Hoe herkent u een betrouwbaar incassobureau?
Als u openstaande facturen heeft die niet op tijd betaald worden of u om een andere reden geld van iemand tegoed heeft, kunt u een incassobureau inschakelen. Maar aan welk incassobureau kunt u uw kostbare vordering toevertrouwen? Wij hebben voor u op een rijtje gezet waar u op moet letten bij kiezen van een incassobureau en aan welke eigenschappen u een betrouwbaar incassobureau kunt herkennen.
Op zoek naar een incassobureau?
Vul uw gegevens in en één van onze incassospecialisten neemt contact met u op.
Hoe vindt u een betrouwbaar incassobureau?
Incasso is geen wettelijk beschermd beroep en iedereen mag een incassobureau beginnen. Er is geen onafhankelijke autoriteit die toezicht houdt op incassobureaus, zoals dat bij deurwaarders wel het geval is. Dat maakt het soms lastig om te bepalen welk incassobureau de juiste partij is om uw openstaande factuur te laten innen.
Gelukkig zijn er een aantal factoren waaraan u betrouwbare incassobureaus kunt herkennen. Zo hanteert een goed incassobureau een duidelijke werkwijze, worden de buitengerechtelijke incassokosten volgens de wettelijke staffel aan uw debiteur doorberekend en wordt er gewerkt op basis van no cure, no pay.
Kenmerken betrouwbaar incassobureau
Let bij het selecteren van een incassobureau voor het incasseren van uw openstaande facturen onder andere op de onderstaande kenmerken. Zo voorkomt u dat u onnodig op kosten wordt gejaagd bij het innen van uw factuur.
No cure, no pay incasso
Als u uw geld wilt laten incasseren door een incassopartner, wilt u daarbij zo min mogelijk kosten maken. Gelukkig voorziet de wet erin dat incassokosten mogen worden doorberekend aan de debiteur. Die is immers te laat met betalen.
Een goed incassobureau werkt daarbij op basis van no cure, no pay in het buitengerechtelijke traject. Dat betekent dat ook als het niet lukt om de vordering te innen, u niets hoeft te betalen.
Wettelijk vastgestelde tarieven
Zoals gezegd mag een incassobureau de kosten doorberekenen aan de debiteur. Die kosten zijn wettelijk vastgesteld en afhankelijk van het gevorderde bedrag.
De in de wet vastgestelde percentages zijn:
- Over de eerste € 2500 – 15% (minimaal € 40,-)
- Over de volgende € 2500 – 10%
- Over de volgende € 5000 – 5%
- Over de volgende € 190.000 – 1%
- Over alles hierboven – 0,5% (maximaal € 6.775)
Een incassobureau mag niet meer in rekening brengen dan deze volgens de wet vastgestelde percentages (behalve de wettelijke rente). Een betrouwbaar incassobureau rekent dus geen administratiekosten of andere kosten bovenop de wettelijke incassokosten.
Het incassobureau heeft een derdengeldenrekening
Een integer incassobureau heeft een derdenrekening waar de betalingen van debiteuren op binnenkomen. De rekening staat niet op naam van het incassobureau, maar van een onafhankelijke derde, bijvoorbeeld een notaris of de Stichting Derdengelden (zoals bij Invorderingsbedrijf).
Een derdenrekening is onder andere een verzekering tegen een eventueel faillissement van het incassobureau. Het geld op de rekening behoort niet tot de onderneming en hierdoor is de betaling beschermd tegen het faillissement.
Heldere werkwijze
Wat doet het incassobureau eigenlijk? Voor een optimaal resultaat hanteert een deugdelijk incassobureau een duidelijke incassostrategie. Een goed incassobureau weet wat voor aanpak werkt en beschikt dus over een gestroomlijnde procedure bij het vorderen van de openstaande factuur. Daar maakt het incassobureau ook duidelijke afspraken over met u als klant.
Het vertelt duidelijk wat het doet om uw debiteur te laten betalen. Hoeveel aanmaningen worden er gestuurd? Wordt uw klant bijvoorbeeld ook opgebeld of ontvangt hij alleen een e-mail? Zo is de kans op succes het grootst en weet u als klant precies waar u aan toe bent.
