Zieke kat gekocht? Wat zijn uw rechten?
Als u een zieke kat gekocht heeft, kunt u een beroep doen op de wettelijke garantie waar u altijd recht op heeft als consument. Die geldt namelijk ook voor de aankoop van huisdieren. Als het aannemelijk is dat uw kitten bij aankoop al ziek was, dan is de fokker of verkoper verantwoordelijk voor de medische kosten. Ook kunt u soms het aankoopbedrag terugkrijgen.
Helaas willen veel verkopers hier niet aan meewerken. In dat geval kan Invorderingsbedrijf deze kosten voor u innen.
Wij kunnen onder andere:
- de fokker in gebreke stellen
- uw aankoop ongedaan maken
- uw geld terugeisen
- de medische kosten verhalen
Kat ziek? Wij verhalen de schade
Is uw kat niet volledig gezond? Als u kittens koopt van een professionele verkoper en zij binnen zes maanden ziek worden, dan heeft u recht op een vergoeding voor de kosten die u daardoor maakt. Ook kunt u in sommige gevallen eisen dat (een deel van) de koopprijs terugbetaald wordt.
In de praktijk zien we dat veel verkopers zich beroepen op clausules in de verkoopvoorwaarden die helemaal niet rechtsgeldig zijn. Als uw verkoper u niet wil terugbetalen, dan kunt u Invorderingsbedrijf inschakelen.
U kunt een incassoprocedure starten tegen de verkoper van uw kat door ons incasso aanmeldformulier in te vullen. Dit duurt nog geen 5 minuten. Vervolgens gaan wij direct aan de slag met het innen van uw vordering.
In de minnelijke fase werken we bij Invorderingsbedrijf op basis van no cure, no pay. U kunt 24/7 over onze schouders meekijken vanuit uw eigen online cockpit.
Zieke kat gekocht?
Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.
Garantie op huisdieren
Als u een kat koopt, dan dient het beestje gezond te zijn. Ook bij het kopen van een dier heeft u namelijk recht op garantie. Wanneer u als particulier een kat koopt van een professionele verkoper zoals een bedrijfsmatige fokker, dan bent u namelijk een consument. De koop valt daarmee onder het consumentenrecht, dat dient ter bescherming van de consument tegenover een professionele partij.
Wanneer er sprake is van een consumentenkoop, dan geldt er bijvoorbeeld altijd een garantieperiode van zes maanden. Dat is voor een gewone koop zo, maar ook als u een dier koopt.
Voor de wet wordt er namelijk vrijwel geen verschil gemaakt tussen het kopen van een product of een huisdier. Een fysiek product dat verhandeld wordt, noemt men in het recht een zaak. Strikt genomen is een huisdier geen zaak, maar de bepalingen die gelden voor zaken, zijn ook op (huis)dieren van toepassing.
Dat betekent onder andere dat u als nieuwe eigenaar mag verwachten dat uw kat gezond is.
Uw kat wordt binnen 6 maanden ziek
Als uw kat of kitten binnen zes maanden na aankoop ziek wordt, dan gaat de wet ervan uit dat de kwaal al aanwezig was toen u het beestje kocht. In dat geval moet de verkoper aantonen dat het probleem pas na de aankoop is ontstaan. Als hij dat niet kan, dan heeft u volgens de wet recht op herstel of vervanging en als dat niet kan uw geld terug.
De kat wordt na 6 maanden of later ziek
Wanneer uw kat pas na deze garantieperiode van 6 maanden ziekteverschijnselen of andere kwalen begint te vertonen, betekent dat niet per se dat de verkoper hier niet meer verantwoordelijk voor is. In dat geval zult u alleen zelf moeten aantonen dat het probleem al aanwezig was op het moment van aankoop. De bewijslast ligt nu dus bij de koper.
Hoe kunt u bewijzen dat uw kat al ziek was toen u hem kocht? Dat kan bijvoorbeeld door het beestje te laten onderzoeken door een dierenarts. Die kan bijvoorbeeld vaststellen dat er sprake is van een erfelijke aandoening. Ook in dat geval heeft u recht op herstel of vervanging.
Herstel of vervanging
Als u als particulier een dier koopt waarvan duidelijk is dat het bij aankoop al niet gezond was, dan heeft u dus recht op herstel of vervanging. Wat houdt dat precies in?
Als een regulier product niet naar behoren functioneert, dan moet de verkoper ervoor zorgen dat het gebrek verholpen wordt. Dat kan bijvoorbeeld door het te repareren of te vervangen voor een nieuw exemplaar.
Een levend wezen kan uiteraard niet gerepareerd worden, maar de dierenarts kan het beestje wel medicijnen geven of opereren. De kosten die hierbij komen kijken moet de verkoper betalen.
Lukt het niet om het zieke dier te genezen? Dan mag de verkoper u vervanging aanbieden. Omdat de rechter begrijpt dat u inmiddels gehecht bent geraakt aan het katje, hoeft u geen andere kat te accepteren. In dat geval kunt u het aankoopbedrag terug eisen van de verkopende partij.
Wat als de verkoper geen vergoeding wil betalen?
