Een factuur niet betalen kan grote gevolgen hebben. Als de openstaande factuur rechtsgeldig is, dan kan uw schuldeiser een incassobureau inschakelen. De incassokosten daarvoor worden doorberekend aan u als debiteur. De kosten lopen dus alleen maar op.
Daarom is het verstandig om uw openstaande facturen op tijd te betalen. Maar wat als u het niet eens bent met de rekening? Of als uw leverancier een wanprestatie heeft geleverd? Dat leggen we uit in dit artikel. Ook vertellen we wat u kunt doen als u geen geld heeft om de openstaande factuur te betalen.
Heeft u een aanmaning van ons ontvangen die u niet kunt betalen? Neem contact met ons op om de zaak te bespreken.
Er kunnen tal van redenen zijn waarom u het als klant niet eens bent met een factuur die u ontvangt. Misschien heeft uw aannemer opeens meerwerk gerekend, is de prijs op de factuur anders dan u heeft afgesproken of voldoet de factuur niet aan de wettelijke eisen (wat problemen oplevert voor uw btw-aangifte).
Hoewel het verleidelijk is om de factuur onbetaald te laten als u het niet eens bent met de factuur, is dit vaak onverstandig. De kosten zullen namelijk alleen maar verder op blijven lopen, vaak tot een bedrag dat veel hoger is dan het oorspronkelijk te betalen bedrag. U loopt het risico dat uw schuldeiser een juridische procedure tegen u aanspant. Als uw crediteur de zaak uiteindelijk wint, zult u op moeten draaien voor alle gemaakte incassokosten en proceskosten (ook die van de andere partij).
Bovendien kan de opdrachtnemer lopende werkzaamheden stilleggen of kunt u worden afgesloten van diensten die u afneemt.
Daarom is het in het geval van een zakelijk geschil meestal verstandig de factuur onder protest te betalen. Dit betekent dat u de factuur betaalt, maar daarbij aangeeft dat u het niet eens bent met de geleverde dienst of het product (of met de factuur zelf).
Het kan ook zijn dat u vindt dat u niet wilt betalen omdat de spullen die u heeft ontvangen defect zijn of een opdracht niet volgens de afspraak is voltooid.
Door onder protest te betalen, voorkomt u ten eerste dat eventuele werkzaamheden of diensten stil komen te liggen. Daarnaast worden er geen extra buitengerechtelijke incassokosten in rekening gebracht.
Als u spullen heeft ontvangen die niet goed functioneren of als u vindt dat de werkzaamheden niet naar behoren zijn uitgevoerd, kunt u de factuur onder protest betalen en eisen dat de tekortkomingen worden hersteld of vervangen.
In de brief kunt u direct bezwaar maken tegen de onder protest betaalde factuur en verzoeken de problemen op te lossen of het bedrag terug te storten. Gebeurt dat niet? Dan kunt u een incassobureau inschakelen om het teveel betaalde bedrag terug te vorderen. Als dat niet op minnelijke wijze lukt, kunt u een arbitragezaak of juridische procedure starten om uw geld terug te krijgen.
Door eerst onder protest te betalen, staat u juridisch een stuk sterker dan wanneer u zelf als gedaagde partij vanwege wanbetaling voor de rechter moet verschijnen.
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Het komt soms ook voor dat een leverancier een duidelijke wanprestatie levert, bijvoorbeeld als u goederen heeft besteld die nooit geleverd zijn of als een aannemer uw aanbouw maar half heeft afgebouwd.
Wanneer uw leverancier helemaal niets geleverd heeft, is hij zelf in gebreke en vervalt uw verplichting om te betalen.
Maar wat als uw aannemer bijvoorbeeld wel een deel van de werkzaamheden heeft verricht, maar deze door leveringsproblemen heeft stopgezet? Of als u slechts een deel van de bestelling heeft ontvangen?
In het geval van een gedeeltelijke wanprestatie kunt u ervoor kiezen een deel van de factuur te betalen. Het bedrag dat u betaalt, moet wel redelijk zijn en in verhouding staan met het geleverde. Heeft u bijvoorbeeld maar de helft van de afgesproken goederen ontvangen? Dan betaalt u ook de helft van het afgesproken bedrag. Zodra het restant van de bestelling wordt geleverd, kunt u vervolgens de rest van het openstaande bedrag betalen.
Heeft u financiële problemen en kunt u uw onbetaalde facturen simpelweg niet betalen? Hoe vervelend het ook is dat u geen geld heeft om uw rekeningen te betalen, u bent een overeenkomst aangegaan en de leverancier heeft er recht op dat de factuur betaald wordt.
Het heeft dan ook geen zin om de facturen onbetaald te laten liggen. Als u dat doet zullen de schulden alleen maar verder oplopen en komt u door de achterstallige betalingen steeds verder in de problemen. Uiteindelijk kan uw schuldeiser zelfs uw faillissement aanvragen.
