Werkgever betaalt cao verhoging niet. Mag dat?
Werkt u bij een bedrijf dat onder een cao (collectieve arbeidsovereenkomst) valt? En is er een cao loonsverhoging afgesproken? Dan heeft u als werknemer recht op die cao verhoging. Maar wat als uw werknemer uw salaris niet verhoogd heeft nadat de nieuwe cao is ingegaan? In dat geval is uw werkgever in gebreke en heeft u recht op nabetaling van het achterstallige loon. Als uw werkgever die weigert te betalen, kunt u een loonvordering instellen.
Overleg met onze jurist
Vul uw gegevens in en een van onze juristen neemt zo snel mogelijk contact met u op.


Wat is een cao?
Een collectieve arbeidsovereenkomst is een schriftelijke overeenkomst over de arbeidsvoorwaarden die geldt voor een of meer werkgevers. De cao wordt vaak afgesproken tussen meerdere werkgevers en meestal ook met een werknemersorganisatie.
In de cao worden bijvoorbeeld afspraken vastgelegd over salaris, werktijden, opzegtermijnen, ziekte, toeslagen, overwerk en pensioen. De cao is van toepassing op alle arbeidsovereenkomsten met werknemers die bij de aangesloten bedrijven werkzaam zijn.
Is een cao verplicht voor iedere werkgever?
Een werkgever is wettelijk gezien niet verplicht om een cao te hebben. Toch zijn veel werkgevers automatisch aangesloten bij een cao omdat ze lid zijn van een werkgeversorganisatie of omdat er in de betreffende bedrijfstak een cao algemeen verbindend is verklaard door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De cao is van toepassing als:
- de werkgever een eigen cao heeft afgesloten (ondernemings-cao)
- de werkgever lid is van een werkgeversorganisatie die een cao heeft afgesloten (bedrijfstak-cao)
- er in de branche een bedrijfstak-cao is die algemeen verbindend is verklaard (AVV)
Mag een werkgever afwijken van de cao?
Als de cao van toepassing is op de arbeidsovereenkomst, dan mag de werkgever hier nooit van afwijken op een manier die nadelig is voor de werknemer. Ook in de individuele arbeidsovereenkomst met de werknemer mogen dus geen bepalingen worden opgenomen die nadelig afwijken van de cao-afspraken.
In veel gevallen mag er ook niet van de afspraken uit de cao worden afgeweken als dat een verbetering oplevert voor de werknemer. Dit is het geval bij een zogenoemde norm-cao of standaard-cao.
Daarnaast bestaat er ook nog een minimum-cao. Hierbij mag er wel van de bepalingen in de cao worden afgeweken, maar alleen als dit in het voordeel van de werknemer is.
Een cao loonsverhoging is altijd verplicht
Op grond van de cao heeft u soms recht op een loonsverhoging. Dit is bijvoorbeeld het geval als de cao-lonen algemeen verhoogd worden.
Verder hebben veel cao’s een bepaling met een periodieke loonsverhoging op een bepaalde datum, waardoor uw salaris automatisch stijgt. Daarnaast heeft u soms recht op meer salaris omdat er in de cao is vastgelegd dat u recht heeft op een loonsverhoging bij een goede beoordeling.
Een loonsverhoging door afspraken in de cao is altijd verplicht. Als de werkgever onder een cao valt, mag hij dus nooit van de cao verhoging afwijken. Doet uw werkgever dat wel, dan is het belangrijk om hem hier zo snel mogelijk op te wijzen. U heeft vervolgens recht op een nabetaling van het bedrag dat u te weinig ontvangen heeft sinds de cao verhoging van kracht is.


