Home PageWat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur? Volg deze stappen wanneer uw factuur nog niet betaald is

Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur? Volg deze stappen wanneer uw factuur nog niet betaald is

Heeft u onlangs een bedrijf of consument een factuur gestuurd en is deze nog niet betaald? Het is erg vervelend wanneer een klant niet betaald binnen de wettelijke betalingstermijn. U weet dat u recht hebt op de betaling, maar of en wanneer de betaling wordt voldaan is onduidelijk. Neem nu het heft in eigen handen en volg de juiste stappen om uw factuur snel betaald te krijgen.

Wettelijke betaaltermijn | wettelijke betalingstermijnen | wettelijke betaaltermijnen

Wat moet u weten over wettelijke betaaltermijnen?

Wettelijke betalingstermijnen gelden voor bedrijven, consumenten en overheid. Er zijn een aantal belangrijke aspecten wat betreft de wettelijke betalingstermijn, waarvan u op de hoogte moet zijn voordat u actie kunt ondernemen. Bijvoorbeeld, of een betalingstermijn overeengekomen is, wat er gebeurt in een situatie waarin géén betalingstermijn is overeengekomen, wat de maximaal toegestane betaaltermijnen zijn, en of er sprake is van een wettelijke uitzondering waarvoor een langere betaaltermijn geldt.

Is de betaling niet voldaan binnen de wettelijke betalingstermijn van uw factuur? Dan kunt u de onderstaande stappen volgen om snel, gemakkelijk en zonder stress uw geld in handen te krijgen.

Gratis adviesgesprek?

Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op!

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Incassobureau inschakelen

    Maximale wettelijke betalingstermijn factuur

    We verdiepen ons eerst in de maximale betaaltermijn van uw factuur. De wet stelt grenzen aan de maximale betalingstermijn van een factuur. Het is van belang om bovenop de wettelijke betaaltermijn te zitten aangezien achterstanden in betalingen zeer schadelijk kunnen zijn voor uw bedrijf. Uit recente cijfers blijkt dat 25% van de faillissementen een (in)direct gevolg zijn van facturen die niet betaald worden binnen de wettelijke betalingstermijn. Regels verschillen wat dit betreft voor bedrijven, overheid en consumenten. Voor enkele entiteiten is ook een langere betalingstermijn mogelijk. Hieronder zijn de verschillende wettelijke betaaltermijnen vermeld.

    Wettelijke betalingstermijn van een factuur voor bedrijven

    Heeft u een bedrijf een factuur gestuurd (B2B) en is er door de bedrijven onderling een wettelijke betalingstermijn overeengekomen? Dan mag wettelijk gezien de betaaltermijn die is overeengekomen maximaal 60 dagen zijn. Dit is de gebruikelijke betalingstermijn voor bedrijven en zogenaamde grote ondernemingen.

    Is er géén wettelijke betalingstermijn vooraf afgesproken tussen de bedrijven onderling in bestaande contracten? Dan geldt een standaard betalingstermijn van 30 dagen. Deze wettelijke regeling wordt beschreven in artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek:

    “Indien geen uiterste dag van betaling is overeengekomen, is de wettelijke rente van rechtswege verschuldigd: a.vanaf 30 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldenaar de factuur heeft ontvangen.”

    Wettelijke betalingstermijn voor bedrijven

    Maximale betaaltermijn langer

    Voor kleinere bedrijven (ZZP, MKB bedrijven) gelden minder strengere regels. voor hen is het mogelijk dat een langere betalingstermijn voor facturen van toepassing is dan de bovenvermelde wetgeving. Een langere betalingstermijn is alleen mogelijk voor een MKB ondernemer in het geval van een wettelijke uitzonderingssituatie. Een langere betaaltermijn van meer dan 60 dagen kan dan geldig zijn.

    Wettelijke betalingstermijn van een factuur voor de overheid

    Voor de overheid geldt een termijn van 30 dagen. Enkel in het geval van een wettelijke uitzonderingssituatie kan een  langere betalingstermijn van toepassing zijn. De wettelijke betalingstermijn kan dan verlengd worden tot een langere betalingstermijn van 60 dagen.

