Stel, u koopt bij een webwinkel. Nadat u de online bestelling heeft ontvangen, blijkt het product toch niet te zijn wat u wilt. De webshop weigert echter het aankoopbedrag terug te storten. Wat nu?
Jaarlijks worden er duizenden consumenten onnodig geconfronteerd met webshops die bedragen niet terugstorten. Volgens de wet heeft u als consument recht op 14 dagen bedenktijd, nadat u een product via internet of telefoon heeft gekocht. Dit heet het herroepingsrecht.
Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webshop weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten. Maar als de webshop het geld niet terugbetaalt? Lees hieronder wat u in dat geval kunt doen!
Direct aan de slag met het versturen van een betalingsherinnering? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrief.
Download directZorg ervoor dat u de webshop, bij voorkeur schriftelijk (per e-mail of brief) laat weten het product terug te willen sturen. Doe dit binnen 14 dagen na aankoop. Bewaar de e-mail of brief goed (u kunt het ook telefonisch doorgeven, maar dan heeft u later geen bewijs).
Let op: de dag van de levering geldt als eerste dag in de 14-dagentermijn (indien u meerdere producten heeft besteld in één bestelling dan mag u rekenen vanaf de dag na levering van het laatste product / onderdeel).
Ga na hoe u uw online bestelling terug kunt sturen. Bewaar altijd goed het verzendbewijs (streepjescode met nummer). Dit vormt het bewijs dat u het product echt hebt teruggestuurd. Maak eventueel foto’s van de retourzending.
Betaalt de webshop het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons incassobureau uit handen.
Betaalt de webshop het bedrag niet terug binnen de gestelde termijn (die u heeft gesteld in de betalingsherinnering), een incassobureau inschakelen, zoals Invorderingsbedrijf, is dan geen slecht idee. Wij zorgen ervoor dat u alsnog uw geld krijgt.
Om te beginnen met incasseren start u gemakkelijk een incassoprocedure op. Dit kunt u eenvoudig online doen via ons incasso aanmeldformulier. In veel gevallen wordt de betaling dan alsnog terugbetaald. Wij vorderen voor u niet alleen de hoofdsom, maar ook de verschuldigde rente waar u recht op heeft. Blijft betaling uit en gaat het om een hoog bedrag, dan zullen we adviseren naar de rechter te stappen, wat begint bij de webshop een dagvaarding te sturen via onze deurwaarder. Uw zaak wordt dan behandeld door een van onze eigen juristen.
Wij hebben veel ervaring met het incasseren van aan webwinkel betaalde bedragen. Een incassotraject is meestal intensief en kort waarbij we alles in het werk stellen om de betaling zo snel als mogelijk terug te vorderen. We proberen dat altijd eerst zonder tussenkomst van de rechter, met een minnelijke procedure.
Vul uw gegevens in en ontvang uw download!
Het starten van een incassoprocedure heeft vele voordelen. Onder andere:
Betaald geld terugvorderen? Een bestelling geretourneerd en geen geld gekregen of überhaupt nooit iets geleverd gekregen? Een geschil over de bestelling? Start direct een incassoprocedure of neem vrijblijvend contact met ons op via telefoonnummer 070 – 762 0330 of stuur ons een e-mail.
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Direct aan de slag met het versturen van een betalingsherinnering? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrief.
Download direct