Last van nep reviews? Dit kunt u doen
Online reviews spelen een grote rol in het keuzeproces van consumenten. Negen van de tien potentiële klanten lezen online recensies voordat zij beslissen welk product zij kopen. Bijvoorbeeld op Google, social media of verkoopwebsites als Bol.com.
Als concurrenten, rancuneuze ex-werknemers of andere personen die wrok koesteren tegen uw bedrijf negatieve neprecensies over uw producten, diensten of uw onderneming op deze platformen plaatsen, kan dat catastrofale gevolgen hebben. Dit kunt u ertegen doen.
Hulp nodig bij smaad en laster door valse reviews?
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op!
Verbod op neprecensies
Sinds 28 mei 2022 geldt er een verbod op het plaatsen van onechte klantenbeoordelingen. Het publiceren van nep reviews is een vorm van oneerlijke concurrentie en daarom is er een nieuwe wet ingevoerd die deze praktijken tegen moet gaan.
Het is sinds de invoering van de nieuwe regels over neprecensies niet langer toegestaan om zelf reviews over eigen producten of diensten te schrijven door je voor te doen als klant. Het is wel toegestaan om iemand te betalen voor het schrijven van een review, maar dan moet dit er duidelijk bij vermeld worden.
Misleidende zoekresultaten
In deze wetgeving zit tevens een verbod om misleidende zoekresultaten weer te geven, waarbij partijen bijvoorbeeld kunnen betalen voor een hogere plaatsing, zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft. Hiermee krijgen consumenten meer bescherming bij het doen van online aankopen.
Echtheid controleren
Websites waarop mensen reviews achter kunnen laten moeten verplicht de consumenten informeren over neprecensies en hoe ze die kunnen herkennen. Reviews die ingediend worden, moeten door het platform of de verkoper eerst op echtheid worden gecontroleerd voordat deze mogen worden gepubliceerd. Verder dienen websites consumenten te informeren over de herkomst van de reviews, of de beoordelaars het product daadwerkelijk hebben gekocht en hoe zij dit controleren.
Boete
Als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert dat een bedrijf valse beoordelingen gebruikt, kan het een boete opleggen die kan oplopen tot € 900.000 per overtreding. Bij meerdere overtredingen kan de boete oplopen tot 10 procent van de jaaromzet met een maximum van € 2 miljoen. Ook partijen die fake reviews verkopen kunnen vergelijkbare boetes krijgen.
Slachtoffer van nep reviews?
Het plaatsen van nep reviews is dus niet toegestaan. Maar wat kunt u ertegen doen als u het slachtoffer bent van negatieve neprecensies?
Het schrijven van een negatieve nep review valt in beginsel onder de noemer smaad en laster (het doen van negatieve uitlatingen om iemands goede naam of eer aan te tasten) en dit is strafbaar. Het is dus mogelijk om hier aangifte tegen te doen, verwijdering van de neprecensies te eisen en een schadevergoeding te vorderen.
Een belangrijk probleem is dat u eerst zult moeten bewijzen dat het daadwerkelijk een neprecensie is en vervolgens wie daarachter zit.
Het schrijven van een negatieve recensie is immers niet strafbaar en valt onder de vrijheid van meningsuiting.
Dit kunt u doen als u last heeft van nep reviews
Negatieve nep reviews over uw onderneming kunnen grote schade veroorzaken. Daarom is het belangrijk om snel actie te ondernemen als u erachter komt dat u slachtoffer bent van een dergelijke lastercampagne.
Stap 1: Een verwijderingsverzoek indienen
Allereerst kunt u het platform waar de review op geplaatst is, verzoeken de recensie te verwijderen. Vrijwel alle websites waar mensen reviews kunnen plaatsen hebben namelijk richtlijnen die stellen dat het niet toegestaan is om recensies te plaatsen onder een gefingeerde naam, met nep inhoud of als er sprake is van belangenverstrengeling.
Daarbij hanteren veel platformen een notice-and-takedown-beleid, wat betekent dat het platform content verwijdert als die in strijd is met de wet- en regelgeving.
Google en andere platformen dienen echter ook rekening te houden met het recht op vrijheid van meningsuiting, wat betekent dat het bedrijf niet zomaar over mag gaan tot het verwijderen van negatieve reviews. Als slachtoffer van een nep review zult u daarom aan Google moeten aantonen dat de desbetreffende recensie onjuist en daarom ‘onmiskenbaar onrechtmatig’ is.
