Home PageNep reviews bestrijden

Last van nep reviews? Dit kunt u doen

Online reviews spelen een grote rol in het keuzeproces van consumenten. Negen van de tien potentiële klanten lezen online recensies voordat zij beslissen welk product zij kopen. Bijvoorbeeld op Google, social media of verkoopwebsites als Bol.com. 

Als concurrenten, rancuneuze ex-werknemers of andere personen die wrok koesteren tegen uw bedrijf negatieve neprecensies over uw producten, diensten of uw onderneming op deze platformen plaatsen, kan dat catastrofale gevolgen hebben. Dit kunt u ertegen doen.

Hulp nodig bij smaad en laster door valse reviews?

Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op!

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    New reviews

    Verbod op neprecensies

    Sinds 28 mei 2022 geldt er een verbod op het plaatsen van onechte klantenbeoordelingen. Het publiceren van nep reviews is een vorm van oneerlijke concurrentie en daarom is er een nieuwe wet ingevoerd die deze praktijken tegen moet gaan.

    Het is sinds de invoering van de nieuwe regels over neprecensies niet langer toegestaan om zelf reviews over eigen producten of diensten te schrijven door je voor te doen als klant. Het is wel toegestaan om iemand te betalen voor het schrijven van een review, maar dan moet dit er duidelijk bij vermeld worden.

    Misleidende zoekresultaten

    In deze wetgeving zit tevens een verbod om misleidende zoekresultaten weer te geven, waarbij partijen bijvoorbeeld kunnen betalen voor een hogere plaatsing, zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft. Hiermee krijgen consumenten meer bescherming bij het doen van online aankopen.

    Echtheid controleren

    Websites waarop mensen reviews achter kunnen laten moeten verplicht de consumenten informeren over neprecensies en hoe ze die kunnen herkennen. Reviews die ingediend worden, moeten door het platform of de verkoper eerst op echtheid worden gecontroleerd voordat deze mogen worden gepubliceerd. Verder dienen websites consumenten te informeren over de herkomst van de reviews, of de beoordelaars het product daadwerkelijk hebben gekocht en hoe zij dit controleren.

    Boete

    Als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert dat een bedrijf valse beoordelingen gebruikt, kan het een boete opleggen die kan oplopen tot € 900.000 per overtreding. Bij meerdere overtredingen kan de boete oplopen tot 10 procent van de jaaromzet met een maximum van € 2 miljoen. Ook partijen die fake reviews verkopen kunnen vergelijkbare boetes krijgen.

    Neprecensies criminelen

    Slachtoffer van nep reviews?

    Het plaatsen van nep reviews is dus niet toegestaan. Maar wat kunt u ertegen doen als u het slachtoffer bent van negatieve neprecensies?

    Het schrijven van een negatieve nep review valt in beginsel onder de noemer smaad en laster (het doen van negatieve uitlatingen om iemands goede naam of eer aan te tasten) en dit is strafbaar. Het is dus mogelijk om hier aangifte tegen te doen, verwijdering van de neprecensies te eisen en een schadevergoeding te vorderen.

    Een belangrijk probleem is dat u eerst zult moeten bewijzen dat het daadwerkelijk een neprecensie is en vervolgens wie daarachter zit.

    Het schrijven van een negatieve recensie is immers niet strafbaar en valt onder de vrijheid van meningsuiting.

    Dit kunt u doen als u last heeft van nep reviews

    Negatieve nep reviews over uw onderneming kunnen grote schade veroorzaken. Daarom is het belangrijk om snel actie te ondernemen als u erachter komt dat u slachtoffer bent van een dergelijke lastercampagne.

    Stap 1: Een verwijderingsverzoek indienen

    Allereerst kunt u het platform waar de review op geplaatst is, verzoeken de recensie te verwijderen. Vrijwel alle websites waar mensen reviews kunnen plaatsen hebben namelijk richtlijnen die stellen dat het niet toegestaan is om recensies te plaatsen onder een gefingeerde naam, met nep inhoud of als er sprake is van belangenverstrengeling. 

    Daarbij hanteren veel platformen een notice-and-takedown-beleid, wat betekent dat het platform content verwijdert als die in strijd is met de wet- en regelgeving.

    Google en andere platformen dienen echter ook rekening te houden met het recht op vrijheid van meningsuiting, wat betekent dat het bedrijf niet zomaar over mag gaan tot het verwijderen van negatieve reviews. Als slachtoffer van een nep review zult u daarom aan Google moeten aantonen dat de desbetreffende recensie onjuist en daarom ‘onmiskenbaar onrechtmatig’ is.

