Als ondernemer doet u meestal iedere drie maanden aangifte omzetbelasting. Op dat moment moet u direct de btw afdragen over de facturen die u die periode heeft verstuurd. Maar soms is de factuur waar u de btw over afdraagt, nog niet betaald. Het komt zelfs voor dat de factuur helemaal niet meer betaald wordt. Dit noemt men een oninbare vordering. De btw over onbetaalde facturen kunt u gelukkig terugvragen. In dit artikel leggen we uit hoe u dat doet.
Als u gebruikmaakt van het factuurstelsel, geeft u tijdens de btw-aangifte de btw op over de facturen die u het afgelopen tijdvak heeft verstuurd. De meeste ondernemers doen per kwartaal btw-aangifte, maar het is ook mogelijk om dit maandelijks of één keer per jaar te doen.
Iedere factuur die u in het betreffende tijdvak heeft verstuurd, moet u direct aangeven en betalen. Het maakt niet uit of de factuur al betaald is of niet. U kijkt dus naar de factuurdatum, niet naar de dag van betaling. Ook btw-bedragen die nog niet aan u betaald zijn, moet u hierdoor al afdragen aan de Belastingdienst.
Als u btw-plichtig bent, moet u een periodieke aangifte doen. Ondernemers die (voornamelijk) goederen en diensten leveren aan andere ondernemers zijn verplicht verkoopfacturen te sturen. In dat geval bent u ook verplicht het factuurstelsel toe te passen. U houdt uw administratie bij op basis van de binnenkomende en uitgaande facturen. De facturen zijn dus leidend.
Wanneer u levert aan particulieren, bent u niet verplicht een factuur te sturen. U bent in dat geval ook niet in staat om een factuurstelsel toe te passen. In plaats daarvan gebruikt u het kasstelsel. U doet uw administratie en aangifte op basis van uw kas en bankafschriften.
Als u het kasstelsel toepast, hoeft u de btw ook pas af te dragen als u de betaling ontvangen heeft.
Als u op factuur levert, dan schiet u de btw dus in feite voor. U moet deze immers al afdragen, voordat u het btw-bedrag zelf ontvangen hebt. Maar wat als uw klant uw factuur uiteindelijk helemaal niet betaalt, terwijl u wel btw betaald heeft? Als een factuur oninbaar is, kunt u de betaalde btw terugvragen.
De Belastingdienst beschouwt een vordering als oninbaar:
Is uw factuur niet betaald? Een jaar nadat het factuurbedrag opeisbaar is geworden, wordt de factuur als oninbare vorderingen beschouwd. Op dat moment heeft u recht op teruggaaf van de btw die u betaald heeft over de oninbare factuur. Het terugvragen van de btw doet u tijdens de eerstvolgende btw-aangifte.
Dat doet u als volgt:
Een factuur kan ook gedeeltelijk oninbaar zijn. Dat is het geval als uw debiteur slechts een deel van de factuur betaalt.
Ook in dat geval kunt u een deel van de afgedragen btw terugkrijgen. Als een factuur gedeeltelijk betaald wordt, dan rekent u uit hoeveel procent van het oorspronkelijke factuurbedrag (exclusief btw) uw debiteur betaald heeft. Vervolgens rekent u de verschuldigde btw over dit bedrag uit. Het verschil tussen de verschuldigde btw en het reeds afgedragen bedrag kunt u terugvragen.
Dat de Belastingdienst een openstaande factuur na een jaar als oninbaar beschouwt, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk onmogelijk is om de vordering te incasseren. U kunt (ook na een jaar) nog steeds een incassobureau inschakelen om de factuur te innen.
Onze specialisten zorgen in 9 van de 10 gevallen dat de klant de factuur alsnog betaalt. Dat doen we door middel van een geavanceerde incassoprocedure, waarbij we de druk geleidelijk aan opvoeren en indien nodig een beroep doen op de beste advocaten en deurwaarders. De buitengerechtelijke fase van de incasso verloopt bij Invorderingsbedrijf op basis van no cure, no pay.
Als uw debiteur de oninbare vordering later alsnog betaalt en u deze btw al in mindering heeft gebracht, dan moet u de verschuldigde btw opnieuw aangeven in het tijdvak waarin u de betaling ontvangt
Vul uw gegevens in en één van onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.
De fiscus beschouwt een factuur een jaar nadat die betaald had moeten zijn als oninbaar. Wettelijk gezien blijft een factuur langer inbaar. Hoelang u een factuur kunt innen hangt af van de verjaringstermijn. In principe is de verjaringstermijn van een vordering 5 jaar voor zakelijke overeenkomsten. Bij een vordering op een particulier ligt de verjaringstermijn op 2 jaar.
Als een vordering oninbaar is, dan valt uw inkomen administratief hoger uit dan het daadwerkelijk is. Om dat recht te trekken, maken sommige ondernemers voor hun oninbare facturen een creditfactuur. Dit is niet de bedoeling.
In plaats daarvan moet u de als winst geboekte omzet, op het moment dat de vordering oninbaar wordt (een jaar na de uiterste betalingstermijn), als verlies in de boekhouding opnemen.
Als een schuldenaar in de financiële problemen zit, kan hij zijn schuldeisers voorstellen een deel van de schuld te betalen tegen een finale kwijting (definitieve kwijtschelding) van de rest van de schuld. Dit noemt men ook wel een crediteurenakkoord.
Met een crediteurenakkoord geeft de schuldeiser dus een deel van de vordering prijs. Als u als schuldeiser instemt met een crediteurenakkoord, maar al btw heeft betaald over dit bedrag, dan kunt u de btw niet meer terugvragen.
Door het sluiten van een crediteurenakkoord bestaat de vordering juridisch gezien niet meer. Er is dus ook geen sprake van een oninbare vordering. Hierdoor kan de btw over de oorspronkelijke vordering niet worden teruggevraagd.
Factoring is een vorm van debiteurenfinanciering, waarbij een ondernemer zijn facturen verkoopt aan een factoringmaatschappij. De factoringmaatschappij betaalt de factuur (tegen een vergoeding) direct uit en int de factuur vervolgens zelf. De factoringmaatschappij betaalt de te innen btw ook aan de ondernemer uit (voorfinanciering btw). Die draagt deze vervolgens af aan de Belastingdienst.
Als de factuur uiteindelijk oninbaar is, dan is het risico voor de factoringmaatschappij. Als ondernemer heeft u de btw al betaald gekregen én afgedragen, dus u kunt geen btw meer terugvragen van de Belastingdienst.
De factoringmaatschappij kan de btw zelf nog wel terugvragen door een speciaal teruggaafverzoek in te dienen. Dit kan via het formulier: Verzoek om teruggaaf omzetbelasting (overgenomen vorderingen).
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
Mijn ervaring met dit bedrijf is zeer positief. Heel attente, vriendelijke en kundige medewerkers. Zeer klantvriendelijk. Je krijgt het gevoel dat je zaak, hoe klein relatief ook, ertoe doet. En dat er echt op wordt ingezet het op te lossen. Dat is ook gelukt. Ik raad iedereen die problemen heeft met bedrijven of webwinkels aan contact op te nemen met dit Invorderingsbedrijf.
Direct aan de slag met het versturen van uw ingebrekestelling? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrieven.
Download directInvorderingsbedrijf kan bogen op een uitstekende staat van dienst als het gaat om het innen van schulden. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of klik op onderstaande knop!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335