw verkoper niet getekend heeft, kunnen de voorwaarden alsnog van kracht zijn. Ook uit gedragingen kan namelijk worden afgeleid dat de andere partij heeft ingestemd. U kunt bij gedragingen bijvoorbeeld denken aan een mondelinge bevestiging, het schudden van de hand of ja knikken. Het lastige is dat dit moeilijker te bewijzen is.

    Geen reactie

    Ook als uw leverancier of dienstverlener niet reageert kan dat soms worden beschouwd als een aanvaarding. Als u stelt dat de aankoop alleen doorgaat bij acceptatie van de inkoopvoorwaarden, u deze ter hand stelt en uw verkoper hier vervolgens niet op reageert, maar wel overgaat tot levering, dan kan daaruit worden afgeleid dat hij akkoord is gegaan met de voorwaarden.

    Deponeren bij de Kamer van Koophandel

    Het deponeren van van uw inkoopvoorwaarden is niet verplicht, maar wel verstandig. U kunt dan namelijk makkelijker bewijzen dat u heeft verwezen naar uw algemene inkoopvoorwaarden en wat daar precies in staat. Zo ontstaat er minder snel discussie over wat er precies is afgesproken en staat u sterker als het tot een juridisch conflict komt.

    Wat is het verschil tussen algemene voorwaarden en inkoopvoorwaarden?

    U kunt algemene voorwaarden opstellen. Dit zijn de voorwaarden die van toepassing zijn op uw verkooptransacties. Tegelijkertijd kunt u aparte inkoopvoorwaarden hanteren voor de inkopen die u doet. 

    Door algemene voorwaarden op te stellen beschermt u uzelf als verkopende partij tegen misverstanden en conflicten met uw klanten. Hierin zet u bijvoorbeeld op papier wanneer u de factuur verstuurt, wanneer uw klant de rekening moet betalen en of u garantie geeft of niet. U kunt bijvoorbeeld ook een eigendomsvoorbehoud opnemen in uw voorwaarden. Hiermee kunt u uw spullen terughalen als er niet betaald wordt. 

    De inkoopvoorwaarden zijn als het ware het spiegelbeeld van de algemene voorwaarden. Hierin legt u bijvoorbeeld vast wanneer uw leverancier of opdrachtgever de factuur mag versturen, wat voor betaaltermijnen hij mag hanteren en wat er gebeurt als hij de afspraken niet nakomt. Ook kunt u opnemen dat u recht heeft op een vergoeding bij indirecte schade en directe schade, bijvoorbeeld door een te late levering, gebrekkige diensten of niet werkende producten. 

    Zo is het voor beide partijen direct duidelijk wat voor rechten en plichten zij jegens elkaar hebben. 

    Algemene leveringsvoorwaarden zijn vergelijkbaar met algemene voorwaarden, maar hebben specifiek betrekking op de levering van fysieke goederen, niet op die van diensten.

    Inkoopvoorwaarden laten opstellen

    Ieder bedrijf is anders. Daarom is het opstellen van inkoopvoorwaarden maatwerk, waarbij u goed rekening moet houden met wat belangrijk is voor uw bedrijf. Daarvoor is de nodige juridische kennis vereist. 

    Daarom is het verstandig uw voorwaarden op te laten stellen door een jurist. De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen algemene inkoopvoorwaarden opstellen die volledig zijn toegespitst op uw onderneming. 

    Heeft u al inkoopvoorwaarden, maar twijfelt u of deze rechtsgeldig zijn? Dan kan onze juridisch adviseur uw voorwaarden ook voor u controleren.

    Meer informatie?

    Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Incassobureau inschakelen

      FAQ: Veelgestelde vragen over inkoopvoorwaarden

      Waarom 40.000 klanten u voor gingen

        Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Neem telefonisch of per mail contact op

        Vrijblijvend advies

        Invorderingsbedrijf kan bogen op een uitstekende staat van dienst als het gaat om het innen van schulden. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of klik op onderstaande knop!

         

        Koninginnegracht 14 C
        2514 AA Den Haag
        070 – 762 0330

        Fax: +3170 – 762 0335

        Alstublieft,

        Uw download

        Voorbeeld ingebrekestelling

        Voorbeeld ingebrekestelling

        Direct aan de slag met het versturen van uw ingebrekestelling? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrieven.

        Download direct