    Stap 2: Melden bij Autoriteit Consument en Markt

    Nep reviews plaatsen is een vorm van misleiding. Als een concurrent negatieve neprecensies over uw bedrijf plaatst of juist positieve reviews over zijn eigen producten of diensten, dan kunt u daarvan melding maken bij de ACM. Deze marktwaakhond kan zoals hierboven al aangestipt boetes opleggen die kunnen oplopen tot wel 2 miljoen euro. Als het platform de recensies niet verwijdert, dan is een melding bij de ACM wellicht voldoende om ervoor te zorgen dat de reviews alsnog weggehaald worden.

    Stap 3: NAW gegevens opvragen

    Als u wordt gedupeerd door neprecensies, dan is het niet altijd duidelijk wie daarachter zit. Vaak worden deze berichten immers anoniem of onder een valse naam geplaatst. 

    Om erachter te komen wie er achter deze fake reviews zit, kunt u de NAW-gegevens opeisen bij het platform waar de recensie op geplaatst is. Als het platform de gegevens weigert te verstrekken, kunnen we een kort geding aanspannen tegen het platform. Inmiddels zijn er al diverse rechtszaken gevoerd waarbij de rechter partijen als Google veroordeelde tot het delen van de NAW-gegevens.

    Zo bepaalde de rechtbank in Amsterdam in 2016 bijvoorbeeld dat Google de namen, telefoonnummers en e-mailadressen moest delen van de personen die valse recensies over een kinderdagverblijf hadden geschreven. Ook moest Google de IP-adressen van de computers waarmee deze reviews geplaatst waren verstrekken.

    De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen u helpen met het beginnen van een juridische procedure om de NAW-gegevens op te vragen.

    Stap 4: Aangifte doen

    Als er in de nep reviews sprake is van smaad of laster, dan kunt u hier ook aangifte van doen bij de politie. Als de officier van justitie bepaalt dat de neprecensies smadelijk of lasterlijk zijn, dan kan de vermeende dader strafrechtelijk vervolgd worden. 

    De rechter legt een straf op als zij smaad of laster bewezen acht. Vaak is dit een geldboete of taakstraf. Daarnaast zal de dader gesommeerd worden de neprecensies te verwijderen.

    Stap 5: Een civiele procedure starten

    Het Openbaar Ministerie geeft weinig prioriteit aan smaad- en lasterzaken, waardoor er in de praktijk niet vaak vervolging volgt. Bovendien veroordeelt de strafrechter de dader meestal niet tot een schadevergoeding. Als het OM niet tot vervolging overgaat of als u een schadevergoeding wilt, kunt u een civiele procedure starten

    Soms is het belangrijk dat de negatieve reviews zo snel mogelijk verwijderd worden. In dat geval kunt u een kort geding beginnen. Hierin doet de rechter extra snel een (voorlopige) uitspraak. Afhankelijk van de hoogte van de geëiste schadevergoeding dient de rechtszaak bij de kantonrechter of de civiele rechtbank.

    Invorderingsbedrijf kan u helpen met het starten van een juridische procedure tegen de tegenpartij. Onze juristen kunnen u helpen met het opstellen en laten betekenen van een dagvaarding en behartigen uw belangen tijdens het proces. We kunnen de rechter onder andere verzoeken om:

    • De reviews te verwijderen
    • Een verbod op nieuwe reviews
    • Een schadevergoeding


    De rechter kan de tegenpartij daarbij een
    dwangsom opleggen. Dit betekent dat de dader een bepaald bedrag moet betalen voor iedere dag dat hij de recensies laat staan.

    Actie ondernemen tegen neprecensies

    Elke dag dat nep reviews blijven staan levert dat u als ondernemer schade op. De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen u helpen met het bestrijden van de fake reviews. Bijvoorbeeld door de NAW-gegevens op te eisen, een kort geding te starten om de reviews te verwijderen en de tegenpartij aansprakelijk te stellen voor de schade die u heeft geleden door de neprecensies.

    Behoefte aan gratis juridisch advies?

    Vul uw gegevens in en een van onze juristen neemt zo snel mogelijk contact met u op.

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Fake reviews strafbaar

      FAQ: Veelgestelde vragen over fake reviews

        Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Neem telefonisch of per mail contact op

        Wester-beton bv
        Wester-Beton BV
        Erg prettige samenwerking gehad. Joost & Wesley hebben mij goed geholpen met mijn zaak en mij gedurende het gehele proces ondersteund. Goede communicatie. Goed resultaat, een aanrader!

        Onze incassojuristen

        linkedin

        Waarom 40.000 klanten u voor gingen