Inzicht in uw dossier
Als schuldeiser wilt u weten hoe de zaken ervoor staan als u uw vordering overdraagt aan een incassobureau. Daarom is het belangrijk dat u op de hoogte wordt gehouden van de voortgang van de procedure en dat u voortdurend inzicht heeft in uw dossier. Een eerlijk incassobureau beschikt doorgaans over een online portal waar u de procedure kunt volgen en uw dossier kunt inzien.
Bij Invorderingsbedrijf kunt u de procedure 24/7 zelf volgen in onze online cockpit.
Positieve reviews
Een incassobureau is niet aangesloten bij een overkoepelende organisatie als de Orde van Advocaten of de Koninklijke Beroepsorganisatie van Deurwaarders. Hierdoor kan een bureau bijvoorbeeld niet geschorst worden als het zich niet netjes gedraagt.
U kunt een betrouwbaar incassobureau bijvoorbeeld wel herkennen aan de beoordeling van anderen. Veel positieve referenties is een indicatie dat het bedrijf een betrouwbare incasso werkwijze hanteert.
De mening van anderen kunt u ontdekken aan de hand van online recensies. Als een incassobureau positieve referenties heeft van tevreden klanten, dan biedt dat meer zekerheid dat u het incassobureau kunt vertrouwen.
Een betrouwbaar incassobureau vermeldt zijn reviews doorgaans zelf op de website. Daarnaast is het mogelijk om de recensies op openbare platformen als Trustpilot en Google te raadplegen.
Eerlijke verwachtingen
Een betrouwbaar incassobureau schetst eerlijke verwachtingen, onder andere aan de hand van het algehele slagingspercentage. Zo krijgt u een duidelijk beeld van de slagingskans van uw vordering.
Vooral als er een juridische procedure nodig is om uw vordering te incasseren is het belangrijk dat u in een persoonlijk adviesgesprek wordt geïnformeerd over de haalbaarheid van uw claim en de mogelijkheden om uw geld te verhalen op uw debiteur.
Invorderingsbedrijf heeft een hoog slagingspercentage in de buitengerechtelijke fase (85%) en weet in totaal zo’n 95% van alle incassozaken succesvol af te ronden.
Makkelijk te bereiken
Een andere belangrijke voorwaarde voor een goed incassobureau is dat het eenvoudig telefonisch te bereiken is. Het is van groot belang dat u als schuldeiser vrijblijvend advies in kunt winnen bij een incassospecialist, zonder dat daar direct kosten aan verbonden zijn. Daarnaast is het belangrijk dat u het incassobureau kunt bellen als u een vraag heeft over bijvoorbeeld de voortgang van de procedure of wilt informeren naar specifieke incassodiensten.
Klachtenregeling
De kwaliteit van een incassobureau wordt ook bepaald door hoe zij met hun klanten omgaan. Hoe wordt er bijvoorbeeld gereageerd op klachten?
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook het incasseren van een vordering is mensenwerk en het is helaas onvermijdelijk dat er af en toe een ontevreden klant is. In dat geval is het belangrijk dat de klacht de onvrede kenbaar kan maken bij het incassobureau en dat er iets met die feedback gebeurt.
Controleer daarom of het incassobureau waarmee u in zee gaat een duidelijke klachtenregeling heeft, zodat zij de dienstverlening in de toekomst kunnen verbeteren.
Direct een betrouwbaar incassobureau inschakelen?
Dien uw vordering bij ons in door het incasso aanmeldformulier in te vullen. Wilt u liever eerst overleggen met een van onze incassospecialisten? Dat kan ook. Vul onderstaand contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op. Of bel direct naar 070 – 762 0330.
Uw claim indienen
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op.
Veelgestelde vragen over de betrouwbaarheid van incassobureaus?
FAQ: Wanneer kan ik een incassobureau inschakelen?
Wanneer u een incassobureau inschakelen kunt, is afhankelijk van of uw debiteur een zakelijke of particuliere klant is.
Bij zakelijke klanten mag u namelijk direct nadat de factuur verstreken is een incassobureau opdracht geven om achter uw schuldenaar aan te gaan.
