Algemene voorwaarden webshop
Algemene voorwaarden zijn belangrijk voor ieder soort onderneming, maar misschien nog wel belangrijker voor een webshop. De klant komt immers niet in de winkel, kan de producten niet fysiek bekijken en meenemen en betaalt soms pas achteraf. Daarom is het belangrijk dat waterdicht is vastgelegd wat bijvoorbeeld het garantie- en retourbeleid is.
Door goede algemene voorwaarden op te (laten) stellen beperkt u de risico’s die u loopt als ondernemer. Bovendien weet de klant precies wat hij wel en niet van uw webwinkel kan verwachten.
Het is dus van groot belang dat de voorwaarden rechtsgeldig zijn. De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen daarbij helpen.
Gratis incasso adviesgesprek?
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Wat staat er in de algemene voorwaarden van een webshop?
In de algemene voorwaarden legt u als eigenaar vast wat voor rechten en plichten zowel u als verkoper als de klant hebben. In de voorwaarden neemt u bijvoorbeeld een redelijke betalingstermijn op, vertelt u of en onder welke voorwaarden iemand producten kan retourneren, hoe de bestellingen bezorgd worden en hoe het zit met de garantie en eventuele aanvullingen daarop.
Algemene voorwaarden webshop: waar moet u op letten
Om ervoor te zorgen dat de algemene voorwaarden van kracht zijn op aankopen die klanten doen, moet aan een aantal regels worden voldaan. Allereerst moeten de bepalingen zelf aan de wettelijke regels voldoen. Daarnaast moet de klant ervan op de hoogte gesteld zijn (informatieplicht) dat de voorwaarden van toepassing zijn en een redelijke mogelijkheid gehad hebben om ook kennis te nemen van de voorwaarden.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden webshop
Als webwinkelier moet u de klant vooraf laten weten wat voor voorwaarden er van toepassing zijn op de koopovereenkomst. Dit doet u door tijdens het bestelproces duidelijk aan te geven dat uw algemene voorwaarden van toepassing zijn op de aankoop.
Algemene voorwaarden webshop ter hand stellen
De klant moet bovendien niet alleen weten dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn, hij moet ook een redelijke mogelijkheid hebben gehad om de voorwaarden door te nemen. Als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, mag u de voorwaarden ook op die manier ter beschikking stellen. Een internetaankoop geldt als een elektronische overeenkomst. U mag de voorwaarden dus ook via het internet aan uw klant overhandigen.
De meeste webwinkels regelen dit door in aankoopproces naar een pagina met de algemene voorwaarden te leiden. De klant moet de mogelijkheid hebben om deze te downloaden en uit te printen.
Aanvaarden
De klant moet niet alleen kennisnemen van de voorwaarden, hij moet ze ook aanvaarden. De meeste ondernemers doen dit door de klant een vinkje te laten zetten bij een zin als: “Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden”. Als een klant niet akkoord gaat met de voorwaarden kan de bestelling niet doorgaan.
Voorbeeld algemene voorwaarden webshop
Om webwinkels te helpen met het hanteren van algemene voorwaarden hebben diverse thuiswinkelkeurmerken in samenwerking met de KvK standaard algemene voorwaarden voor webshops opgesteld. Deze kunnen worden gebruikt door webwinkels.
- Standaard voorwaarden WebwinkelKeur
- Neutrale algemene voorwaarden Thuiswinkel Waarborg
- Algemene voorwaarden B2C Thuiswinkel Waarborg
De standaard algemene voorwaarden voor webwinkels hebben een algemene strekking. Het nadeel hiervan is dat ze niet helemaal zijn toegespitst op uw onderneming. Iedere webwinkel verkoopt andere producten en daar passen de standaard voorwaarden niet altijd bij.
Hierdoor is de kans groot dat er essentiële informatie ontbreekt. Wat als u bijvoorbeeld verse producten verkoopt? Of als de garantiebepaling in de voorwaarden niet past bij de goederen die u levert?
In veel gevallen is het daarom verstandig om de algemene voorwaarden op te laten stellen door een jurist of deze in ieder geval te laten controleren door een juridisch adviseur. De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen dat voor u doen.
