Stel, u koopt bij een webwinkel. Nadat u de online bestelling heeft ontvangen, blijkt het product toch niet te zijn wat u wilt. Uw webwinkel weigert echter het aankoopbedrag terug te storten. Wat nu?
Jaarlijks worden er duizenden consumenten onnodig geconfronteerd met webwinkels die bedragen niet terugstorten. Volgens de wet heeft u als consument recht op 14 dagen bedenktijd, nadat u een product via internet of telefoon heeft gekocht.
Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webwinkel weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten. Maar als de webwinkel het geld niet terugbetaalt? Wij leggen uit wat u kunt doen!
Direct aan de slag met het versturen van een betalingsherinnering? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrief.
Download directZorg ervoor dat u de webwinkel, bij voorkeur schriftelijk (per e-mail of brief) laat weten het product terug te willen sturen. Doe dit binnen 14 dagen na aankoop. Bewaar de e-mail of brief goed (u kunt het ook telefonisch doorgeven, maar dan heeft u later geen bewijs).
Let op: de dag van de levering geldt als eerste dag in de 14-dagentermijn (indien u meerdere producten heeft besteld in één bestelling dan mag u rekenen vanaf de dag na levering van het laatste product / onderdeel).
Ga na hoe u uw online bestelling terug kunt sturen. Bewaar altijd goed het verzendbewijs (streepjescode met nummer). Dit vormt het bewijs dat u het product echt hebt teruggestuurd. Maak eventueel foto’s van de retourzending.
Betaalt de webwinkel het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons uit handen.
Betaalt de webwinkel het bedrag niet terug binnen de gestelde termijn (die u heeft gesteld in de betalingsherinnering), dan schakelt u het Invorderingsbedrijf in. Wij zorgen ervoor dat u alsnog uw geld krijgt.
Om te beginnen met incasseren start u gemakkelijk een incassoprocedure op. In veel gevallen wordt de betaling dan alsnog terugbetaald. Wij vorderen voor u niet alleen de hoofdsom, maar ook de verschuldigde rente die u hebt afgesproken. Blijft betaling uit, dan is het noodzaak om tot dagvaarding over te gaan om via de rechter te vorderen. Uw zaak wordt dan behandeld door een van onze eigen juristen.
We hebben veel ervaring met het incasseren van aan webwinkel betaalde bedragen. Een incassotraject is meestal intensief en kort waarbij we alles in het werk stellen om de betaling zo snel als mogelijk weer boven water te krijgen. We proberen dat altijd eerst zonder tussenkomst van de rechter.
Het starten van een incassoprocedure heeft vele voordelen. Onder andere:
Betaald geld terugvorderen? Een bestelling geretourneerd en geen geld gekregen of überhaupt nooit iets geleverd gekregen? Een geschil over de bestelling? Start direct een incassoprocedure of neem vrijblijvend contact met ons op via telefoonnummer 070-7620330 of stuur ons een e-mail.
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Direct aan de slag met het versturen van een betalingsherinnering? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrief.
Download direct