Home PageHerinneringsmail

Herinneringsmail achterstallige betalingen

Als uw klant een factuur niet op tijd betaalt, kunt u een betalingsherinnering sturen. Dit kunt u schriftelijk doen, maar ook door middel van een e-mail. Met name als u doorgaans via de e-mail met uw klant communiceert, is een herinneringsmail een geschikte optie. Het voordeel van een herinneringsmail is dat uw debiteur die direct ontvangt. Bovendien is het verzenden van een mail gratis.

Gebruik één van onze gratis voorbeeld herinneringsmails en ontdek wat bij het schrijven van een herinneringsmail belangrijk is.

Vrijblijvend adviesgesprek

Laat uw gegevens achter en één van onze specialisten neemt direct contact met u op.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Herinneringsmail voorbeeld

    Voorbeeld herinneringsmail

    Als u een herinneringsmail wilt sturen, kunt u gebruikmaken van onze gratis voorbeelden. Download een gratis proefversie en pas die zelf aan door de juiste gegevens in te vullen. Kopieer de onderwerpregel en de hoofdtekst vervolgens en plak deze in de e-mail.

    Voorbeeld herinneringsmail zakelijk

    Deze formele herinneringsmail is geschikt als u de klant niet kent of puur zakelijk contact heeft met uw debiteur. De toon van de mail is professioneel en netjes.

    Download voorbeeld zakelijke herinneringsmail

    Voorbeeld herinneringsmail informeel

    Als u regelmatig contact heeft met uw klant, dan kan een formele herinnering wel erg kil overkomen. In dat geval kunt u beter gebruikmaken van deze vriendelijke herinneringsmail. De toon van deze vriendelijke herinnering is wat losser en maakt gebruik van de jij-vorm.

    Download voorbeeldbrief herinneringsmail informeel

    Voorbeeld herinneringsmail Engels

    Als u normaal gesproken in het Engels communiceert met uw klant, dan kunt u het best een Engelse herinneringsmail sturen voor uw onbetaalde facturen. Gebruik daarvoor een van onderstaande voorbeeld reminders.

    Download voorbeeld herinneringsmail Engels (formeel)
    Download voorbeeld herinneringsmail Engels (informeel)

    Hoe schrijft u een herinneringsmail?

    Bij het schrijven van een herinneringsmail is het belangrijk dat de ontvanger zo snel mogelijk ziet waar het bericht over gaat en dat u alle relevante details vermeldt. 

    Vertel op welke facturen de herinnering betrekking heeft en hoe hoog het openstaande bedrag is. Ook is het belangrijk om uit te leggen hoe de klant kan betalen. Daarom kunt u het beste de volgende opbouw aanhouden bij het schrijven van een herinneringsmail.

    1. Onderwerpregel: vertel in een paar woorden waar het bericht over gaat. Gebruik daarbij het woord betalingsherinnering. Ook kunt u direct het factuurnummer en uw eigen bedrijfsnaam vermelden, zodat de ontvanger weet waar het over gaat.
    2. Inleiding: in de inleiding vertelt u dat uit de administratie blijkt dat er nog een factuur openstaat en dat de betalingstermijn daarvan is verstreken. Vermeld het factuurnummer en wanneer de betaaldatum is verstreken.
    3. Specificatie: maak onder de inleidende zinnen direct een lijstje met de openstaande facturen, de factuurnummers en de openstaande bedragen. Vermeld ook het bedrag dat u in totaal nog tegoed heeft.
    4. Betaalmethode: maak vervolgens duidelijk wat de nieuwe uiterste betaaldatum is en leg uit hoe de klant kan betalen. Vermeld nog eens het openstaande bedrag en naar welk rekeningnummer dit overgemaakt kan worden. Verwijs direct naar een eventuele betaallink.

    Contactgegevens: vermeld dat de ontvanger de mail als niet verzonden kan beschouwen als die de betaling heeft gekruist. Vertel hoe de klant contact met u op kan nemen bij eventuele vragen of opmerkingen. Sluit de brief af met een ‘met vriendelijke groet’.

