Door aanvragen faillissement tóch betaald!
Het verhaal van Mascha Plaisier | Ago Automaterialen B.V.
Als ik het niet gedaan had, had ik nu nog steeds mijn geld niet
Aan het woord is Mascha Plaisier, directeur van Ago Automaterialen B.V. in Vlaardingen. Toen haar debiteur – een autobedrijf – voor de zoveelste keer zijn belofte om te betalen niet nakwam, was de maat vol.
‘Ik heb het Invorderingsbedrijf gebeld voor advies. Dezelfde dag nog zijn ze voor mij gestart met het incassotraject. Maar helaas, ook na sommaties, e-mails en zelfs belletjes door het Invorderingsbedrijf kwam er géén betaling los. Er kwam ook geen reactie, terwijl het bedrijf gewoon open was. Ze adviseerden mij niet langer te wachten en het faillissement aan te vragen. En dat bleek een schot in de roos.’
Probleem
Na meerdere sommaties, e-mails en belletjes bleef betaling nog steeds uit.
Doel
Met een faillissementsaanvraag zorgen we ervoor dat we het hele bedrag succesvol incasseren.
We vroegen het faillissement aan
Dat kan als de vordering niet betwist wordt. Er hoeft niet per se (ook) een tweede schuldeiser te zijn. Binnen een paar dagen na het indienen van het verzoekschrift bij de rechtbank nam haar debiteur contact met ons op “Excuses, we weten dat we moeten betalen”, kregen we telefonisch te horen, “Mogen wij een betalingsregeling treffen? Ik verwacht binnen enkele weken een grote betaling, ik kan nu niet alles betalen” voegde hij eraan toe. We wisten dat we bij Mascha natuurlijk niet meer aan moesten komen met een betalingsregeling. Daar moest wat tegenover staan.
We stelden een korte regeling voor
Eerst met grote aanbetaling, en daarna binnen enkele weken het restant, inclusief kosten. Na overleg met opdrachtgever Mascha hebben we de regeling vastgelegd in een waterdichte overeenkomst. Met een flinke aanbetaling ineens en het restant in wekelijkse deelbetalingen incasseerden we alles. Ondertussen had de rechtbank de zaak aangehouden (uitgesteld), omdat behandeling niet meer nodig was. De aanvraag fungeerde echter wel als maximale druk op de ketel. En dat bleek nodig. De zaak werd uiteindelijk ingetrokken nadat de laatste euro werd bijgeschreven.
Wat vond Mascha van ons?
Toen we Mascha vroegen hoe ze onze dienstverlening zou omschrijven: ‘Giga effect, snelheid, mijn debiteur betaalt ook de kosten en een prettige samenwerking. Ik hoop het nooit meer nodig te hebben, maar als het moet, dan moet het. Soms moet je niet lullen, maar poetsen’.
En Mascha’s debiteur: “Die heeft weer gebeld of hij kan kopen. Ja, dat kan. Vooraf betalen.”
Na enkele weken werd ik blij verrast gebeld. De gehele vordering is voldaan! “Het geld is naar je onderweg”, kreeg ik te horen. Dan ben je toch wel even heel blij. Natuurlijk hadden ze me al goed op de hoogte gehouden tijdens het proces. Maar toch ben je echt blij als er uiteindelijk een punt gezet kan worden achter een jarenlange oplopende post. Ik heb wel wat beters te doen!