Wat als de werkgever de cao verhoging niet betaalt?
Als uw werkgever uw loon niet betaalt volgens de geldende cao dan is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met uw werkgever. Weigert uw werkgever de verhoging te betalen? Dan kunt u vervolgstappen ondernemen.
Stap 1:
Neem contact op met de werkgever
Heeft u volgens de cao recht op een hoger loon, maar is uw salaris hetzelfde gebleven? Dan is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met uw werkgever. Misschien is de nieuwe cao pas sinds kort van kracht en heeft uw werkgever dit per ongeluk nog niet aangepast in de salarisadministratie.
Stap 2:
Eis schriftelijk een nabetaling
Als uw salaris niet wordt gewijzigd nadat u contact heeft opgenomen met de werkgever, dan moet u uw werkgever schriftelijk in gebreke stellen. In de brief eist u dat het salaris conform de cao wordt verhoogd. Ook eist u direct nabetaling van de maanden dat u te weinig salaris heeft ontvangen.
Stap 3:
Stel een loonvordering in
Als uw werkgever niet op de brief reageert, dan kunt u een loonvordering instellen. Draag uw vordering over aan Invorderingsbedrijf en wij sturen uw werkgever een of meerdere aanmaningen. Vervolgens kunnen we naar de kantonrechter stappen om het achterstallige salaris op te eisen en te zorgen dat u in de toekomst voldoende betaald krijgt.
Houdt uw werkgever zich niet aan de cao?
Heeft u volgens de cao recht op een hoger salaris, maar wil uw werkgever dit niet betalen? Dan kunt u een loonvordering instellen. Onze juristen nemen contact op met uw werkgever om hem op zijn verplichtingen te wijzen. Weigert uw baas de loonsverhoging vervolgens alsnog door te voeren, dan kunnen we een juridische procedure starten.
Wilt u graag juridisch advies over de bepalingen in de cao? Onze juristen kunnen voor u beoordelen of uw werkgever verplicht is om (met terugwerkende kracht) een loonsverhoging door te voeren.
Juridisch advies?
Laat uw gegevens achter en een van onze juristen neemt contact met u op.


FAQ: Veelgestelde vragen over cao's
FAQ: Waar kan ik zien of een cao algemeen verbindend is?
Op de daarvoor bestemde website van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) vindt u een overzicht van alle cao’s die algemeen verbindend zijn verklaard.
FAQ: Geldt een cao ook voor uitzendkrachten?
Als uitzendkracht valt u onder de uitzend-cao. Er zijn twee cao’s voor de uitzendbranche (ABU en NBBU). Welke cao van toepassing is op uw arbeidsovereenkomst is afhankelijk van het uitzendbureau waar u voor werkt. Overigens is in deze cao’s een bepaling opgenomen dat u recht heeft op dezelfde arbeidsvoorwaarden als werknemers in vaste dienst (gelijk werk = gelijk loon).
FAQ: Wat als mijn werkgever een andere uitleg heeft over een bepaling in de cao?
Als u en uw werkgever de cao anders interpreteren, dan kunnen de partijen die de cao hebben opgesteld duidelijkheid verschaffen. Dit zijn bijvoorbeeld werkgeversorganisaties, de vakbond of andere werknemersorganisaties. Vaak is in de cao ook opgenomen wat er moet gebeuren bij een meningsverschil over de arbeidsvoorwaarden.
FAQ: Heb ik recht op de wettelijke verhoging?
Heeft u geen salaris ontvangen? Vanaf de vierde werkdag dat uw werkgever te laat is met betalen, heeft u recht op een vergoeding. Dit noemt men de wettelijke verhoging. U heeft ook recht op deze verhoging als uw werkgever de cao loonsverhoging niet op tijd heeft doorgevoerd.
Naast deze verhoging heeft u ook recht op de wettelijke rente.
FAQ: Wanneer mag een werkgever minder salaris betalen?
Er zijn bepaalde redenen waarom een werkgever soms minder salaris hoeft uit te betalen. Uw werkgever hoeft bijvoorbeeld niet het volledige salaris uit te betalen als u zelf nog geld verschuldigd bent aan de werkgever. In dat geval mag de werkgever het openstaande bedrag verrekenen tijdens de salaris uitbetaling. Dit kan bijvoorbeeld als u een schadevergoeding moet betalen of eerder een voorschot heeft ontvangen op uw loon.
Daarnaast mag een werkgever u in bepaalde uitzonderingsgevallen boetes opleggen (alleen als dit is afgesproken in de arbeidsvoorwaarden). Wel moet u als werknemer altijd minimaal het minimumloon overhouden.
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
-
Één vast contactpersoon
(jurist of advocaat) - 100% uitkering van de hoofdsom
- Direct actie (dezelfde werkdag)


Als eigenaar van een startende organisatie hoopte ik nooit in contact te hoeven komen met een incassokantoor, toen een van onze debiteuren stelselmatig weigerde te betalen, had ik helaas geen andere optie. Door kordaat optreden van Het Invorderingsbedrijf en een snelle juridische procedure kreeg ik toch mijn geld terug, inclusief een groot gedeelte van alle gemaakte kosten! Ik kan hen bij iedereen aanbevelen!


Rechtszaak ging super snel, nu de betaling nog. Vond de hulp ter zitting deskundig (hele discussie met de tegenpartij over de incassokosten) en de rechter heeft de incassokosten veroordeeld op de wanbetaler.
Onze incassojuristen & adviseurs
- mr. Wesley BoetersInterim-advocaat
- Bas ToetIncassospecialist
- Tim BetistIncassospecialist
- Luka TripicIncassospecialist