Wanneer panden verhuurd worden, moeten huurders en verhuurders zich houden aan wettelijke regels en afspraken over rechten en plichten. Er kunnen meningsverschillen ontstaan over bijvoorbeeld huurprijzen, servicekosten of onderhoud van het pand.
De Huurcommissie is een onafhankelijke, onpartijdige commissie en is er voor zowel huurders als verhuurders. Ze informeert, adviseert en doet uitspraak over de huurprijs, het onderhoud en de servicekosten van huurwoningen en kamers. Zo kan men er terecht voor het toetsen van de all-in huurprijs (kale huur en servicekosten), het bepalen van een maximale huurprijs, het beoordelen van aanwezige onderhoudsgebreken en het toetsen van de afrekening servicekosten.
Na een inhoudelijke behandeling door de Huurcommissie volgt er uiteindelijk een uitspraak, welke, mits deze acht weken na de verzenddatum van de uitspraak wordt aangetast door middel van een dagvaardingsprocedure, bindend is geworden.
In de meeste gevallen moet de verhuurder de teveel betaalde huur terugbetalen aan de huurder. Maar wat nu als de verhuurder hieraan niet wil meewerken? En wat als de verhuurder de borg niet wil terugbetalen?
Als de verhuurder de te veel betaalde huur niet wil terugbetalen, kan de huurder een vordering indienen bij Invorderingsbedrijf om de te veel betaalde huur terug te krijgen.
Als verhuurder kan Invorderingsbedrijf u helpen met een gerechtelijk traject om de uitspraak van de commissie aan te vechten.
Invorderingsbedrijf werkt nauw samen met geselecteerde gerechtsdeurwaarders, incasso advocaten en andere specialisten. Zo staat Invorderingsbedrijf garant voor kwaliteit. Alles onder één dak.
Direct incasso indienen of wilt u juridisch advies? De juristen van Invorderingsbedrijf hebben ruime ervaring op het gebied van het verbintenissenrecht en de incasso van onverschuldigd betaalde bedragen en weten precies welke maatregelen genomen moeten worden voor een succesvolle incasso. Vul het onderstaand formulier in en wij nemen direct contact met u op. Liever direct iemand spreken? Neem dan contact met ons op: op 070 – 762 0330 of stuur een e-mail naar info@invorderingsbedrijf.nl. Wij helpen u graag om het probleem samen met u op te lossen.
Vragen over een factuur? Of wilt u even sparren over uw vordering? Vul het onderstaande formulier in en wij nemen direct contact met u op!
Iedere particuliere huurder heeft twee verplichtingen en twee rechten. De eerste verplichting is de huur (op tijd) betalen. De tweede verplichting is dat de huurder zich goed moet gedragen. Maar deze verplichtingen staan tegenover twee rechten, namelijk: woongenot en huurbescherming. Woongenot betekent dat de huurder op een normale manier gebruik moet kunnen maken van de woning en huurbescherming zorgt ervoor dat de huurder als het ware beschermd wordt door de wet. Zo kun je een huurder niet zomaar uitzetten.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een verhuurder zijn huurder eruit wil zetten. Een huurder kan uitgezet worden als hij zich niet aan de afspraken houdt, voor overlast zorgt of de huur niet (op tijd) betaalt en de situatie zich niet verbetert na een aantal gesprekken tussen verhuurder en huurder. Een verhuurder kan dan juridische hulp inschakelen om de huurder via een dagvaarding uit te zetten.
Een particuliere huurder mag niet langer dan 3 maanden huurachterstand hebben. Ook mag een particuliere huurder niet structureel te laat betalen. In beide gevallen kan de rechter besluiten het huurcontract te ontbinden.Als de rechter uw huurcontract stopt, moet de particuliere huurder het huis uit.
Voor zakelijke huurders geldt een andere situatie. Zakelijke huurders mogen geen huurachterstand hebben. Als uw zakelijke huurder de huur niet op tijd betaalt, mag de rechter vanaf dat moment bepalen of er een vonnis wordt toegewezen.
Wanneer er sprake is van twee huurders en één daarvan de huurwoning verlaat, blijft die persoon aansprakelijk voor de betaling van de huur, zolang het huurcontract niet is aangepast. Ook na de echtscheiding of relatiebreuk kan de verhuurder de vertrekkende partner nog aanspreken voor de betaling van de huur want hij blijft nog steeds huurder.
Een verhuurder mag tijdens de huur geen werkzaamheden laten uitvoeren die het uitzicht en de vorm van de woning veranderen. Zonder toestemming of akkoord van de desbetreffende huurder mag hij bijvoorbeeld niet zomaar een aanbouw maken of zwembad aanleggen.
Een procedure bij de Huurcommissie duurt meestal een paar maanden. Na een aantal maanden bepalen zij wie er gelijk krijgt: de huurder of de verhuurder. De verliezende partij moet de door de ander gemaakte kosten betalen. De eisende partij (oftewel, degene die de procedure start) betaalt het geld vooraf.
Uw klachten over huurders of verhuurders kunt u altijd kwijt bij de Huurcommissie. Zij helpen bij geschillen tussen huurders en verhuurders over bijvoorbeeld over de huurprijs, servicekosten of nutsvoorzieningen. Een uitspraak van de Huurcommissie is bindend.
Huurcommissie inschakelen? Via de website van de Huurcommissie kunt u een verzoekschrift downloaden en invullen. Staat in de uitspraak dat u geen gelijk krijgt? Dan betaalt u de kosten. Als u de procedure bent gestart, heeft u het geld vooraf al betaald. Is de andere partij de procedure gestart? Dan moet u de kosten nog betalen.
Bent u huurder? Dan betaalt u € 25. Bent u verhuurder? Dan betaalt u € 300. Verhuurders betalen wat meer, namelijk een bedrag van €300. U betaalt voor de dienstverlening.
Huurcommissie inschakelen? Via de website van de Huurcommissie kunt u een verzoekschrift downloaden en invullen. Staat in de uitspraak dat u geen gelijk krijgt? Dan betaalt u de kosten. Als u de procedure bent gestart, heeft u het geld vooraf al betaald. Is de andere partij de procedure gestart? Dan moet u de kosten nog betalen.
Bent u huurder? Dan betaalt u € 25. Bent u verhuurder? Dan betaalt u € 300. Verhuurders betalen wat meer, namelijk een bedrag van €300. U betaalt voor de dienstverlening.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
Zo hee! 13 maanden huurachterstand hebben ze voor mij binnengehaald. NO CURE NO PAY ik heb er geen kosten aan gehad! Vandaag werd ik gebeld door Stijn (aardige accountmanager) dat alles binnen was. Ik kan alle verhuurders aanraken zaken met ze te doen. Wat ik bijzonder fijn vond: - Duidelijk online portaal - Mijn vordering dezelfde dag in behandeling genomen - Goed telefonisch bereikbaar - Ambachtelijke service
Voor ons een incasso verzorgd voor een huis dat wij verhuren in Nederland, omdat wij zelf in Spanje wonen kunnen we dat niet goed beheren. Helaas was er een wanbetaler die nogal hardnekkig bleek. Met de hulp van Invorderingsbedrijf is de hele huurachterstand betaald aan ons direct. Heb een kleine provisie betaald voor de dienst maar dat was het meer dan waard.