Heeft u producten of diensten geleverd aan een klant? Dan is het belangrijk om te weten wanneer de factuur betaald moet zijn. Als u niets met uw klant heeft afgesproken, dan geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.
Maar het is mogelijk om onderling afwijkende betaaltermijnen overeen te komen. De maximale betalingstermijn hangt af van of de debiteur een consument, een bedrijf of een overheidsinstantie is.
Is de geldende betalingstermijn verstreken en heeft uw klant niet betaald? Dan kunt u een incassobureau inschakelen.
De wettelijke betalingstermijn is de termijn waarbinnen een klant volgens de wet een factuur moet betalen als er in de overeenkomst geen andere betalingstermijn is vastgelegd.
Deze wettelijke regeling wordt beschreven in artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek:
“Indien geen uiterste dag van betaling is overeengekomen, is de wettelijke rente van rechtswege verschuldigd: a. vanaf 30 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldenaar de factuur heeft ontvangen.”
Het is mogelijk om langere betaaltermijnen af te spreken met de klant. Daarover leest u hieronder meer.
Bedrijven onderling mogen afwijkende betalingstermijnen afspreken. De contractuele betalingstermijn moet voor het afsluiten van de overeenkomst worden vastgesteld. Bijvoorbeeld door dit als clausule op te nemen in de algemene voorwaarden.
De wet stelt grenzen aan deze afwijkende betalingstermijn; die mag maximaal 60 dagen zijn.
Dit is gedaan om te voorkomen dat (grote) afnemers een extreem lange betalingstermijn af kunnen dwingen, waardoor kleine en middelgrote ondernemingen lang op hun geld moeten wachten en in de financiële problemen komen.
Voor bedrijven onderling geldt dus in principe het volgende:
In uitzonderlijke gevallen mag er een betalingstermijn van langer dan 60 dagen overeengekomen worden. Dit is alleen toegestaan als dit voor geen van de partijen nadelig is.
Deze wettelijke regels gelden binnen de hele Europese Unie (EU).
Voor grote ondernemingen die leveren aan mkb-bedrijven of aan kleine zelfstandige ondernemers (zoals zzp’ers) zijn extra strenge regels in het leven geroepen.
Sinds maart 2022 bestaan er verkorte betaaltermijnen voor grote bedrijven die afnemen van kleine ondernemers. Grote ondernemingen mogen geen langere betalingstermijn (dan 30 dagen) bedingen als zij goederen of diensten afnemen van kleine ondernemers.
Grote ondernemingen zijn bedrijven die aan twee van de volgende drie eisen voldoen:
Voor consumenten (particuliere klanten) gelden weer andere regels. Als u als ondernemer aan particuliere klanten levert, geldt er geen wettelijke betalingstermijn. Als u als ondernemer een factuur aan een particuliere klant stuurt, mag u dus zelf bepalen binnen hoeveel dagen de factuur betaald moet zijn. Bij leveringen aan consumenten geldt ook geen maximale betalingstermijn.
De enige voorwaarde die daar volgens de wet aan gesteld wordt is dat de betalingstermijn “redelijk” moet zijn. Wat een redelijke termijn is, hangt af van wat er geleverd wordt, de prijs en manier waarop de overeenkomst tot stand is gekomen. 14 dagen is in de regel een redelijke betalingstermijn.
De betalingstermijn moet duidelijk op de factuur staan.
Bij leveringen aan particulieren geldt dus het volgende:
Is de betalingstermijn verstreken zonder dat de factuur betaald is? Dan moet u de debiteur een aanmaning sturen en minimaal 14 dagen de kans geven om het openstaande bedrag alsnog – zonder bijkomende kosten – te betalen. Deze aanmaningsbrief noemt men ook wel een WIK-brief.
Voor overheidsinstanties geldt net als voor bedrijven een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen als er geen andere betaaltermijn is afgesproken.
Die betalingstermijn mag alleen in uitzonderlijke gevallen worden verlengd tot 60 dagen. Dit is eigenlijk alleen het geval bij overeenkomsten die de overheid niet vaak aangaat, zoals bij de aankoop van een bedrijfspand. De overheidsinstantie moet in dat geval kunnen bewijzen dat een langere betaaltermijn gerechtvaardigd is door de aard of de eigenschappen van de overeenkomst.