Belangrijke bepalingen
De algemene voorwaarden voor ieder soort bedrijf kunnen verschillen. Voor de meeste webshops zijn onder andere de volgende bepalingen van belang:
Bedrijfsgegevens
Waar het bij fysieke winkels vaak direct duidelijk is wat de naam en het adres van de zaak zijn, is dat bij webwinkels soms minder snel het geval. Omdat het bij een webwinkel om een koop op afstand gaat, bent u verplicht ervoor te zorgen dat uw (bedrijfs)gegevens makkelijk vindbaar zijn. Dat kunt u doen door ze onder andere duidelijk te vermelden in uw algemene voorwaarden. Neem onder andere de volgende zaken op:
- Naam
- Adresgegevens
- Contactgegevens
- KvK-nummer
- Btw-nummer
Retourbeleid
Met name webwinkels die kleding of schoenen verkopen hebben vaak te maken met retourzendingen. Houd er rekening mee dat er voor afstandsverkopen (bijna altijd) een wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt. U bent dus wettelijk verplicht uw klanten de mogelijkheid te bieden om producten binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden terug te sturen.
In de retourvoorwaarden legt u uit:
- Wanneer een klant een product retour kan sturen
- Binnen welke termijn dat moet gebeuren
- Wie er betaalt voor de retourzending
Betalingsvoorwaarden
In de betalingsvoorwaarden legt u vast wanneer klanten moeten betalen, wat voor betalingsmogelijkheden u biedt en wat er gebeurt bij een te late betaling. Het is volgens de wet niet toegestaan om klanten te verplichten meer dan 50% direct te laten betalen. U moet dus altijd de mogelijkheid bieden om een deel pas na ontvangst te betalen.
Er is voor de verkoop aan particulieren verder geen wettelijke betalingstermijn zoals die wel bestaat voor bedrijven en de overheid. De enige eis die er aan de betalingstermijn wordt gesteld is dat die redelijk moet zijn. Wat als redelijk wordt beschouwd hangt onder andere af van het geleverde product, het bedrag en de levertijd.
Garantie
In de garantievoorwaarden legt u nader vast hoelang en wanneer de klant recht heeft op garantie.
Voor producten die online worden verkocht geldt een wettelijke garantie. Dit betekent dat de webwinkel een goed product moet leveren dat voldoet aan de verwachtingen die de klant ervan mag hebben. Is dat niet zo, dan kan de klant het product terugsturen. Bij een defect product heeft de klant recht op reparatie of vervanging.
Wat een klant precies van een product mag verwachten en hoelang het minimaal mee moet gaan hangt af van factoren als de afgesproken prijs, het merk en wat er in advertenties is geclaimd. De eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Na deze 6 maanden moet de klant bewijzen dat hij het product normaal heeft gebruikt.
Als u als webshop aan particulieren levert, dan mag u niet in negatieve zin afwijken van de wettelijke garantie. U kunt wel extra garantie bieden. Als u dat doet is het belangrijk om goed te omschrijven wat deze aanvullende garantievoorwaarden precies inhouden.
Eigendomsvoorbehoud
Consumenten die een online aankoop doen, moeten altijd de mogelijkheid hebben om een deel van de aankoopprijs later te betalen. Daarom is het belangrijk een eigendomsvoorbehoud in de voorwaarden op te nemen. Als u een eigendomsvoorbehoud in de algemene voorwaarden zet, blijven de producten die u verkoopt namelijk wettelijk gezien van u, totdat het volledige aankoopbedrag is betaald. Doet u dat niet dan gaat de eigendom op het moment van levering direct over op de koper.
Levering
Als webshop is het belangrijk om vast te leggen hoe en binnen welke termijn de bestellingen geleverd worden. De wettelijke levertijd is 30 dagen. Hier mag u dus niet van afwijken. Als u geen andere leveringstermijn afspreekt dan moet u zorgen dat uw klant de bestelling binnen 30 dagen ontvangt, anders kan de klant de koop ontbinden.
Duurt het langer om de goederen te leveren, dan moet u dit vastleggen in de voorwaarden. Verder is het belangrijk om bijvoorbeeld te bepalen wie de bezorgkosten betaalt en wie betaalt voor retourzendingen.