Stap 2: Melden bij Autoriteit Consument en Markt
Nep reviews plaatsen is een vorm van misleiding. Als een concurrent negatieve neprecensies over uw bedrijf plaatst of juist positieve reviews over zijn eigen producten of diensten, dan kunt u daarvan melding maken bij de ACM. Deze marktwaakhond kan zoals hierboven al aangestipt boetes opleggen die kunnen oplopen tot wel 2 miljoen euro. Als het platform de recensies niet verwijdert, dan is een melding bij de ACM wellicht voldoende om ervoor te zorgen dat de reviews alsnog weggehaald worden.
Stap 3: NAW gegevens opvragen
Als u wordt gedupeerd door neprecensies, dan is het niet altijd duidelijk wie daarachter zit. Vaak worden deze berichten immers anoniem of onder een valse naam geplaatst.
Om erachter te komen wie er achter deze fake reviews zit, kunt u de NAW-gegevens opeisen bij het platform waar de recensie op geplaatst is. Als het platform de gegevens weigert te verstrekken, kunnen we een kort geding aanspannen tegen het platform. Inmiddels zijn er al diverse rechtszaken gevoerd waarbij de rechter partijen als Google veroordeelde tot het delen van de NAW-gegevens.
Zo bepaalde de rechtbank in Amsterdam in 2016 bijvoorbeeld dat Google de namen, telefoonnummers en e-mailadressen moest delen van de personen die valse recensies over een kinderdagverblijf hadden geschreven. Ook moest Google de IP-adressen van de computers waarmee deze reviews geplaatst waren verstrekken.
De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen u helpen met het beginnen van een juridische procedure om de NAW-gegevens op te vragen.
Stap 4: Aangifte doen
Als er in de nep reviews sprake is van smaad of laster, dan kunt u hier ook aangifte van doen bij de politie. Als de officier van justitie bepaalt dat de neprecensies smadelijk of lasterlijk zijn, dan kan de vermeende dader strafrechtelijk vervolgd worden.
De rechter legt een straf op als zij smaad of laster bewezen acht. Vaak is dit een geldboete of taakstraf. Daarnaast zal de dader gesommeerd worden de neprecensies te verwijderen.
Stap 5: Een civiele procedure starten
Het Openbaar Ministerie geeft weinig prioriteit aan smaad- en lasterzaken, waardoor er in de praktijk niet vaak vervolging volgt. Bovendien veroordeelt de strafrechter de dader meestal niet tot een schadevergoeding. Als het OM niet tot vervolging overgaat of als u een schadevergoeding wilt, kunt u een civiele procedure starten.
Soms is het belangrijk dat de negatieve reviews zo snel mogelijk verwijderd worden. In dat geval kunt u een kort geding beginnen. Hierin doet de rechter extra snel een (voorlopige) uitspraak. Afhankelijk van de hoogte van de geëiste schadevergoeding dient de rechtszaak bij de kantonrechter of de civiele rechtbank.
Invorderingsbedrijf kan u helpen met het starten van een juridische procedure tegen de tegenpartij. Onze juristen kunnen u helpen met het opstellen en laten betekenen van een dagvaarding en behartigen uw belangen tijdens het proces. We kunnen de rechter onder andere verzoeken om:
- De reviews te verwijderen
- Een verbod op nieuwe reviews
- Een schadevergoeding
De rechter kan de tegenpartij daarbij een dwangsom opleggen. Dit betekent dat de dader een bepaald bedrag moet betalen voor iedere dag dat hij de recensies laat staan.
Actie ondernemen tegen neprecensies
Elke dag dat nep reviews blijven staan levert dat u als ondernemer schade op. De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen u helpen met het bestrijden van de fake reviews. Bijvoorbeeld door de NAW-gegevens op te eisen, een kort geding te starten om de reviews te verwijderen en de tegenpartij aansprakelijk te stellen voor de schade die u heeft geleden door de neprecensies.
Behoefte aan gratis juridisch advies?
Vul uw gegevens in en een van onze juristen neemt zo snel mogelijk contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over fake reviews
FAQ: Wat kan ik doen tegen negatieve reviews?
Een negatieve review is op zichzelf niet verboden. Mensen hebben vrijheid van meningsuiting en mogen hun mening geven over een bedrijf, product of dienst. Maar of iets mooi of lekker is, daarover bestaan waarschijnlijk verschillende meningen. Als iemand een subjectieve slechte review schrijft, kunt u daar het best een nette, professionele reactie onder plaatsen waarin u uw zienswijze deelt.
Dat is anders wanneer er (bewust) onwaarheden verspreid worden. Iemand mag bijvoorbeeld niet beweren dat u een bestelling niet heeft geleverd als u dat wel heeft gedaan. Hiertegen kunt u juridische stappen ondernemen.
FAQ: Is een valse review strafbaar?
