Vraag & antwoord: veelgestelde vragen over incasso
Heeft u vragen over een betalingsherinnering of aanmaning die u van ons heeft ontvangen? Hieronder leest u hoe u een openstaande vordering kunt betalen, wat u kunt doen als u het niet eens bent met de vordering en wat er gebeurt als u de rekening niet betaalt. Ook beantwoorden we andere vragen die we regelmatig van debiteuren krijgen. Staat uw vraag er niet tussen? Dan kunt u contact met ons opnemen via 070 – 762 0330.
Waarom heb ik een brief ontvangen van Invorderingsbedrijf?
Invorderingsbedrijf is een incassobureau dat opdrachtgevers helpt met het innen van hun schulden. Als u een brief, een e-mail of sms van ons ontvangt, heeft u waarschijnlijk een factuur niet betaald of op een andere manier een betalingsachterstand opgebouwd bij een schuldeiser. Deze crediteur heeft nu een incasso opdracht bij ons ingediend. Daarom hebben wij u een betalingsherinnering of aanmaning gestuurd.
Hoe kan ik de vordering betalen?
U kunt uw betalingsachterstand op verschillende manieren betalen:
- Via de pagina direct betalen. Als wij u een e-mail of een sms sturen, dan kunt u direct via deze link betalen.
Door middel van een bankoverschrijving. Vermeld hierbij altijd het in de aanmaning genoemde dossiernummer. U kunt het bedrag overmaken naar onze derdengeldenrekening met rekeningnummer: [rekeningnummer].
Hoe weet ik of de brief echt van Invorderingsbedrijf afkomstig is?
Als u twijfelt of een betalingsherinnering of aanmaning echt van ons afkomstig is, kunt u het best direct contact met ons opnemen. Dit kunt u doen via telefoonnummer 070 – 762 0330. Onze medewerkers kunnen aan de hand van het dossiernummer controleren of de ontvangen brief echt van ons afkomstig is.
Van wie ontvang ik de aanmaning?
Als wij u een betalingsherinnering of een aanmaning sturen, vermelden wij altijd wie de schuldeiser is. Als deze u niet bekend voorkomt, kunt u contact met ons opnemen via 070 – 762 0330. Onze medewerkers kunnen u aan de hand van het dossiernummer meer informatie over de vordering verstrekken.
Is het mogelijk dat ik gebeld word door Invorderingsbedrijf?
Ja, als u een aanmaning van ons ontvangen heeft en hier niet op reageert, dan zullen wij proberen telefonisch contact met u op te nemen. Tevens sturen wij u e-mails en sms- of WhatsApp-berichten.
Hoe hoog is mijn betalingsachterstand?
In de betalingsherinnering of aanmaning vermelden we in principe hoe hoog de openstaande schuld is die u moet betalen. Heeft u bijvoorbeeld een betalingsregeling getroffen en weet u het huidige saldo van uw schuld niet meer? Dan kunt u dit opvragen door het formulier ‘saldo schuld opvragen‘ in te vullen.
Wat gebeurt er als ik de openstaande rekening niet betaal?
Als u onze aanmaning negeert, dan kunnen wij namens onze klant een juridische procedure starten. In dat geval ontvangt u een dagvaarding van onze deurwaarder. Hierin staat wat onze opdrachtgever vordert en wanneer u voor de rechter moet verschijnen. Uiteindelijk zal de rechter bepalen of u de vordering moet betalen of niet.
Als de rechter u veroordeelt tot het betalen van de vordering, dan is de kans groot dat u alle kosten voor de gerechtelijke procedure moet betalen (ook die van de tegenpartij).
Betaalt u na het vonnis van de rechter nog steeds niet? Dan schakelen we een deurwaarder in en leggen we beslag op bijvoorbeeld uw inkomen, bankrekeningen, roerende zaken of onroerende goederen.
Wij streven er echter altijd naar om een gerechtelijke procedure te voorkomen. Als de vordering terecht is, dan doet u er verstandig aan om het openstaande bedrag voor de vervaldatum te betalen of contact met ons op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.
Waarom moet ik incassokosten betalen?
Het totale bedrag dat u moet betalen bestaat uit de oorspronkelijke schuld (de hoofdsom van de vordering) plus de wettelijke rente en de incassokosten.
Volgens de Wet Incassokosten (WIK) bent u incassokosten verschuldigd als u:
- Als particulier minimaal 1 betalingsherinnering (WIK-brief) heeft ontvangen en ook na de 14 dagen extra tijd die u hiermee heeft gekregen niet heeft betaald.
- Als zakelijke klant een openstaande vordering niet heeft betaald op de afgesproken vervaldatum van de factuur.
De hoogte van de incassokosten is (voor particulieren) wettelijk bepaald en wordt berekend op basis van een percentage van de uitstaande schuld. Er gelden minimum en maximum bedragen.
