Home PageAlgemene voorwaarden webshop

Algemene voorwaarden webshop

Algemene voorwaarden zijn belangrijk voor ieder soort onderneming, maar misschien nog wel belangrijker voor een webshop. De klant komt immers niet in de winkel, kan de producten niet fysiek bekijken en meenemen en betaalt soms pas achteraf. Daarom is het belangrijk dat waterdicht is vastgelegd wat bijvoorbeeld het garantie- en retourbeleid is.

Door goede algemene voorwaarden op te (laten) stellen beperkt u de risico’s die u loopt als ondernemer. Bovendien weet de klant precies wat hij wel en niet van uw webwinkel kan verwachten.

Het is dus van groot belang dat de voorwaarden rechtsgeldig zijn. De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen daarbij helpen.

Gratis incasso adviesgesprek?

Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Algemene voorwaarden webshop

    Wat staat er in de algemene voorwaarden van een webshop?

    In de algemene voorwaarden legt u als eigenaar vast wat voor rechten en plichten zowel u als verkoper als de klant hebben. In de voorwaarden neemt u bijvoorbeeld een redelijke betalingstermijn op, vertelt u of en onder welke voorwaarden iemand producten kan retourneren, hoe de bestellingen bezorgd worden en hoe het zit met de garantie en eventuele aanvullingen daarop.

    Algemene voorwaarden webshop: waar moet u op letten

    Om ervoor te zorgen dat de algemene voorwaarden van kracht zijn op aankopen die klanten doen, moet aan een aantal regels worden voldaan. Allereerst moeten de bepalingen zelf aan de wettelijke regels voldoen. Daarnaast moet de klant ervan op de hoogte gesteld zijn (informatieplicht) dat de voorwaarden van toepassing zijn en een redelijke mogelijkheid gehad hebben om ook kennis te nemen van de voorwaarden.

    Toepasselijkheid algemene voorwaarden webshop

    Als webwinkelier moet u de klant vooraf laten weten wat voor voorwaarden er van toepassing zijn op de koopovereenkomst. Dit doet u door tijdens het bestelproces duidelijk aan te geven dat uw algemene voorwaarden van toepassing zijn op de aankoop.

    Algemene voorwaarden webshop ter hand stellen

    De klant moet bovendien niet alleen weten dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn, hij moet ook een redelijke mogelijkheid hebben gehad om de voorwaarden door te nemen. Als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, mag u de voorwaarden ook op die manier ter beschikking stellen. Een internetaankoop geldt als een elektronische overeenkomst. U mag de voorwaarden dus ook via het internet aan uw klant overhandigen.

    De meeste webwinkels regelen dit door in aankoopproces naar een pagina met de algemene voorwaarden te leiden. De klant moet de mogelijkheid hebben om deze te downloaden en uit te printen.

    Aanvaarden

    De klant moet niet alleen kennisnemen van de voorwaarden, hij moet ze ook aanvaarden. De meeste ondernemers doen dit door de klant een vinkje te laten zetten bij een zin als: “Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden”. Als een klant niet akkoord gaat met de voorwaarden kan de bestelling niet doorgaan.

    Voorbeeld algemene voorwaarden webshop

    Om webwinkels te helpen met het hanteren van algemene voorwaarden hebben diverse thuiswinkelkeurmerken in samenwerking met de KvK standaard algemene voorwaarden voor webshops opgesteld. Deze kunnen worden gebruikt door webwinkels.

    De standaard algemene voorwaarden voor webwinkels hebben een algemene strekking. Het nadeel hiervan is dat ze niet helemaal zijn toegespitst op uw onderneming. Iedere webwinkel verkoopt andere producten en daar passen de standaard voorwaarden niet altijd bij. 

    Hierdoor is de kans groot dat er essentiële informatie ontbreekt. Wat als u bijvoorbeeld verse producten verkoopt? Of als de garantiebepaling in de voorwaarden niet past bij de goederen die u levert?

    In veel gevallen is het daarom verstandig om de algemene voorwaarden op te laten stellen door een jurist of deze in ieder geval te laten controleren door een juridisch adviseur. De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen dat voor u doen.