Een valse review is verboden en er kan een boete opgelegd worden door de ACM. Daarnaast is een valse review in sommige gevallen ook strafrechtelijk vervolgbaar, bijvoorbeeld als er sprake is van smaad of laster in de valse beoordeling.
FAQ: Hoe herken ik een betrouwbare review?
Als consument is het niet altijd makkelijk om een valse recensie te herkennen. Hieronder geven we een aantal tips om te bepalen hoeveel waarde u moet hechten aan een beoordeling:
- De hoeveelheid recensies. Vaak ziet u bij het profiel van een gemiddeld cijfer. Hoe meer recensies er zijn achtergelaten, hoe betrouwbaarder dat cijfer is.
- Wat vinden anderen van de recensie? Als mensen het eens zijn met een recensie, kunnen ze vaak een duimpje omhoog of een hartje geven.
- De lengte van de recensie. Als de review een overdreven positieve en opvallend gedetailleerde beschrijving van alle eigenschappen van het product bevat, is dat vaak een teken dat deze beoordeling niet door een consument is geschreven.
- Kopieer en plak de review in een zoekmachine. Als hetzelfde bericht op meerdere websites voorkomt, is de kans groot dat het gaat om een neprecensie.
- Staan er foto’s bij? En zijn deze authentiek? U kunt de foto opslaan en invoegen in Google Images of Google Lens om te controleren of de foto gekopieerd is van een andere website.
- Bestaat de recensie uit feiten of meningen? Dat een product niet werkt is een feit. Of iemand iets mooi vindt is een mening. Anderen kunnen daar anders over denken.
- Heeft de verkoper gereageerd? Als een verkoper bijvoorbeeld zijn excuses aanbiedt, is dat een indicatie dat de recensie echt is.
FAQ: Hoe zit het met fake reviews uit het buitenland?
Sinds eind mei 2022 gelden in de gehele Europese Unie dezelfde regels op het gebied van online recensies en zoekmachines. De verschillende toezichthouders van de EU-lidstaten (zoals de ACM in Nederland) werken onderling samen als een bedrijf in meerdere lidstaten regels overtreedt. Ook websites uit andere EU-lidstaten kunnen dus boetes opgelegd krijgen. Bij websites van buiten de EU hangt het af van de geldende regelgeving in het betreffende land.
FAQ: Wanneer moet een platform de persoonsgegevens delen?
De Hoge Raad heeft in het standaardarrest Lycos/Pessers verduidelijkt onder welke omstandigheden serviceproviders de bij hen bekende NAW-gegevens moeten delen met belanghebbende derden. Deze richtlijn is in beginsel ook van toepassing op verkoop- en beoordelingswebsites en zoekmachines en waar het mogelijk is om reviews te plaatsen.
Dit is het geval onder de volgende omstandigheden:
- De kans aannemelijk is dat de informatie tegenover een derde onrechtmatig en schadelijk is.
- De derde een reëel belang heeft bij het verkrijgen van de NAW-gegevens.
- Het aannemelijk is dat er geen minder ingrijpende mogelijkheid bestaat de NAW-gegevens te achterhalen.
- Het belang van de betrokken derde persoon zwaarder weegt dan de belangen van andere partijen.
FAQ: Hoe zit het met fake reviews uit het buitenland?
Sinds eind mei 2022 gelden in de gehele Europese Unie dezelfde regels op het gebied van online recensies en zoekmachines. De verschillende toezichthouders van de EU-lidstaten (zoals de ACM in Nederland) werken onderling samen als een bedrijf in meerdere lidstaten regels overtreedt. Ook websites uit andere EU-lidstaten kunnen dus boetes opgelegd krijgen. Bij websites van buiten de EU hangt het af van de geldende regelgeving in het betreffende land.
FAQ: Kan ik mijn eigen persoonsgegevens laten verwijderen?
Onderdeel van de wetgeving op gebied van nep reviews is dat consumenten die persoonsgegevens afstaan aan digitale diensten, het recht krijgen om de overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’ en moet het platform ervoor zorgen dat de verwerking hiervan stopt.
FAQ: Kan ik mijn eigen persoonsgegevens laten verwijderen?
Onderdeel van de wetgeving op gebied van nep reviews is dat consumenten die persoonsgegevens afstaan aan digitale diensten, het recht krijgen om de overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’ en moet het platform ervoor zorgen dat de verwerking hiervan stopt.
Onze incassojuristen
- mr. drs. Joost KoningsIncassojurist
- mr. May LeungIncassojurist
- mr. Wesley BoetersInterim-advocaat
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
- Up to date Kredietinformatie en verhaalsinformatie
- Innovatieve Order to Cash oplossingen
- Credit Control Systemen
- Credit Management Specialist
- Direct actie (dezelfde werkdag)