    Wettelijke betalingstermijn van een factuur voor consumenten

    Wanneer een consument een factuur toegestuurd heeft gekregen, is hier geen algemene wettelijke betalingstermijn op van toepassing. Dit is geheel aan de ondernemer die de factuur heeft opgesteld. Echter, de wettelijke betalingstermijn moet wel duidelijk zijn weergegeven aan de consument die de betaling dient te voldoen.

    Is de wettelijke betalingstermijn van de factuur verlopen?

    Nu u op de hoogte bent van de exacte wettelijke betalingstermijn van facturen aan bedrijven, overheid of consumenten, weet u of deze overschreden is. Is uw factuur niet binnen de gestelde wettelijke betalingstermijn betaald? Volg dan onderstaande stappen en ontvang zo snel mogelijk de betaling waar u recht op heeft.

    Uw geld ontvangen in 3 stappen

    • Stuur een betalingsherinnering. Wanneer er sprake is van een niet tijdige betaling, is het gebruikelijk een betalingsherinnering te versturen. Dit is niet wettelijk verplicht. In een herinnering vermeldt u de bankrekening, het factuurbedrag, de betaaltermijn factuur en de datum. Lees hier meer over betalingsherinneringen.
    • Verstuur een aanmaning. Is er geen reactie gekomen op de herinnering nadat de vermelde betalingstermijn van de factuur is verlopen? Stuur dan een aanmaning. Een aanmaning is vergelijkbaar met een herinnering. Echter, in een aanmaning wordt de debiteur dringender verzocht te betalen. Daarnaast wordt in een aanmaning aangegeven dat er kosten voor de klant bij zouden kunnen komen wanneer de betaling niet wordt voldaan. Het gaat daarbij om wettelijke rente en incassokosten. Lees hier meer over het sturen van een aanmaning.
    • Heeft de klant na ontvangst van een aanmaning nog steeds niks van zich laten horen en is de factuur niet betaald? Dan wordt het tijd een incasso specialist in te schakelen die de kennis en ervaring heeft om uw betaling te innen. Hier kan Invorderingsbedrijf u direct bij helpen.
    Uw geld ontvangen in 3 stappen | wettelijke betaaltermijn

    Schakel de hulp in van een betrouwbaar incassobureau

    Met een slagingskans van 95% en meer dan 10 jaar ervaring is Invorderingsbedrijf al meer dan 40.000 bedrijven binnen en buiten Nederland van dienst geweest. Wij helpen u met vraagstukken op het gebied van incasso en facturen waarvan de betalingstermijn wettelijk gezien is verstreken. 

    No Cure No Pay

    Als klant van Invorderingsbedrijf loopt u geen risico om voor kosten te komen te staan zonder dat de zaak succesvol is afgehandeld. Wij hebben namelijk een regeling ‘No Cure No Pay incasso’. Dit houdt in dat wanneer wij uw zaak niet kunnen afhandelen, we geen incassokosten in rekening brengen.

    Uw openstaande factuur direct invorderen

    Bij te late betaling is de wettelijke betaaltermijn voor facturen is overschreden, is het van groot belang dat u snel actie onderneemt. U wilt immers niet dat facturen zich opstapelen en dat u met extra kosten komt te zitten. Onderneem dus direct actie en bespreek uw zaak met de adviseurs van Invorderingsbedrijf. Wij hebben jarenlange ervaring met het succesvol innen van openstaande facturen.

    Uw verzoek vandaag nog behandeld!

    Te late betaling en wilt u dat er direct beweging in de zaak komt? Vul dan nu het incasso aanmeldingsformulier in of vraag een adviesgesprek aan via het onderstaande formulier. Dien uw incasso voor 16:00 uur in en wij nemen uw zaak dezelfde dag nog in behandeling!

    Gratis adviesgesprek?

    Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op!

