Klinkt raar he? Ik durf te wedden dat u ze ook niet leest. Een simpel voorbeeld; Apple heeft nieuwe voorwaarden en vraagt op uw IPhone of u deze voorwaarden wilt accepteren. Heeft u die wel eens gelezen? Nee he? Wees gerust, u bent duidelijk niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat slechts 10% van de mensen begint met het lezen van deze voorwaarden, maar na minder dan 20 seconden alsnog afhaakt. De overige 90% van de mensen klikt direct op akkoord.
Wij zijn van mening dat u als leasemaatschappij wanbetalingen grotendeels kunt voorkomen door men beter in te lichten over de kleine lettertjes. Men betaalt namelijk sneller als zij weten waarvoor zij betalen! Hieronder leest u de grootste knelpunten van uw consument.
Iedere lease aanbieder gaat hier anders mee om. Soms kan je pas na een jaar opzeggen, maar soms ook al na drie maanden. Wel wordt er vaak een zogenaamde opzegvergoeding berekent. Je betaalt dan een bepaald percentage over de resterende maanden. De hoogte van het percentage hangt dan weer af van het type auto. Echter zijn er ook aanbieders die kosteloos opzeggen aanbieden, maar vaak wordt een voordeeltje als dit dan weer doorberekend in het maandtarief. Daarom is het van belang om uw consument hierover te informeren, dan zit u niet met een geschil wanneer er iets fout gaat.
Dit kan natuurlijk altijd gebeuren, bijvoorbeeld bij het verliezen van een vaste baantje. Gelukkig denken vrijwel alle leasemaatschappijen dan direct met de consument mee door de looptijd van de overeenkomst aan te passen of te beëindigen. Zorg er dus voor dat je de voorwaarden duidelijk stelt. Dan weet de consument tenminste wat hij kan verwachten. Wanneer men weet waarvoor de betaling is, zijn zij sneller geneigd om te betalen dan wanneer hij het niet weet. Iedere leasemaatschappij gaat hier namelijk anders mee om. Voorkom wanbetaling en informeer!
Er worden op de markt zowel contracten met BKR registraties verstrekt als zonder BKR registraties. Het is dus van belang dat u uw voorwaarden van duidelijk toelicht. Een BKR registratie hoeft overigens helemaal niet nadelig te zijn als de consument gewoon iedere maand netjes het maandtarief betaalt. Er wordt dan geen achterstand geregistreerd en dit heeft geen nadelige invloed op eventuele toekomstige kredietverstrekkers.
Voor iedere kilometer die de consument meer rijdt dan in het private lease contract staat, betaalt hij of zij een vast bedrag per kilometer. Indien zij hiervan niet op de hoogte zijn, kunnen ze behoorlijk schrikken van een random meerprijs. Wanneer zij erover in discussie gaan, duurt het alleen maar langer voordat u uw geld binnenkrijgt. Om dit te voorkomen is het van belang dat u dit aangeeft en uitlegt hoe de kosten in elkaar steken. De consument weet dat waarvoor hij/zij moet betalen en zal sneller geneigd zijn dit te doen.
Maak je gebruik van deze tips en heb je toch met wanbetalers te maken of mocht je naar aanleiding van deze blog meer informatie nodig hebben? Wij bij het Invorderingsbedrijf staan je graag te woord.
De juristen en incassospecialisten van het Invorderingsbedrijf hebben een schat aan ervaring en kennis. Vul onderstaand formulier in of bel nu naar ons hoofdkantoor op het volgende nummer: 070 762 0330, dan kunnen we samen kijken hoe we u in de goede richting kunnen sturen.
Vul uw gegevens in en wij gaan direct aan de slag
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
Direct aan de slag met het versturen van uw ingebrekestelling? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrieven.
Download direct