    Belangrijke bepalingen

    De algemene voorwaarden voor ieder soort bedrijf kunnen verschillen. Voor de meeste webshops zijn onder andere de volgende bepalingen van belang:

    Bedrijfsgegevens

    Waar het bij fysieke winkels vaak direct duidelijk is wat de naam en het adres van de zaak zijn, is dat bij webwinkels soms minder snel het geval. Omdat het bij een webwinkel om een koop op afstand gaat, bent u verplicht ervoor te zorgen dat uw (bedrijfs)gegevens makkelijk vindbaar zijn. Dat kunt u doen door ze onder andere duidelijk te vermelden in uw algemene voorwaarden. Neem onder andere de volgende zaken op:

    • Naam
    • Adresgegevens
    • Contactgegevens
    • KvK-nummer
    • Btw-nummer

    Retourbeleid

    Met name webwinkels die kleding of schoenen verkopen hebben vaak te maken met retourzendingen. Houd er rekening mee dat er voor afstandsverkopen (bijna altijd) een wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt. U bent dus wettelijk verplicht uw klanten de mogelijkheid te bieden om producten binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden terug te sturen.

    In de retourvoorwaarden legt u uit:

    • Wanneer een klant een product retour kan sturen
    • Binnen welke termijn dat moet gebeuren
    • Wie er betaalt voor de retourzending

    Betalingsvoorwaarden

    In de betalingsvoorwaarden legt u vast wanneer klanten moeten betalen, wat voor betalingsmogelijkheden u biedt en wat er gebeurt bij een te late betaling. Het is volgens de wet niet toegestaan om klanten te verplichten meer dan 50% direct te laten betalen. U moet dus altijd de mogelijkheid bieden om een deel pas na ontvangst te betalen.

    Er is voor de verkoop aan particulieren verder geen wettelijke betalingstermijn zoals die wel bestaat voor bedrijven en de overheid. De enige eis die er aan de betalingstermijn wordt gesteld is dat die redelijk moet zijn. Wat als redelijk wordt beschouwd hangt onder andere af van het geleverde product, het bedrag en de levertijd.

    Garantie

    In de garantievoorwaarden legt u nader vast hoelang en wanneer de klant recht heeft op garantie

    Voor producten die online worden verkocht geldt een wettelijke garantie. Dit betekent dat de webwinkel een goed product moet leveren dat voldoet aan de verwachtingen die de klant ervan mag hebben. Is dat niet zo, dan kan de klant het product terugsturen. Bij een defect product heeft de klant recht op reparatie of vervanging

    Wat een klant precies van een product mag verwachten en hoelang het minimaal mee moet gaan hangt af van factoren als de afgesproken prijs, het merk en wat er in advertenties is geclaimd. De eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Na deze 6 maanden moet de klant bewijzen dat hij het product normaal heeft gebruikt.

    Als u als webshop aan particulieren levert, dan mag u niet in negatieve zin afwijken van de wettelijke garantie. U kunt wel extra garantie bieden. Als u dat doet is het belangrijk om goed te omschrijven wat deze aanvullende garantievoorwaarden precies inhouden.

    Eigendomsvoorbehoud

    Consumenten die een online aankoop doen, moeten altijd de mogelijkheid hebben om een deel van de aankoopprijs later te betalen. Daarom is het belangrijk een eigendomsvoorbehoud in de voorwaarden op te nemen. Als u een eigendomsvoorbehoud in de algemene voorwaarden zet, blijven de producten die u verkoopt namelijk wettelijk gezien van u, totdat het volledige aankoopbedrag is betaald. Doet u dat niet dan gaat de eigendom op het moment van levering direct over op de koper.

    Levering

    Als webshop is het belangrijk om vast te leggen hoe en binnen welke termijn de bestellingen geleverd worden. De wettelijke levertijd is 30 dagen. Hier mag u dus niet van afwijken. Als u geen andere leveringstermijn afspreekt dan moet u zorgen dat uw klant de bestelling binnen 30 dagen ontvangt, anders kan de klant de koop ontbinden. 

    Duurt het langer om de goederen te leveren, dan moet u dit vastleggen in de voorwaarden. Verder is het belangrijk om bijvoorbeeld te bepalen wie de bezorgkosten betaalt en wie betaalt voor retourzendingen.

