Als u als ondernemer goederen of diensten levert, kan het voorkomen dat uw klant contant wil betalen. Vooral als het om grote bedragen gaat, zit u daar misschien niet op te wachten. Maar mag u contant geld weigeren en uw klant verplichten te betalen via pin of bankoverschrijving?
Het korte antwoord: ja, dat mag. Er is geen wet die u verplicht alle wettige betaalmiddelen te accepteren
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op
Winkeliers en leveranciers mogen contant geld weigeren. Voorwaarde daarbij is wel dat dit van tevoren duidelijk aangegeven moet zijn en dat er een andere betaalmethode wordt aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van raamstickers of bordjes in de winkel of door dit op te nemen in de betalingsvoorwaarden. U bent dus niet verplicht om contant geld aan te nemen.
U kunt bijvoorbeeld cash weigeren als:
Op dit moment is het nog zo dat een winkelier of leverancier alle contante betalingen aan mag nemen. Daar komt verandering in. De Tweede Kamer heeft op 24 september 2024 namelijk een wetsvoorstel aangenomen dat contante betalingen van € 3000 verbiedt. Als dit voorstel ook door de Eerste Kamer komt, is een ondernemer dus zelfs verplicht om contante betalingen van meer dan € 3000 te weigeren.
Het verbod op contante betalingen van meer dan € 3000 is een wijziging van de Wet ter voorkoming witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Naar verwachting treedt de nieuwe wet op 31 maart 2025 in werking.
Toch mag een contante betaling niet zomaar geweigerd worden, zo valt op te maken uit de jurisprudentie (eerdere gerechtelijke uitspraken). Dat is bijvoorbeeld het geval als vooraf niet is aangegeven dat de leverancier of winkelier geen contant geld aanneemt en er verder geen afspraken zijn gemaakt over hoe de betaling dient te geschieden.
Contant geld behoort in Nederland tot de wettige betaalmiddelen, waardoor het een schuldenaar in principe vrij staat een betaling contant te voldoen, tenzij anders is afgesproken, zo blijkt uit een uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant.
“Het is aan de contractspartijen om bij het sluiten van een overeenkomst over de wijze van nakoming van een betalingsverplichting – contant, bankoverschrijving of anderszins – onderlinge andersluidende afspraken te maken in die zin, dat een bepaalde betalingswijze wordt voorgeschreven of juist uitgesloten. Dat eiseres en gedaagde in casu een dergelijke afspraak hebben gemaakt is gesteld noch gebleken. Een grondslag voor eiseres om betaling middels bankoverschrijving te eisen van gedaagde ontbreekt dan.”
Als u als ondernemer liever geen contante betalingen ontvangt, dan is het dus belangrijk om dit vooraf te regelen. Dit doet u door betalingsvoorwaarden op te stellen en deze op te nemen in uw algemene voorwaarden of leveringsvoorwaarden. Deze voorwaarden moet u van toepassing verklaren op de overeenkomst.
Als deze afspraken gemaakt zijn en de afnemer zich hier niet aan houdt, dan kan er nakoming gevorderd worden.
Omdat contant geld een wettig betaalmiddel is, kunt u de betaling (als niets anders is afgesproken over de manier van betalen) niet weigeren.
Wil uw klant contant betalen, terwijl u vooraf duidelijk heeft aangegeven dat dit niet mogelijk is? Dan kunt u het contant geld weigeren en een andere betalingsmethode zoals pinnen of een bankoverschrijving aanbieden. Wil uw klant niet op een andere manier afrekenen? Dan kunt u een incassobureau inschakelen om de openstaande vordering te innen.
Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.
Als een winkelier dit vooraf duidelijk aangeeft, mag hij extra kosten rekenen voor contante betalingen. Wel werkt de Europese Commissie aan regels die het rekenen van een commissie voor contante betalingen in de toekomst moet verbieden.
Hoewel het steeds minder voorkomt, zijn er nog steeds winkels die juist alleen cash accepteren. Dit is toegestaan. Het is namelijk niet verplicht om alle betaalmethoden aan te bieden. Een winkel mag dus een cash-only beleid voeren, net zoals het op dit moment ook is toegestaan om alleen betalen met de pinpas aan te bieden.
Volgens de huidige regelgeving is een handelaar verplicht om cliëntenonderzoek uit te voeren als hij contante betalingen van meer dan € 10.000 ontvangt. De handelaar moet de identiteitsgegevens van de klant opvragen en deze minimaal 5 jaar bewaren.
Als het verbod op contante betalingen van meer dan € 3000 van kracht is, dan komt deze regel te vervallen.
Als u een grote hoeveelheid contant geld heeft ontvangen in bijvoorbeeld € 100, € 200 en € 500 biljetten, dan kunt u die omwisselen bij De Nederlandsche Bank in Amsterdam. Hiervoor moet u wel eerst een aanvraagformulier invullen.
Als het gaat om een bedrag onder de € 450 kunt u het aanvraagformulier meenemen en het geld direct inwisselen voor bijvoorbeeld briefjes van € 20. Bij hogere bedragen moet u het formulier vooraf opsturen en wachten op een reactie. U moet onder andere uitleggen hoe u aan het geld komt.
Als u een bankbiljet inlevert bij de bank en de bank twijfelt over de echtheid, dan zal de bank het biljet niet weigeren, maar overdragen aan de nationale centrale bank (NCB) of aan het bevoegde nationale analysecentrum. Hier wordt vastgesteld of het bankbiljet echt is of niet, waarna er een onderzoek ingesteld kan worden.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
Direct aan de slag met het versturen van uw ingebrekestelling? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrieven.
Download direct