Probeer daarom een betalingsregeling overeen te komen met uw schuldeiser. Op die manier kunt u de schuld stapsgewijs afbouwen, zonder dat er extra incassokosten in rekening gebracht worden en er uiteindelijk beslag bij u wordt gelegd. Houd er wel rekening mee dat het aan de schuldeiser is of hij het betalingsvoorstel accepteert of niet.
De regeling vervalt als u zich niet aan de afspraken houdt. In dat geval zal uw crediteur nog steeds een incassobureau inschakelen.
Wat als u zegt dat uw leverancier een wanprestatie heeft geleverd maar hij dit ontkent en eist dat u de factuur gewoon betaalt? In dat geval is het vaak verstandig om eerst juridisch advies in te winnen. Leg de zaak voor aan een jurist en overleg hoe sterk u staat.
Vervolgens kunt u proberen het gesprek aan te gaan met de andere partij. Leg uw standpunt (met de adviezen van uw juridisch adviseur) nog eens uit. Als u steekhoudende argumenten heeft, dan is het misschien mogelijk om het conflict samen op te lossen.
Komt u er samen niet uit. Dan is het wellicht een mogelijkheid om te kiezen voor mediation. Veel brancheorganisaties bieden de mogelijkheid om zakelijke geschillen voor te leggen en daarbij te bemiddelen.
Als ook dat geen oplossing biedt of als de tegenpartij hier niet mee instemt, kunt u een juridische procedure starten. Als uw schuldeiser hiermee instemt of als het in de algemene voorwaarden staat, is het ook mogelijk om het juridische conflict te beslechten door middel van arbitrage.
Heeft u een factuur ontvangen en deze niet binnen de afgesproken termijn betaald? Dan ontvangt u vaak eerst een vriendelijke betalingsherinnering met het verzoek om de rekening alsnog te betalen.
Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Heeft u per ongeluk een factuur dubbel betaald? Dat noemen we een onverschuldigde betaling. In het geval van een onverschuldigde betaling kunt u het teveel betaalde bedrag terugvorderen. Uw debiteur is verplicht u dit bedrag terug te betalen. Doet hij dat niet, dan kunt u een incassoprocedure starten.
Hoelang u mag wachten met het betalen van een factuur is afhankelijk van de betalingstermijn die u bent overeengekomen met de andere partij.
Als u geen betalingstermijn bent overeengekomen en u bent een zakelijke afnemer, dan geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.
Bent u een particuliere afnemer? Voor particuliere klanten bestaat geen wettelijke betalingstermijn. De leverancier mag in dat geval zelf bepalen wat voor betalingstermijn hij hanteert, mits die termijn maar redelijk is. Vaak wordt een betalingstermijn van 14 dagen gebruikt voor facturen aan particulieren.
In principe moet een ondernemer in de maand na de levering van de goederen of diensten een factuur sturen. Dat betekent helaas niet dat u niet meer hoeft te betalen als hij dat per ongeluk vergeten is. Een vordering blijft namelijk opeisbaar totdat de vordering verjaard is.
Hoe vervelend het ook is om pas lang nadat u goederen of diensten heeft afgenomen een factuur te ontvangen, u zult deze toch moeten betalen, tenzij de verjaringstermijn verstreken is. De verjaringstermijn ligt in principe op 5 jaar. Voor de levering van goederen aan particulieren geldt een kortere betalingstermijn van 2 jaar.
Een factuur blijft niet eeuwig incasseerbaar. Er bestaat namelijk een verjaringstermijn. De verjaringstermijn voor facturen aan zakelijke klanten is in principe 5 jaar. Voor de verkoop van diensten aan consumenten geldt ook een verjaringstermijn van 5 jaar. Bij de verkoop van goederen aan consumenten is de verjaringstermijn maar 2 jaar.
Als u een factuur te laat betaald heeft, mag uw crediteur wettelijke rente eisen. Dat mag vanaf het moment dat de rekening betaald had moeten zijn. De wettelijke rente is een vergoeding voor de schade die is ontstaan door de betalingsachterstand. De wettelijke rente voor niet-handelstransacties is 7 procent. De wettelijke rente voor handelstransacties (tussen bedrijven) is 12,5 procent.
Is de datum waarop een factuur uiterlijk betaald had moeten zijn verstreken? En heeft uw klant de factuur niet betaald? Dan kunt u als ondernemer eerst zelf een laatste herinnering sturen. Dit is de eerste formele stap in de incassoprocedure. Blijft betaling uit, dan kunt u verdere stappen ondernemen door een incassobureau in te schakelen. Het incassobureau stuurt een aanmaning. Dit is een formele brief waarmee uw debiteur nog één kans krijgt om het geld alsnog te betalen. Als de klant alsnog niet betaalt, dan kunt u samen met het incassobureau een gerechtelijke procedure starten.
Bij Invorderingsbedrijf verloopt het buitengerechtelijke traject van de incassoprocedure op basis van no cure, no pay. Het slagingspercentage van de buitengerechtelijke incassoprocedure op ongeveer 95%. De kans is dus groot dat we uw vordering kunnen incasseren zonder dat u iets hoeft te betalen.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
Direct aan de slag met het versturen van een aanmaning? Download dan hier uw gratis voorbeeld aanmaning
Download direct