Staffel wet incassokosten:
- Hoofdsom tot € 2.500,00 – 15% (met een minimum van € 40,00)
- Over de volgende € 2.500,00 – 10%
- Over de volgende € 5.000,00 – 5%
- Over de volgende € 190.000,00 – 1%
- Over het meerdere – 0,5% (met een maximum van € 6.775,00)
Bedrijven onderling mogen in de overeenkomst of algemene voorwaarden andere incassokosten afspreken. Indien er voor het ontstaan van de schuld niets over de incassokosten is vastgelegd, dan gelden de incassokosten volgens de Wet Incassokosten.
Waarom moet ik rente betalen?
Als u te laat bent met betalen, bent u volgens de wet rente verschuldigd. De hoogte van de rente is wettelijk vastgelegd. Er gelden verschillende rentetarieven voor handelstransacties en niet-handelstransacties.
Voor particuliere klanten (niet-handelstransacties) mag niet worden afgeweken van deze wettelijk vastgestelde rentepercentages.
Zakelijke klanten onderling (handelstransacties) mogen andere rentepercentages afspreken. Als zij geen afwijkende rente overeenkomen dan geldt de wettelijke rente.
Hoelang duurt het voordat Invorderingsbedrijf mijn betaling ontvangt?
Hoelang het duurt voor het geld op onze rekening staat, is onder andere afhankelijk van uw bank. Doorgaans ontvangen wij uw betaling binnen twee werkdagen.
Ik ben het niet eens met de vordering. Wat kan ik doen?
Als u het niet eens bent met de vordering kunt u allereerst contact met ons opnemen. Onze incassospecialist kan u dan meer vertellen over de vordering. Bent u het nog steeds niet eens met de vordering? Dan kunt u bezwaar maken.
Het is belangrijk om duidelijk te beargumenteren waarom u het niet eens bent met de vordering en hier bewijs voor te leveren. Onze incassospecialisten zullen het bezwaar beoordelen en met de debiteur overleggen of de incassoprocedure wordt gestopt of voortgezet.
Hebben wij uw bezwaar afgewezen, maar bent u het daar niet mee eens? Dan kunt u de zaak voor de rechter laten komen. De rechter zal dan oordelen of de vordering terecht is of niet.
Ik heb een brief ontvangen die niet voor mij bestemd is?
Als u brieven van ons ontvangt die niet voor u bestemd zijn, kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 070 – 762 0330. Het is mogelijk dat een vorige bewoner nog staat ingeschreven op uw adres. Informeer bij de gemeente en geef het door als er personen op uw adres staan ingeschreven die er niet wonen. De gemeente zal een onderzoek starten om het nieuwe adres van de geadresseerde te achterhalen. Zo voorkomt u dat incassobureaus en andere instanties bij u aan blijven kloppen.
Ik kan de rekening niet betalen. Wat nu?
Als u de openstaande schuld niet kunt betalen, dan adviseren wij om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Wellicht is het mogelijk om een betaalafspraak te maken met uw schuldeiser. U kunt bijvoorbeeld voorstellen om het bedrag in termijnen of op een later tijdstip te betalen.
Heeft u ernstige betalingsproblemen? Er zijn verschillende organisaties die hulp bieden bij het oplossen van uw schulden.
Kan ik een betalingsregeling treffen?
Het is soms mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Of dit kan, hangt af van de schuldeiser. U kunt een voorstel voor een betalingsregeling bij ons indienen. Wij zullen dit vervolgens aan uw crediteur voorleggen. Het is uiteindelijk aan de schuldeiser om te beslissen of hij instemt met het voorstel of niet. De schuldeiser is niet verplicht mee te werken aan een betalingsregeling.
Ik ben gedagvaard. Is het nog mogelijk om de rechtszaak te stoppen?
Als u wordt gedagvaard (u ontvangt een dagvaarding van de deurwaarder) dan betekent dit dat wij namens de debiteur een gerechtelijke procedure tegen u zijn begonnen. U moet dan voor de rechter verschijnen. U kunt de rechtszaak nog voorkomen door de volledige vordering (de oorspronkelijke schuld plus alle bijgekomen kosten) te betalen. Zodra wij de betaling hebben ontvangen kunnen we de dagvaarding intrekken.
Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?
Heeft u bepaalde brieven niet van ons ontvangen? Dan hebben wij mogelijk een verkeerd adres van u. U kunt de adreswijziging telefonisch aan ons doorgeven via 070 – 762 0330.
Kan ik iemand machtigen?
Het is mogelijk om iemand te machtigen. Dit doet u via ons machtigingsformulier. Het machtigen van een andere persoon is nuttig als u niet in staat bent om uzelf te vertegenwoordigen of als u behoefte heeft aan hulp van een specialist, bijvoorbeeld een jurist of advocaat.