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Incassobureau inschakelen

      FAQ: Veelgestelde vragen over wettelijke betalingstermijn

      De wet stelt grenzen aan de maximale betalingstermijn van facturen. Hieronder worden de verschillende wettelijke betalingstermijnen vermeld:

      • Bedrijven: Voor bedrijven en zogenaamde grote ondernemingen is een maximale wettelijke betalingstermijn van 60 dagen van toepassing. Is er géén wettelijke betalingstermijn vooraf afgesproken in bestaande contracten met de partij die u invorderingskosten verschuldigd is? Dan geldt volgens wettelijke regels een termijn van 30 dagen.
      • Overheid: De wettelijke betaaltermijnen voor de overheid is over het algemeen 30 dagen. In het geval van een wettelijke uitzondering gelden er andere regels, dan gelden langere betalingstermijnen van 60 dagen.
      • Consumenten: In tegenstelling tot bovenvermelde regels, zijn er voor consumenten geen standaard wettelijke betalingstermijnen. De wettelijke betalingstermijn voor particulieren moet vooraf zijn overeengekomen. Hiertoe zijn partijen verplicht.

      Een langere betalingstermijn dient uitdrukkelijk te worden weergegeven in een contract. Wettelijke betalingstermijnen kunnen alleen worden verlengd tot een langere betalingstermijn van 60 dagen in het geval van een wettelijke uitzondering. Er kunnen dus geen onredelijk lange betalingstermijnen aangevraagd worden. Om in aanmerking te komen voor lange betalingstermijnen, moet u bewijslast bestaan uitzonderingssituatie aandragen. Wordt de bewijslast geaccepteerd, dan kunnen langere betalingstermijnen worden ingevoerd. Wordt de aanvraag afgewezen, dan is de langere betalingstermijn ongeldig en moet de factuur alsnog binnen de toepasselijke betalingstermijn worden voldaan.

      De verschuldigde wettelijke handelsrente wordt bij de debiteur in rekening gebracht. De specialisten van het incassobureau zullen ook de wettelijke handelsrente voor u incasseren.

      De vermelde betalingstermijn begint op de datum van de factuur. Wanneer de vermelde betalingstermijn begint, is het zaak dat de debiteuren de betalingen binnen de wettelijke betalingstermijnen voldoen.

      Late betaling kan voor een bedrijf negatieve gevolgen hebben zoals:

      1. Liquiditeitsproblemen: te late betaling kan leiden tot liquiditeitsproblemen voor het bedrijf. Het bedrijf heeft immers geld nodig om de lopende kosten te dekken, zoals de inkoop van grondstoffen, betaling van lonen en huur van panden. Als er niet voldoende geld binnenkomt door achterstallige betalingen, kan dit het bedrijf in financiële problemen brengen.

      2. Verlies van rente-inkomsten: bij late betalingen kan het bedrijf verlies lijden aan rente-inkomsten. Als het bedrijf normaal gesproken geld zou hebben ontvangen van de klanten en dit geld kan investeren, zou het rente-inkomsten hebben ontvangen. Maar als de betalingen te laat binnenkomen, verliest het bedrijf deze mogelijkheid om rendement te behalen.

      3. Kosten voor incasso: bij een late betaling moet het bedrijf vaak extra kosten maken om het geld alsnog te innen. Dit kan bijvoorbeeld door het inschakelen van een incassobureau. 

      4. Verminderd vertrouwen: wanneer klanten te laat betalen, kan dit het vertrouwen van het bedrijf in de klant verminderen. Het kan leiden tot een verstoorde relatie tussen het bedrijf en de klant, wat weer kan leiden tot verminderde toekomstige verkoop.

        Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Neem telefonisch of per mail contact op

        B mediate housing
        B Mediate Housing
        Als zeer goed beschouwd. Na het indienen van mijn vordering is de zaak snel opgepikt. Dat resulteerde ook in een snelle betaling. Ik ben erg tevreden over hoe mijn zaak is behandeld en kom de volgende keer zeker terug.
        Wester-beton bv
        Wester-Beton BV
        Erg prettige samenwerking gehad. Joost & Wesley hebben mij goed geholpen met mijn zaak en mij gedurende het gehele proces ondersteund. Goede communicatie. Goed resultaat, een aanrader!

        Onze incassojuristen & adviseurs

        linkedin

        Waarom 40.000 klanten u voor gingen