Als uw klant een particulier (consument) is, ligt dat iets anders. Particuliere klanten moeten verplicht een laatste aanmaning ontvangen, waarmee zij nog 14 dagen de tijd krijgen om de rekening zonder bijkomende kosten te betalen. In deze zogenoemde WIK-brief moet direct worden vermeld hoe hoog de incassokosten zullen zijn als de rekening niet binnen de gestelde termijn betaald is.
FAQ: Wie kan een incassobureau inschakelen?
Iedereen die geld van iemand tegoed heeft, kan de hulp van een incassobureau inroepen. Zo kunt u als zzp’er een incassobureau inschakelen voor het innen van onbetaalde facturen en is een incassobureau voor particulieren in staat om bijvoorbeeld geleend geld terug te vorderen. Daarnaast worden incassobureaus vaak ingeschakeld voor huurincasso (het innen van achterstallige huur).
FAQ: Wat is het verschil tussen buitengerechtelijke en gerechtelijke incasso?
Een incassotraject is onder te verdelen in twee fases: de buitengerechtelijke en gerechtelijke fase.
Buitengerechtelijke incasso, ook wel minnelijke incasso genoemd, bestaat uit alle handelingen om uw openstaande schuld te innen, voordat er een juridische procedure aangespannen wordt. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het versturen van aanmaningen en telefonisch contact opnemen met uw niet betalende klant.
In de meeste gevallen is een minnelijk incassotraject voldoende om het openstaande bedrag te innen, maar niet altijd. In dat geval is het mogelijk om de wanbetaler voor de rechter te dagen. Dit noemen we gerechtelijke incasso. Het incassobureau staat u met behulp van juristen en incasso advocaten bij tijdens de gerechtelijke procedure. U hoeft dus niet zelf naar een advocatenkantoor te stappen om een gerechtelijke procedure aan te spannen.
FAQ: Wat is het verschil tussen een deurwaarder en een incassobureau?
Veel debiteuren vragen zich af wat het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder is. Dat is niet zo vreemd, want beiden houden zich bezig met het innen van uitstaande vorderingen. Toch is er een duidelijk verschil tussen deurwaarders en incassobureaus.
Een deurwaarder heeft als openbaar ambtenaar namelijk een wettelijke status en mag daarbij specifieke ambtshandelingen verrichten om openstaande rekeningen te innen. Voorbeelden van dergelijke ambtshandelingen zijn bijvoorbeeld beslaglegging, woningontruiming en het uitbrengen van een dagvaarding. Alleen een deurwaarder is bevoegd deze handelingen uit te voeren.
Een incassobureau is daarentegen geen beschermd beroep. In principe mag iedereen een incassobureau beginnen. Een incassobureau kan betalingsherinneringen, aanmaningen en sommaties sturen om uw openstaande facturen betaald te krijgen. Daarnaast kan het incassobureau een betalingsregeling voorstellen en druk op uw debiteur uitoefenen door telefonisch contact op te nemen met uw debiteur.
Een incassobureau mag zelf geen beslag leggen bij een debiteur of iemand dagvaarden, maar kan daarvoor wel een deurwaarder inschakelen. Met behulp van incasso advocaten kan een incassobureau bijvoorbeeld ook een faillissement van een wanbetaler aanvragen
Omdat incassobureaus niet onder toezicht staan van een instantie, zoals bij deurwaarders wel het geval is, is het extra belangrijk om te controleren of het incassobureau betrouwbaar is.
FAQ: Wat is no cure, no pay?
No cure, no pay is het concept dat u als klant niet hoeft te betalen als bepaalde werkzaamheden niet tot het gewenste resultaat leiden. Sommige incassobureaus werken in de minnelijke fase op basis van no cure, no pay; als het niet lukt om uw openstaande vorderingen te innen, hoeft u ook niet te betalen. Lukt het het incassobureau wel om het geld te incasseren, dan worden de buitengerechtelijke incassokosten die zijn doorberekend aan de debiteur gebruikt als vergoeding voor het incassobureau.
Ons minnelijke incassotraject is altijd op basis van no cure, no pay.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
Alstublieft,
Uw download
Voorbeeld aanmaning
Direct aan de slag met het versturen van een aanmaning? Download dan hier uw gratis voorbeeld aanmaning
Download direct