8 Nadelen van Excel als Credit Management tool
photo-1502404679462-d669245fc482
ir. Laurens Lemmens

8 Nadelen van Excel als Credit Management tool

Werkt u ook nog steeds met Excel als Credit Management Tool? Het is geen verrassing, want een groot aantal bedrijven vertrouwt voor credit management nog steeds op hun oude vertrouwde Excel-bestanden. Uit het jaarlijkse onderzoek van het Invorderingsbedrijf, blijkt dat ruim de helft van de organisaties (57%) werkt met Excel of andere relatief eenvoudige applicaties. Uit ervaring blijkt dat credit management zo simpel nog niet is en vooral tijdrovend. Hierdoor blijft het debiteurenbeheer vaak liggen, waardoor de openstaande bedragen oplopen.

De valkuilen van de Spreadsheet

  1. Met spreadsheets kan het bij afwezigheid van medewerkers moeilijk zijn om te achterhalen waar zij zich in de uitvoering van bepaalde taken bevinden. Het is daarom lastig om deze taken aan andere teamleden toe te wijzen.
  2. Samenwerken is lastig in een spreadsheet. Het creditmanagement proces kan dus slechts door een persoon worden uitgevoerd tenzij er hele duidelijke afspraken gemaakt worden.
  3. Menselijke fouten worden regelmatig gemaakt in spreadsheets. Een typfout of andere fout is immers makkelijk gemaakt. Vervolgens blijven die fouten vaak onopgemerkt, omdat de spreadsheet deze niet oppikt. Dit kan er zelfs toe leiden dat onjuiste informatie naar een klant wordt verzonden.
  4. Arbeidsintensief: Het registreren en nalopen van afspraken vanuit de spreadsheet kost veel tijd
  5. Klachtenregistratie is lastig in Excel. Het is wel mogelijk om bijvoorbeeld bepaalde facturen een kleur te geven, maar het is geen sluitend klachtenregistratie systeem.
  6. Acties moeten worden uitgevoerd in het boekhoudpakket of de CRM en kunnen dus niet meteen vanuit de spreadsheet worden aangestuurd.
  7. Statistieken zoals bijvoorbeeld betaalgedrag kunnen niet gemeten worden.
  8. Uitgevoerde acties door het personeel zijn lastig te controleren en aan te sturen.

Een hele hoop nadelen dus. Vandaar dat de overige 43% van de bedrijven inmiddels wél gebruik maakt van speciale credit management tools. Credit management tools zijn toekomstproof en helpen credit managers te focussen op het verbeteren van ‘time-management’. Buiten dat zorgt het voor een perfecte controle over de risico’s van wanbetaling.

Time-management: Van Efficiënt werken naar Effectief werken

Timemanagement heeft alles te maken met de dingen gedaan krijgen. Dit staat los van efficiënt werken. Uiteraard kan effectief werken leiden tot efficiency maar het zijn twee totaal verschillende begrippen. De belangrijkste vraag van time-management is welk doel je nastreeft. Wat is je doel en welke activiteiten onderneem je elke dag om daar te komen?

Doelen worden bereikt door het stellen van de juiste prioriteiten

Met het credit management 2.0 portal worden de prioriteiten voor u in een oogopslag zichtbaar waardoor U vele malen effectiever kunt werken en dus sneller uw doelen kunt bereiken.

Het Credit Management Portal maakt prioriteiten inzichtelijk

De voordelen van het credit management portal zijn ongekend. Het zorgt voor een kostenbesparing van 10.000 euro door efficiëntie (op elke 1000 verstuurde facturen) en geeft perfecte controle over aankomende risico’s. Ook profiteert u van volgende voordelen:

  1. Alle cijfers inzichtelijk vanuit één dashboard. In één oogopslag ziet u waar uw risico’s zitten en waar u moet ingrijpen.
  2. Gemakkelijk nieuwe klanten checken op kredietwaardigheid en uw limiet in het systeem vastzetten.
  3. Workflows aanmaken voor doelgroepen: Op precies het juiste moment krijgt de klant precies de juiste informatie.
  4. Integreer meerdere betaalmogelijkheden waardoor klanten gemakkelijker kunnen betalen en u sneller betaald krijgt.
  5. Krijg automatisch updates van limietoverschrijdingen (ook wanneer de credit rating door de kredietinformatiebureaus wordt aangepast)
  6. Gemakkelijk samenwerken met collega’s door de multi user mogelijkheid.
  7. Meet het betaalgedrag van klanten en speel daarop in.
  8. Met één druk op de knop zaken overdragen naar uw incassopartner waar dan ook ter wereld.

Probeer Nu GRATIS

Wilt u graag zien hoe het credit management 2.0 portal er uit ziet voor uw openstaande posten?
Vul onderstaand formulier in en wij sturen u de logingegevens voor een gratis demo.


Laat u vrijblijvend adviseren door een van onze adviseurs en zorg ervoor dat u bijblijft met de nieuwste innovaties op het gebied van credit management!
Wij staan u graag te woord via 070 76 20 330 of mail naar [email protected]

 

 

ShareShare on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+