    Wanneer verstuurt u een herinnering?

    Verstuur de e-mail reminder enkele dagen na het verstrijken van de betalingstermijn. Door snel na de vervaldatum van de factuur een herinnering te sturen, heeft uw klant door dat u uw administratie perfect op orde heeft. Bovendien liggen de geleverde goederen of diensten nog vers in het geheugen bij uw debiteur.

    Verstuur de herinneringsmail alleen nog niet op de vervaldatum zelf of de dag erna. De kans is dan namelijk groot dat de betaling en de herinnering elkaar net kruisen.

    Betalingsherinneringen versturen: hoe doet u dat?

    Er zijn verschillende manieren om een betalingsherinnering te versturen:

    • Per e-mail: een betalingsherinnering kan worden verzonden per e-mail. Dit is een snelle en goedkope manier om de debiteur te bereiken. De meeste betalingsherinneringen worden tegenwoordig per e-mail verstuurd.
    • Per aangetekende post: een betalingsherinnering kan door middel van een brief per post worden verzonden, waarbij een papieren brief wordt verstuurd naar het adres van de debiteur.

    Naast het verzenden van de herinnering kunt u ook telefonisch contact opnemen met uw debiteur. Zo heeft u direct antwoord als de klant bijvoorbeeld ontevreden is of uw post niet ontvangt. U kunt eventueel ook een sms of WhatsApp-bericht sturen om opheldering te vragen.

    Vriendelijke herinneringsmail

    Essentiële tips voor het schrijven van een herinneringsmail

    Als u een herinneringsmail schrijft is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Maak gebruik van onderstaande tips om de kans te vergroten dat uw openstaande factuur betaald wordt.

    Tip 1: Hou het vriendelijk en netjes

    Met de herinneringsmail wilt u uw debiteur er op een vriendelijke manier aan herinneren dat hij nog niet heeft betaald. Het is de eerste keer dat u de klant op de achterstallige betaling attendeert, dus het is belangrijk om de toon netjes en hartelijk te houden.

    Deze vriendelijke toon bereikt u bijvoorbeeld door gebruik te maken van zinsneden als ‘hartelijk dank voor uw aandacht’, ‘wij willen u graag herinneren’ en ‘uw medewerking wordt op prijs gesteld’. Sluit de brief af met ‘met vriendelijke groeten’.

    Hoewel het vervelend is om uw geld niet te ontvangen, heeft het geen zin om direct boos te worden en te dreigen met aanmaningskosten of deurwaarders. Hiermee zet u alleen maar de klantrelatie op het spel.

    Tip 2: Kies voor een toon die past bij de ontvanger

    Als u een herinneringsmail schrijft is het belangrijk om te zorgen dat de toon past bij de relatie die u met de klant onderhoudt. Als het om een vaste klant gaat, die u regelmatig spreekt, dan kunt u vaak een wat vriendschappelijkere toon hanteren. Kent u de klant niet of heeft u een puur zakelijke relatie, dan is het meestal gepast om een formele en zakelijke herinnering te sturen.

    Tip 3: Maak de mail persoonlijk

    Als u de naam van uw klant heeft, is het altijd beter om die te gebruiken in de aanhef. Begin de mail dus met ‘Beste [naam ontvanger]’. Een mail die begint met ‘Geachte heer of mevrouw’ is namelijk niet erg persoonlijk en hoe onpersoonlijker het bericht, des te groter de kans dat de mail ongeopend in de prullenbak eindigt.

    Tip 4: Schrijf een duidelijke onderwerpregel

    Kies een onderwerpregel die de aandacht trekt van de ontvanger. Zo voorkomt u dat de debiteur de mail ongeopend weggooit. Vermeld in de onderwerpregel bijvoorbeeld direct dat het om een betalingsherinnering of betalingsachterstand gaat.

    Tip 5: Voeg een betaallink toe

    Zorg dat de ontvanger gemakkelijk kan betalen. Dit doet u door direct een betaallink aan de e-mail toe te voegen. De klant kan eenvoudig op de onderstaande link klikken en direct het verschuldigde bedrag betalen. Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de facturen met een betaallink nog dezelfde dag betaald wordt. Bij facturen zonder betaallink ligt dit percentage rond de 5 procent.

