Home PageDe 5 meest voorkomende risico’s binnen de logistiek

De 5 meest voorkomende risico's binnen de logistiek

De juristen en incassospecialisten van het Invorderingsbedrijf hebben een schat aan ervaring en kennis over de Agrarische sector. Bel nu naar ons hoofdkantoor op het volgende nummer: 070 762 0330, dan kunnen we samen kijken hoe we u in de goede richting kunnen sturen.

1. Startend BV is niet verplicht een jaaropgave in te dienen

Er zijn steeds minder vaste aanstellingen in de transportsector. We zien dat er daarom ook veel eigen BV’s worden opgesteld. Het probleem wat hierbij ontstaat is dat zo’n 40% van deze nieuwe bedrijven in de eerste paar jaren failliet gaat.  Dat wil dus zeggen dat zij krediet technisch er heel slecht voor stonden. Als bedrijf wil je graag weten met wie je precies zaken gaat doen en daarmo verwacht je een jaaropgave. Met een jaaropgave kan je een schatting maken met hoeveel eigen budget een onderneming heeft in het geval van nood. Simpelweg een check om de kredietwaardigheid, juist bij deze startende BV’s. Helaas is het zo dat de eerste twee jaar deze BV’s niet verplicht zijn om deze toe te sturen.. Wat houdt dat in? Je hebt geen idee met wie je nu precies zaken gaat doen en loopt risico bij elke lading.

2. ZZP’ers zijn niet altijd kredietwaardig

Stel je voor, je hebt als leverancier je lading afgegeven bij een transporteur die deze lading gaat afleveren in Duitsland. De transporteur besluit nog een extra nacht over de autorit te doen vanwege een thuissituatie, wie is er dan verantwoordelijk dat de lading niet op de gewenste datum wordt geleverd? De leverancier, het transportbedrijf of is er iets anders te regelen?
Per zaak is het belangrijk dat de juiste juristen en advocaten de juiste informatie verkrijgen om dit tot op de bodem uit te zoeken. Alleen zo kunt u erachter komen wie er verantwoordelijk is en uiteindelijk zal in een (eventueel noodzakelijke) fase de rechter hierover moeten beslissen.

3. Retourvrachten mondeling bevestigd

Het komt vaak voor dat de lading op de heenweg is geregeld, maar dat er moeilijkheden ontstaan op de terugweg. Volgeladen vrachtwagens rijden naar Duitsland en hebben geen retourlading.. Wat nu? Vaak wordt er in eigen netwerk gekeken welke lading er nog kan worden opgehaald. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat deze transporteur door rijd naar Italie en daar een vracht meeneemt. Het is natuurlijk possitief dat de benzine en tarieven niet voor niks worden betaald met vracht. Alleen.. Zorg je er wel voor dat je correcte afspraken van tevoren maakt met deze persoon?Of is het alleen een mondelinge overeenkomst? Stel de vracht is beschadigd of nooit aangekomen en u wordt hier voor verantwoordelijk gehouden. Weet u dan wie er verantwoordelijk is?

4. Langdurige betalingen bij wanbetalers

Facturen in de sector Transport en Logistiek wachten met 43 dagen het langst op betaling.
Hoe komt dit precies zult u, uzelf waarschijnlijk afvragen.

Het enige wat voor u van belang is, is dat u zich ervan bewust bent dat u voor een langere tijd op uw betaling kan gaan zitten wachten… Dit is natuurlijk niet wat u wilt!
Wat kunt u doen tegen deze wanbetalers? Vrij simpel, vaak is het dreigen van een incassobureau vaak al voldoende in de minnelijke fase en zal deze partij het netjes overmaken. Soms is er zwaarder geschut nodig en gaan onze juristen tot in het detail opzoek naar die reden waarom u in uw recht staat.

Wij staan voor u klaar, neem nu de eerste stap en draag uw zaak over of vraag een gratis incasso advies aan.

5. Verjaringstermijnen liggen om de hoek

In de transport sector is de verjaringstermijn extreem laag, namelijk maar 1 jaar! Maar wat houdt dit nu precies voor u in?  Verjaring is een rechtsfeit dat intreed indien een bepaalde tijd is verstreken nadat een vordering opeisbaar is geworden. Na het verstrijken van de termijn kan de schuldeiser de vordering niet meer invorderen via gerechtelijke weg van executie. Dat betekent niet dat de vordering niet meer bestaat. De vordering wordt omgezet in een niet-afdwingbare natuurlijke verbintenis.
Bij een internationale vervoersovereenkomst gelden de Nederlandse regels over stuiting en schorsing van de verjaring niet. En dus geldt de (korte) verjaringstermijn van 1 jaar voor het afwikkelen van schadevorderingen.

Loopt u het risico en wilt u de risico’s binnen de logistiek voor uw onderneming zo klein mogelijk houden? Vraag onze specialisten om een vrijblijvend advies.

Wilt u meer te weten komen over hoe wij uw debiteur kunnen aanspreken op de feiten? U kan er nu achter komen welke procedure voor u het meest wenselijk is. Onze juristen staan voor u klaar.

Wilt u een GRATIS incasso advies?

Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact op



    Bent u een particulier of een onderneming?



    Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Download
    No Cure No Pay Incasso

    Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!

    • Géén succes = géén kosten
    • 100% uitkering van de hoofdsom
    • 95% slagingspercentage

    Alstublieft,

    Uw download

    Voorbeeld ingebrekestelling

    Voorbeeld ingebrekestelling

    Direct aan de slag met het versturen van uw ingebrekestelling? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrieven.

    Download direct

      Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Neem telefonisch of per mail contact op