Annuleringsvoorwaarden
Zoals hierboven al is uitgelegd, hebben consumenten altijd recht op 14 dagen bedenktijd. Vervolgens hebben ze nog eens 14 dagen om het product daadwerkelijk terug te zenden. In de annuleringsvoorwaarden legt u bijvoorbeeld uit wie verantwoordelijk is voor de retourkosten en welke producten (bijvoorbeeld producten waarvan de verzegeling verbroken is) niet meer geannuleerd kunnen worden.
Wat mag er niet in de algemene voorwaarden staan?
Gaat u zelf algemene voorwaarden opstellen? Als ondernemer mag u niet zomaar alles opnemen in de algemene voorwaarden van uw webshop. Het uitgangspunt is dat de voorwaarden van algemene aard en niet onnodig bezwarend voor de klant mogen zijn. Dat geldt in ieder geval voor particuliere klanten. Als u levert aan andere bedrijven heeft u meer vrijheid om zelf uw voorwaarden te bepalen.
Allereerst geldt dat u belangrijke informatie over de producten zelf niet in de ‘kleine lettertjes’ mag verstoppen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de prijs, kleur en hoeveelheid van een product. Deze eigenschappen worden ook wel de kernbedingen genoemd en moeten duidelijk worden vermeld in de productomschrijving.
Verder mag u geen onredelijke voorwaarden hanteren. Maar wat voor voorwaarden worden als onredelijk gezien?
In de wet is duidelijk vastgelegd welke bepalingen per definitie als onredelijk bezwarend worden beschouwd. Die zijn vastgelegd in een zogenoemde zwarte lijst. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een beding dat de ondernemer zelf mag bepalen of hij wel of niet tekort is geschoten in zijn verplichtingen. U mag uzelf als ondernemer ook niet vrijwaren van alle aansprakelijkheid.
Daarnaast zijn er bepaalde voorwaarden waarvan wordt vermoed dat ze onredelijk bezwarend zijn. Deze staan op een grijze lijst. Bij bepalingen op deze lijst is het aan de ondernemer om te bewijzen dat ze niet onredelijk bezwarend zijn voor de klant. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de voorwaarde dat de verkoper het recht geeft om een product te leveren dat wezenlijk afwijkt van hetgeen de koper besteld heeft.
Of bedrijven zich aan de wettelijke regels houden bij het hanteren van algemene voorwaarden wordt gecontroleerd door de Autoriteit Consument & Markt.
Algemene voorwaarden opstellen voor uw webshop?
Wilt u algemene voorwaarden opstellen voor uw webwinkel? Verzeker uzelf van waterdichte voorwaarden die aan alle regels voldoen en waarmee u sterk staat bij een conflict met een klant. Onze juristen stellen op maat gemaakte voorwaarden op die naadloos aansluiten op de producten in uw webshop en bij de bestel- en bezorgingsprocedure die u hanteert.
Heeft u zelf algemene voorwaarden voor uw webshop opgesteld? Dan kunt u die door onze juridische specialisten laten controleren en aanpassen. Zo komt u niet van een koude kermis thuis als er opeens een geschil ontstaat.
Meer informatie?
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
FAQ: Veelgestelde vragen over algemene voorwaarden webshop
FAQ: Zijn algemene voorwaarden verplicht voor een webshop?
Als e-commerce winkelier bent u niet verplicht om algemene voorwaarden te hanteren, maar het is wel verstandig. Klanten weten immers waar zij aan toe zijn. Door op de algemene voorwaarden te wijzen, kunt u vaak een juridisch conflict voorkomen. De afspraken staan immers zwart op wit.
U hoeft de algemene voorwaarden bovendien maar een keer op te laten stellen, waarna u ze kunt laten gelden voor al uw verkopen.
FAQ: Zijn algemene voorwaarden belangrijk voor een webwinkel?
Hoewel het wettelijk gezien dus niet verplicht is om als webshop algemene voorwaarden te hebben, is het vaak wel een voorwaarde om in aanmerking te komen voor een thuiswinkelkeurmerk.