Wil de verkoper u de dierenartskosten niet vergoeden? Of weigert hij u uw geld terug te geven? Volgens het consumentenrecht moet hij dat wel doen. Daarom kunt u de volgende stappen ondernemen als de verkoper niet meewerkt.
- Meld het probleem per e-mail of aangetekende brief aan de fokker. Zo kunt u bewijzen dat u de verkoper op de hoogte heeft gesteld.
- Laat uw kat onderzoeken door de dierenarts, dit is met name belangrijk als de klachten pas na het eerste half jaar zijn ontstaan.
- Stel de verkoper in de gelegenheid een second opinion uit te laten voeren.
- Bij het overlijden van de kat is het belangrijk om een autopsie te laten doen, zodat u kunt bewijzen waaraan de kat is overleden.
Schakel een incassobureau in als de verkoper u uw geld niet terug wil betalen of de kosten die u heeft moeten maken om de zieke kat te verzorgen of te genezen niet wil vergoeden.
Moet u de zieke kat teruggeven?
Als een verkoper een gebrek niet kan verhelpen door het te herstellen, dan moet hij het normaal gesproken vervangen. Pas als dat niet mogelijk is wordt de koop ontbonden, krijgt de koper zijn geld terug en wordt de zaak teruggegeven aan de verkoper.
Voor huisdieren gelden er gelukkig speciale regels. De rechter beschouwt dit namelijk niet als een redelijke oplossing. U bouwt immers een band op met uw nieuwe poes of kater, ook als deze ziek is.
Daarom hoeft u het beestje niet terug te geven als u dat niet wilt. In dat geval kunt u nog steeds uw geld terugeisen.
Zieke kat gekocht?
Laat uw gegevens achter en onze incassospecialisten nemen zo snel mogelijk contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over de aankoop van zieke katten
FAQ: Wat als in de koopvoorwaarden staat dat ik geen recht op garantie heb?
Het komt regelmatig voor dat verkopers van dieren voorwaarden opnemen in de koopovereenkomst die het recht op garantie bij ziekte of erfelijke aandoeningen uitsluiten. Als u als koper uw geld terugvraagt of een vergoeding eist, wijst de verkoper op deze clausules.
Het recht op wettelijke garantie is een dwingend recht. Dit betekent dat hier niet van afgeweken mag worden in het nadeel van de consument. Voorwaarden die stellen dat u geen recht heeft op een vergoeding bij ziekte of erfelijke kwalen zijn dus niet rechtsgeldig.
FAQ: De fokker wil de kat ruilen. Mag dat?
Het komt soms voor dat een fokker geen geld terug wil betalen en ook niet wil opdraaien voor de medische kosten en daarom zegt dat u het beestje terug mag brengen en een nieuwe mag uitkiezen. Als u hier geen bezwaar tegen heeft, dan mag dat, maar het is niet verplicht.
Bij huisdieren geldt dat ze niet zomaar geruild kunnen worden voor een ander dier. Geen enkel dier is immers hetzelfde. De rechter begrijpt dat u gehecht raakt aan een huisdier. Daarom kan de verkoper u niet verplichten in te stemmen met vervanging door een andere kat.
U hoeft uw zieke kat nooit terug te brengen als u dat niet wilt, ook niet als u uw geld terug eist.
FAQ: Wat als ik mijn kat van een particulier heb gekocht?
Het recht op garantie bij aankoop van een kat geldt alleen als u het dier koopt van een verkoper die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf. Het gaat hierbij dus om professionele verkopers zoals bedrijfsmatige fokkers.
Als u een kat koopt van een particulier heeft u geen recht op uw geld terug of een vergoeding als het dier ziek blijkt of een erfelijke afwijking heeft.
FAQ: Heb ik altijd recht op garantie als mijn kat binnen 6 maanden ziek wordt?
Het recht op garantie geldt als het aannemelijk is dat de problemen al aanwezig waren op het moment dat de overeenkomst werd gesloten. Als de verkoper kan aantonen dat het dier pas later ziek is geworden, dan heeft u dus geen recht op garantie.
Ook de verkoper heeft het recht het dier te laten onderzoeken door een dierenarts als u een schadevergoeding of uw geld terug eist. Heeft u zelf al een onderzoek laten doen door een dierenarts? Dan mag de verkoper om een second opinion vragen.
FAQ: Gelden voor de aankoop van honden dezelfde regels?
Voor alle huisdieren gelden dezelfde regels. Ook als u een zieke hond heeft gekocht, kunt u dus een vergoeding eisen als de klachten al aanwezig waren op het moment van aankoop.
FAQ: Wanneer moet ik het melden als mijn kat ziek is?
Stel uw verkoper het liefst zo snel mogelijk op de hoogte van de ziekte van uw kat. Doe dit in ieder geval binnen twee maanden nadat u hier achter gekomen bent.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
GRATIS incasso advies gehad. Vriendelijk geholpen door een slimme jurist. Heb informatie ingewonnen over een bepaalde casus. Op basis daarvan besloten geen stappen te ondernemen. Aan een eerlijk advies heb je meer dan aan een advocaat die overal maar aan begint. Kom zeker terug als ik weer wat heb.
Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335