Debiteuren nabellen, zo doe je dat!
Bent u aan het wachten tot uw debiteuren betalen? Dat hoeft niet, zo kunt u herinneringen of aanmaningen versturen. Maar, wat als de betaling van uw debiteuren uitblijft? Zo kunt u ook uw debiteuren nabellen. In dit artikel leest u hoe u zich het best kunt voorbereiden op een telefoongesprek met uw niet betalende klant.
Overleggen met een specialist?
Vul uw gegevens in én een van onze onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.
Openstaande facturen?
Uw debiteuren bellen is een vervelende klus maar kan u veel tijd en moeite besparen. Het kan namelijk zijn dat de debiteur de openstaande factuur simpelweg is vergeten. Dit kan bijvoorbeeld komen door een slechte of slordige administratie, in dat geval zullen de debiteuren de factuur meestal alsnog betalen. Echter, kunnen er ook andere oorzaken zijn waarom de debiteur niet betaalt. Mogelijke oorzaken kunnen zijn: financiële problemen binnen de organisatie, oplichting, ontevredenheid en opzettelijke wanbetaling.
Debiteur nabellen
Een debiteur nabellen vergt enige voorbereiding en aandacht, in dit artikel leggen wij uit hoe u zich het beste kunt voorbereiden op het nabellen van uw afnemers die niet of te laat betalen. En niet te vergeten hoe u dit uit handen geeft.
Stap 1: Breng uw debiteur in kaart
De eerste stap in het proces is erg belangrijk en geeft u een goed beeld van de situatie van de debiteur. U kunt de debiteur goed in kaart brengen door uzelf de volgende vragen te stellen:
- Om hoeveel openstaande facturen gaat het?
- Hoeveel bedraagt de openstaande factuur?
- Welke betalingsafspraken zijn gemaakt?
- Welke goederen/diensten zijn geleverd?
- Wat is de vervaldatum van de factuur?
Zorg dat u alle benodigde en relevante documenten binnen handbereik heeft wanneer u de klant nabelt. Denk hierbij aan documenten als de factuur, bewijs van ontvangst, de betalingsherinnering, enzovoort.
Stap 2: Bereidt u voor op smoezen
Het gebeurt regelmatig dat niet betalende klanten met smoezen aankomen. Dit kunnen hele ongeloofwaardige of juist geloofwaardige smoezen zijn. Met de smoezen proberen de klanten de betaling uit te stellen en hopen zij dat de openstaande rekening vergeten wordt.
Stap 3: Ga niet in discussie en maak geen verwijten
Als uw debiteur een betaling niet wil voldoen is het belangrijk om te onthouden: ga niet in discussie. Laat de smoezen voor wat het is en richt u vooral op de oplossing en het behoud van de relatie met de klant. Probeer daarentegen wel in gesprek te blijven met uw debiteur. Het kan namelijk zo zijn dat de debiteur een smoes gebruikt omdat hij/zij zich ergens voor schaamt. Probeer daarom, hoe lastig het ook lijkt, voorzichtig in gesprek te blijven en geen verwijten te maken.
Stap 4: Blijf beleefd en respectvol
Een openstaande rekening kan veel irritatie opwekken maar zorg er altijd voor dat uw debiteur dit niet doorheeft. Als u de debiteur beleefd en met respect benaderd zal dit een positief effect hebben op de debiteur. Blijf daarom bij het benaderen altijd vriendelijk ongeacht het gedrag van de afnemer. Het kan namelijk zo zijn dat de debiteur zich negatief uitlaat richting u, het is dan de kunst om rustig te blijven en op professionele wijze vriendelijk te blijven communiceren.
Stap 5: Maak duidelijke afspraken
U probeert uw debiteur te laten betalen, maak daarom duidelijke afspraken en verstuur deze per e-mail naar de debiteur. Vraag daarnaast ook om een betalingsbevestiging zodat de klant er uiteindelijk niet meer omheen kan.
Klanten nabellen vergt dus enige voorbereiding, maar u hoeft het niet te doen. U kunt dit ook aan een incassobureau uitbesteden. Invorderingsbedrijf neemt dit graag voor u uit handen. Invorderingsbedrijf is gespecialiseerd in incasso en heeft een slagingspercentage 85% in het minnelijke traject (zonder dat er een rechter aan te pas komt). Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden op het gebied van incasso en debiteurenbeheer? Onze specialisten staan u graag direct te woord.
FAQ: Veelgestelde vragen over debiteuren nabellen
FAQ: Wat zijn debiteuren?
Debiteuren zijn de personen die de facturen ontvangen. Zij hebben een product of dienst afgenomen en zijn verplicht om de factuur te af te rekenen. Een debiteur is dus een klant, het is belangrijk om uw debiteurenbeheer altijd op orde te hebben. De tegenhanger van een debiteur is een crediteur. Een crediteur is een organisatie of persoon, die de rekening naar de debiteur verstuurd.
FAQ: Wat zijn veel voorkomende debiteurensmoezen?
Afnemers die niet betalen kunnen erg creatief zijn wat betreft de smoezen voor het niet betalen van de rekening. Hieronder hebben wij een aantal veel voorkomende debiteurensmoezen neergezet:
- ‘’Ik heb de rekening al betaald.’’
- ‘’Ik heb de rekening nooit ontvangen.’’
- ‘’Ik denk dat de bank een fout heeft gemaakt.’’
- ’’We hebben het product/dienst nooit ontvangen.’’
- ‘’Het systeem werkt nu niet.’’
- ‘’Ik ga niet over de financiën.’’
- ‘’Ik heb met uw collega wat anders afgesproken.’’
Als u van plan bent uw klanten na te bellen is het aan te raden om uzelf goed voor te bereiden op mogelijke smoezen. Er bestaat natuurlijk een kans dat uw afnemer de rekening niet direct wil of kan afrekenen. Het is daarom belangrijk om een duidelijke betalingsregeling af te spreken, zodat de afnemer er ‘de volgende keer’ niet onderuit kan komen.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
Snelle en goede service. We hebben eerst informatie gezocht en werden al vrij snel gecontacteerd door een medewerker van dit bedrijf. Zij hebben ons uitgelegd hoe ze werken en hoe ze het financieel afhandelen en gelijk gevraagd met wat voor zaak wij zaten. Zij hebben alles snel afgehandeld voor ons en onze problemen met de tegenpartij. Ik ben erg tevreden met hoe de zaak verlopen is en zou ze dan ook zeker aanraden.
Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335