Daarnaast schept het duidelijkheid voor de klant. Die weet precies waar hij aan toe is. Komt het onverhoopt toch tot een geschil? Dan staat u sterk voor de rechter.
FAQ: Is het toegestaan mijn algemene voorwaarden zelf op te stellen?
Het is toegestaan om uw algemene voorwaarden zelf op te stellen. Het is alleen wel belangrijk dat u geen bepalingen opneemt die onredelijk bezwarend zijn voor de klant. Als u dat wel doet, dan zijn de voorwaarden vernietigbaar.
Daarnaast is het natuurlijk van groot belang dat uw voorwaarden passen bij uw onderneming en er geen belangrijke zaken ontbreken. Voor zaken die niet zijn vastgelegd in de voorwaarden geldt de bestaande wetgeving en dat is vaak ongunstig voor u als ondernemer.
Daarom is het in veel gevallen verstandig de voorwaarden op te laten stellen door een jurist.
FAQ: Waarom moet u algemene voorwaarden deponeren?
Het is mogelijk om uw voorwaarden te deponeren bij de Kamer van Koophandel of de rechtbank. Hoewel dit niet voldoende is om aan de informatieplicht te voldoen is het wel verstandig. Op die manier kunt u namelijk bewijzen welke voorwaarden golden op het moment dat een klant een aankoop deed.
FAQ: Wanneer geldt de bedenktijd voor afstandsverkopen niet?
Klanten hebben na een online aankoop in principe een wettelijke bedenktijd van 14 dagen (herroepingsrecht). Uitzonderingen hierop zijn bijvoorbeeld aankopen van producten die op maat gemaakt worden of die kunnen bederven. Als er uitzonderingen gelden op de door de wet voorgeschreven bedenktijd moet de verkoper dit meestal verplicht melden.
Belangrijke situaties waarbij géén bedenktijd geldt en de verkoper dit vooraf moet melden zijn bij de verkoop van:
- op maat gemaakte producten, bijvoorbeeld een maatpak
- gepersonaliseerde producten zoals een gegraveerde ring
- bederfelijke producten, zoals groenten of bloemen
- producten die vermengd worden met andere producten, bijvoorbeeld zand dat in de tuin wordt gestort
- losse nummers van kranten en tijdschriften
- digitale producten waarvan de verzegeling is verbroken
- hygiënische producten die uit hun verpakking zijn gehaald, zoals een tandenborstel of scheerapparaat
- iets dat u huurt voor een bepaalde periode, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of een huurauto
- toegangskaartjes voor evenementen met een bepaald tijdstip
- inhuur van iemand op een bepaalde datum, zoals een cateraar, artiest of verhuizer
- inhuur voor een spoedreparatie
- producten waarvan de prijs kan wisselen door schommelingen op de financiële markt, bijvoorbeeld goud of aandelen
In bepaalde situaties geldt de wettelijke bedenktijd niet en hoeft de verkoper dit ook niet vooraf kenbaar te maken. Dat is bijvoorbeeld het geval als de klant:
- iets koopt onder de 50 euro via huis-aan-huisverkoop, verkoop op straat, verkoopdemonstraties of verkoopparty’s
- een pakketreis boekt (een reis met meer dan alleen overnachtingen)
- een woning koopt of huurt
- meedoet aan een gokspel, zoals een loterij
- iets koopt op een markt
- iets koopt van een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats
moet u deze wel opnieuw verstrekken.
FAQ: Gelden dezelfde regels voor een online en fysieke winkel?
Voor online en fysieke winkels gelden andere regels. Als u naast uw online winkel ook een fysieke zaak heeft, is het daarom belangrijk om voor overeenkomsten die u aangaat in uw fysieke winkel andere voorwaarden op te stellen. Voor fysieke winkels gelden bijvoorbeeld andere regels op het gebied van bedenktijd en annulering.
FAQ: Wie is verantwoordelijk voor schade tijdens het transport?
Als een bestelling die u levert aan de klant beschadigd raakt tijdens het transport, dan bent u als ondernemer aansprakelijk voor die schade. U moet het item dus vervangen of repareren. De klant is de overeenkomst immers met de webshop aangegaan en niet met de vervoerder.