Voor de overheid geldt in principe het volgende:
Als de betalingstermijn van een factuur is verstreken, dan zijn er verschillende acties die u kunt ondernemen om te zorgen dat de factuur alsnog betaald wordt.
Betaalt uw debiteur na een betalingsherinnering nog steeds niet? Dan kunt u een incassobureau inschakelen. Als u uw vordering overdraagt aan ons team van juristen en incassospecialisten, gaan wij achter uw geld aan.
Daarbij maken we gebruik van een doordachte incassoprocedure. De kans is 95 procent dat uw klant betaalt. In 85 procent van de zaken zorgen wij ervoor dat het tijdens de no cure, no pay incassoprocedure op de rekening staat. Lukt dat niet? Dan hebben we alle middelen in huis om een gerechtelijke procedure te beginnen.
U kunt uw vordering eenvoudig indienen via ons incasso aanmeldingsformulier. Dit duurt nog geen 5 minuten. Als wij uw opdracht op werkdag voor 16:00 uur ontvangen, gaan we nog dezelfde dag voor u aan de slag.
Heeft u nog vragen? Of wilt u uw factuur bespreken met een expert? Laat hieronder uw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op!
Als ondernemer mag u een kortere betalingstermijn hanteren dan de wettelijke termijn van 30 dagen. Dit moet u vooraf met de klant afspreken.
Er zijn geen strakke minimale betalingstermijnen vastgelegd in de wet. Wel moet de minimale betaaltermijn “redelijk” zijn. Wat als redelijk wordt beschouwd, hangt onder andere af van het product of de dienst die geleverd is, de leveringstijd en de hoogte van het factuurbedrag.
Webshops, horecaleveranciers en kleine ondernemers hanteren in sommige gevallen bijvoorbeeld een betaaltermijn van 7 dagen. Met name als het om lagere bedragen gaat, is dat ook rechtsgeldig.
Dat hangt af van het type klant. Er gelden voor een bedrijf andere regels dan voor een consument.
Is uw debiteur een zakelijke klant of een overheidsinstantie en bent u géén betalingstermijn overeengekomen? Dan geldt de wettelijke betaaltermijn van 30 dagen.
Voor particuliere klanten geldt géén wettelijke betalingstermijn. Heeft u geen betaaltermijn afgesproken met een consument? Dan mag u als ondernemer zelf een redelijke termijn bepalen. De betalingstermijn mag niet onredelijk kort zijn.
Als u regelmatig zaken doet met een klant hoeft u niet iedere keer een nieuwe betalingstermijn af te spreken (als u af wilt wijken van de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen). U kunt de uw betalingstermijnen bijvoorbeeld opnemen in uw algemene voorwaarden.
Doet u zaken met grote ondernemingen waarvoor u in het verleden een betalingstermijn van langer dan 30 dagen hanteerde? Dan dient u deze sinds 1 juli 2023 aan te passen naar maximaal 30 dagen.
Dit mag alleen in uitzonderingssituaties. Er moet in ieder geval sprake zijn van twee gelijkwaardige partijen met voldoende financiële ruimte. Dit is bijvoorbeeld het geval in de industrie en machinebouw, waarbij het vaak gaat om grote orders met lange oplevertrajecten.
Als de klant te laat betaalt heeft dat gevolgen. Wat de gevolgen zijn, hangt af van of de klant een zakelijke of particuliere debiteur is.
Als leverancier mag u niet oneindig wachten met het versturen van de factuur. Uw factuur moet uiterlijk op de 15e dag volgend op die maand waarin u de levering of dienst heeft verricht versturen.
De vervaldatum van de factuur is de einddatum van de betalingstermijn. Het is (bij zakelijke klanten of overheidsinstanties) niet verplicht om een vervaldatum op de factuur te vermelden, maar wel verstandig. Zo weet uw debiteur immers precies wanneer de betaling verricht moet zijn.
Bij een particuliere klant is het in ieder geval verplicht om de betalingstermijn op de factuur te vermelden.
De betalingstermijn begint volgens de wettelijke regels op de dag dat uw debiteur de factuur ontvangt, dus niet op de dag dat u die verstuurt en ook niet op de dag dat u de goederen of diensten levert.