    Annuleringsvoorwaarden

    Zoals hierboven al is uitgelegd, hebben consumenten altijd recht op 14 dagen bedenktijd. Vervolgens hebben ze nog eens 14 dagen om het product daadwerkelijk terug te zenden. In de annuleringsvoorwaarden legt u bijvoorbeeld uit wie verantwoordelijk is voor de retourkosten en welke producten (bijvoorbeeld producten waarvan de verzegeling verbroken is) niet meer geannuleerd kunnen worden.

    Wat mag er niet in de algemene voorwaarden staan?

    Gaat u zelf algemene voorwaarden opstellen? Als ondernemer mag u niet zomaar alles opnemen in de algemene voorwaarden van uw webshop. Het uitgangspunt is dat de voorwaarden van algemene aard en niet onnodig bezwarend voor de klant mogen zijn. Dat geldt in ieder geval voor particuliere klanten. Als u levert aan andere bedrijven heeft u meer vrijheid om zelf uw voorwaarden te bepalen.

    Allereerst geldt dat u belangrijke informatie over de producten zelf niet in de ‘kleine lettertjes’ mag verstoppen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de prijs, kleur en hoeveelheid van een product. Deze eigenschappen worden ook wel de kernbedingen genoemd en moeten duidelijk worden vermeld in de productomschrijving.

    Verder mag u geen onredelijke voorwaarden hanteren. Maar wat voor voorwaarden worden als onredelijk gezien?

    In de wet is duidelijk vastgelegd welke bepalingen per definitie als onredelijk bezwarend worden beschouwd. Die zijn vastgelegd in een zogenoemde zwarte lijst. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een beding dat de ondernemer zelf mag bepalen of hij wel of niet tekort is geschoten in zijn verplichtingen. U mag uzelf als ondernemer ook niet vrijwaren van alle aansprakelijkheid.

    Daarnaast zijn er bepaalde voorwaarden waarvan wordt vermoed dat ze onredelijk bezwarend zijn. Deze staan op een grijze lijst. Bij bepalingen op deze lijst is het aan de ondernemer om te bewijzen dat ze niet onredelijk bezwarend zijn voor de klant. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de voorwaarde dat de verkoper het recht geeft om een product te leveren dat wezenlijk afwijkt van hetgeen de koper besteld heeft.

    Of bedrijven zich aan de wettelijke regels houden bij het hanteren van algemene voorwaarden wordt gecontroleerd door de Autoriteit Consument & Markt.

    Algemene voorwaarden opstellen voor uw webshop?

    Wilt u algemene voorwaarden opstellen voor uw webwinkel? Verzeker uzelf van waterdichte voorwaarden die aan alle regels voldoen en waarmee u sterk staat bij een conflict met een klant. Onze juristen stellen op maat gemaakte voorwaarden op die naadloos aansluiten op de producten in uw webshop en bij de bestel- en bezorgingsprocedure die u hanteert.

    Heeft u zelf algemene voorwaarden voor uw webshop opgesteld? Dan kunt u die door onze juridische specialisten laten controleren en aanpassen. Zo komt u niet van een koude kermis thuis als er opeens een geschil ontstaat.

    Meer informatie?

    Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Generator algemene voorwaarden webshop

      FAQ: Veelgestelde vragen over algemene voorwaarden webshop

      Waarom 40.000 klanten u voor gingen

      Guino koch
      Guino Koch

      Ik was ten einde raad toen de verhuurder het restant van mijn borg onrechtmatig had verrekend. Op internet gaan zoeken naar een specialist en wat denk je? Binnen 10 dagen alles binnengehaald. Het heeft mij helemaal niets gekost en alleen maar opgeleverd. Mijn kopzorgen zijn weg! Goed contact en super klantvriendelijk.

      Marielle beks
      Marielle Beks

      Binnen gesteld termijn heeft de klant betaald, voor vriendelijkheid hoef je bij dit bedrijf eens niet te betalen.

        Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Neem telefonisch of per mail contact op

        Onze incassojuristen & specialisten

        linkedin