Het is vaak wel mogelijk om de schade die u hierdoor lijdt, te verhalen op de vervoerder, maar dit hangt af van de overeenkomst die u met het transportbedrijf heeft gesloten.
FAQ: Hoe moet u de voorwaarden delen met uw klant?
In een webshop komt de overeenkomst in principe volledig online tot stand. In dat geval mag u de voorwaarden op dezelfde manier delen met uw klant. Dit betekent dat u kunt verwijzen naar de algemene voorwaarden die u op de webshop heeft gepubliceerd.
Het is daarbij verplicht om te verwijzen naar waar de klant de voorwaarden kan vinden (bijvoorbeeld door een url of hyperlink te delen). Daarnaast moet de klant de mogelijkheid hebben om de voorwaarden makkelijk op te kunnen slaan en uit te printen. De klant moet de voorwaarden ook in een later stadium terug kunnen vinden.
FAQ: Wat is dwingend recht?
Er is wetgeving waar u niet vanaf mag wijken. Dit noemt men dwingend recht. Met name van wetgeving die de belangen van consumenten ten opzichte van grotere partijen beschermt, mag niet afgeweken worden. Er kunnen dus geen bepalingen in de algemene voorwaarden opgenomen worden die indruisen tegen het dwingend recht. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk af te wijken van de wettelijke bedenktijd voor consumenten.
FAQ: Mag ik mijn algemene voorwaarden wijzigen?
Als u uw voorwaarden als webshop wijzigt, dan gelden de nieuwe voorwaarden alleen voor aankopen die zijn gedaan nadat u de nieuwe voorwaarden heeft gepubliceerd. U dient de voorwaarden ook opnieuw te deponeren bij de KvK of de rechtbank als u dit gedaan heeft.
Heeft u lopende overeenkomsten met uw klanten? Bijvoorbeeld voor producten die u iedere week of maand levert? Dan kunt u de algemene voorwaarden alleen eenzijdig wijzigen als u een wijzigingsclausule in uw oorspronkelijke voorwaarden heeft staan.
FAQ: Wat is een battle of forms?
Vooral bij zakelijke overeenkomsten tussen twee bedrijven komt het regelmatig voor dat beide partijen verwijzen naar hun eigen voorwaarden. De verkopende partij hanteert algemene voorwaarden terwijl de kopende partij verwijst naar zijn inkoopvoorwaarden. Dit noemt men een battle of forms.
In de regel zijn in dat geval de voorwaarden waar het eerst naar verwezen is geldig. Vaak zijn dat de algemene voorwaarden van de verkopende partij. De koper moet deze voorwaarden eerst expliciet afwijzen en vervolgens verwijzen naar zijn eigen voorwaarden om die van toepassing te laten zijn.
FAQ: Wat als een webwinkel uw geld niet terugbetaalt?
Wat gebeurt er als u als klant iets koopt bij een webshop en dit terug wil sturen, maar de webshop het geld niet terugbetaalt? Dan kan de klant een incassoprocedure starten. Als de webshop geen goede reden heeft om het geld niet terug te betalen (zoals wel zou moeten volgens het herroepingsrecht), dan is hij in gebreke. De incassokosten worden in dat geval direct doorberekend aan de webshop.
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
-
Één vast contactpersoon
(jurist of advocaat) - 100% uitkering van de hoofdsom
- Direct actie (dezelfde werkdag)
Ik was ten einde raad toen de verhuurder het restant van mijn borg onrechtmatig had verrekend. Op internet gaan zoeken naar een specialist en wat denk je? Binnen 10 dagen alles binnengehaald. Het heeft mij helemaal niets gekost en alleen maar opgeleverd. Mijn kopzorgen zijn weg! Goed contact en super klantvriendelijk.
Binnen gesteld termijn heeft de klant betaald, voor vriendelijkheid hoef je bij dit bedrijf eens niet te betalen.
Onze incassojuristen & specialisten
- mr. Wesley BoetersInterim-advocaat
- Bas ToetIncassospecialist
- Tim BetistIncassospecialist
- Luka TripicIncassospecialist