    Tip 6: Verzend als e-mail met hoge urgentie

    In sommige e-mailprogramma’s kunt u aangeven dat een bericht urgent is (Outlook) of hoge prioriteit heeft (Apple Mail). De mail krijgt dan een rood uitroepteken achter de onderwerpregel waarmee u de aandacht van de ontvanger trekt. Hiermee is de kans groter dat uw debiteur de mail opent en betaalt.

    Ook kunt u in sommige e-mailprogramma’s vragen om een leesbevestiging. Zo heeft u direct bewijs dat de geadresseerde de e-mail ontvangen en gelezen heeft.

    Tip 7: Vergeet uw contactgegevens niet

    Zorg dat u alle relevante informatie vermeldt in de mail. Vergeet niet om ook uw contactgegevens te delen met uw debiteur. Het is belangrijk dat uw klant contact met u op kan nemen als hij vragen heeft over de factuur of als er iets niet in orde is met de geleverde diensten of producten.

    Wanneer is het beter om een schriftelijke betalingsherinnering te versturen?

    Als eerdere communicatie niet via de e-mail heeft plaatsgevonden, dan is het vaak verstandig om een fysieke betalingsherinnering te sturen. Verstuur deze brief per aangetekende post, zodat u bewijs heeft dat de debiteur het schrijven ontvangen heeft. Ook als het gaat om grote betalingsachterstanden is het beter om (ook) een schriftelijke betalingsherinnering te sturen.

    Wat als uw debiteur nog steeds niet betaalt?

    Blijft betaling ook na een herinneringsmail achterwege? Dan is het verstandig om direct een aanmaning te sturen. De ervaring leert namelijk dat het weinig zin heeft om meerdere herinneringen te sturen.

    Een aanmaning is strenger en dwingender van toon dan een betalingsherinnering. Ook maakt u in de aanmaning direct duidelijk dat u een incassobureau inschakelt als betaling uitblijft en dat hier incassokosten aan verbonden zijn.

    Een incassobureau inschakelen

    Betaalt uw debiteur niet nadat u zelf een herinnering en eventueel een aanmaning heeft gestuurd? Of vertelt uw klant u direct dat hij niet wil betalen? Dan kunt u meteen een incassobureau inschakelen

    Invorderingsbedrijf neemt als incassobureau contact op met uw debiteur. Ook sturen wij een aanmaning uit onze naam en als dat nog steeds niet tot betaling leidt, dan kunnen we een juridische procedure starten en beslag leggen.

    Openstaande facturen?

    Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op voor een advies op maat.

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Tweede betalingsherinnering

      FAQ: Veelgestelde vragen over herinneringsmails

      No Cure No Pay Incasso

      Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!

      • Géén succes = géén kosten
      • 100% uitkering van de hoofdsom
      • 95% slagingspercentage
      Dyane driessen
      Dyane Driessen
      Er was slechts 1 brief nodig! Na mijn bestelling bij een webshop kreeg ik mijn geld niet terug bij een retour. Ik heb eindeloos inspanning moeten verlenen om de klantenservice zover te krijgen om het terug te betalen. Dat bleek helemaal niet nodig. Deze heren hebben het met 1 brief voor elkaar gekregen. Hoe ze het doen weet ik niet, maar blijkbaar dwingen deze vreemde ogen behoorlijk! Precies wat je moet zoeken als het gaat om vorderingen!
      Montage team enschede
      Montage Team Enschede
      Zeer professioneel, duidelijk, behulpzaam en vriendelijk! Prettige ervaring/samenwerking. Zeker een aanrader!

        Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Neem telefonisch of per mail contact op

        Alstublieft,

        Uw download

        Voorbeeld aanmaning

        Voorbeeld aanmaning

        Direct aan de slag met het versturen van een aanmaning? Download dan hier uw gratis voorbeeld aanmaning

        Download direct