Als bedrijf wilt u een goede credit score hebben. Wordt uw bedrijf als kredietwaardig beoordeeld dan geven uw toeleveranciers u gemakkelijk krediet. Hoe komt u nu aan een goede credit score? In dit artikel leest u 5 tips die u kunt toepassen voor het behalen van een maximale kredietscore.
Bij kredietwaardigheid draait het steeds om de vraag of een klant in staat zal zijn om zijn rekeningen te betalen. Banken zijn bijvoorbeeld heel streng bij het verstrekken van hypotheken. Een ander voorbeeld: een leasemaatschappij wil graag weten of een potentiële klant financieel gezond is, voordat de leaseauto’s worden geleverd.
U als ondernemer kan de kredietwaardigheid van uw potentiële klanten van te voren checken. Tenminste, als u dat wilt! Waarom zou u het niet doen? Door het opvragen van de kredietwaardigheid, zorgt u ervoor dat u met een veilig gevoel zaken kan doen en niet met wanbetaling wordt geconfronteerd.
In zo’n beoordeling wordt de financiële gezondheid van een partij gemeten. In een kredietrapport ziet u direct de kredietscore en het kredietlimiet. Dit is vaak een van de belangrijkste factoren voor het maken van een zakelijke beslissing. Een score van 0 t/m 100 kunt u terugvinden. Vanaf score 37 is een bedrijf kredietwaardig. Eigenlijk heel simpel: hoe hoger de score, hoe kredietwaardiger het bedrijf is.
In de directiegegevens ziet u wie er in de directie van het bedrijf zit. Dit kan gaan om één persoon of meerdere. Wanneer u op de naam van de directie klikt, vindt u meer informatie over die persoon of het bedrijf. Zijn zij directeur van meerdere bedrijven? Hoe gaat het met deze bedrijven? Bestaan die nog? Betaalt uw potentiële klant altijd netjes op tijd zijn facturen?
Naast bedrijfsgegevens, scores en limieten vindt u ook de gedeponeerde jaarverslagen van een bedrijf tot 5 jaar terug. In het jaarverslag vindt u onder andere de omzet, passiva en activa, kapitaal en winst- en verliesrekeningen. U vindt alle onderdelen van het jaarverslag terug in één overzicht, zodat u de afgelopen 5 jaar gemakkelijk met elkaar kunt vergelijken.
Hoe zorgt u ervoor dat de kredietscore van uw bedrijf completer wordt en hoe kunt u deze verbeteren? Elke organisatie heeft belang bij een goede kredietscore. Met een goede kredietscore komt u sneller in aanmerking voor een lening, kunt u gunstigere voorwaarden bedingen en zullen andere bedrijven sneller met u zaken gaan doen.
Zorg ervoor dat u op gezette momenten met uw accountant afstemt (bij voorkeur tijdens de BTW aangiftes). Zo voorkomt u dat crediteuren en debiteuren oplopen. Ook voorkomt u dat er onverhoopt balansposten ontstaan die uw kredietrating ongunstig beïnvloeden.
U kunt zelf een jaarrekening aanleveren wanneer u geen deponeringsplicht heeft. Bij de beoordeling van ondernemingen die geen jaarrekening gedeponeerd hebben, wordt gekeken naar de sectorinformatie. Door zelf een jaarrekening aan te leveren, kunt u de kredietcheck completer maken. Bv’s, NV’s, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen zijn voorbeelden van rechtsvormen die verplicht zijn de jaarrekening te deponeren. Voor eenmanszaken geldt deze verplichting niet.
Verder kunt u zelf uw crediteuren aandragen. Betaalgedrag speelt een belangrijke rol bij een kredietbeoordeling. Uw crediteuren kunnen vertellen of u uw facturen tijdig betaalt. Op deze manier kan uw kredietscore dus worden aangepast.
Een andere tip is bijvoorbeeld dat u uw moedermaatschappij aansprakelijk laat stellen voor de werkmaatschappij via een 403 verklaring die u kunt deponeren bij de KvK. Dit is enkel gunstig wanneer uw moedermaatschappij voldoende kredietwaardig is. Daardoor verbetert uw kredietscore. Zorg wel ervoor dat uw onderneming goed blijft draaien, zodat u kunt beschikken over voldoende werkkapitaal en eigen vermogen. Zo blijft uw bedrijf financieel gezond en wordt er bij een beoordeling een hogere kredietlimiet toegekend.
Bij Invorderingsbedrijf kunnen onze specialisten u adviseren op het gebied van creditmanagement! Neem nu contact op met 070 – 762 0330 of stuur een mail naar info@invorderingsbedrijf.nl
Is de tegenpartij financieel gezond of gaat een onderneming net niet failliet? Wanneer u merkt of weet dat de tegenpartij niet of nauwelijks kredietwaardig is, betekent het niet dat u geen zaken hoeft te doen met die ene partij! Een oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de klant vooruit betaalt. U geeft dan geen mogelijkheden aan de tegenpartij om achteraf te betalen. Zo wordt het financiële risico op het gebied van wanbetaling beperkt.
Tip: vraag een GRATIS adviesgesprek aan met een van onze credit specialisten. Wij denken graag met u mee over het verbeteren van uw creditscore.
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact op
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!