Home PageMijn klant betaalt niet. 5 stappen om uw factuur snel betaald te krijgen!

Mijn klant betaalt niet. 5 stappen om uw factuur snel betaald te krijgen!

Wacht u al een tijdje op de betaling van uw openstaande facturen? Is de betalingstermijn verlopen en wilt u uw openstaande factuur snel betaald krijgen? Onderneem dan direct actie. Hoe langer u wacht, hoe groter de kans dat u kunt fluiten naar uw geld.

Betaalt uw klant niet? Dan zult u de factuur moeten afschrijven. Daarnaast verslechtert lang wachten op facturen uw liquiditeitspositie (= de mate waarin een bedrijf kan voldoen aan betalingsverplichtingen), waardoor uw bedrijf in de problemen kan komen wanneer u een betaling moet doen.

In dit artikel vertellen wij hoe u omgaat met klanten die niet betalen en leggen wij in vijf stappen uit hoe u uw openstaande facturen snel betaald krijgt.

Persoonlijk advies over uw openstaande facturen?

Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!



    Bent u een particulier of een onderneming?



    Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Download

    1. Controleer de factuur

    Natuurlijk kan het zijn dat u een fout heeft gemaakt bij het opstellen van de factuur. Daarom raden we u aan om allereerst de openstaande factuur te controleren op eventuele fouten.

    Belangrijk is dat u op de openstaande factuur in ieder geval het volgende heeft vermeld:

    • (Bedrijfs)naam en adres
    • Btw-nummer of btw-identificatienummer
    • KvK-nummer
    • Factuurdatum
    • Factuurnummer
    • Datum en omschrijving van de levering / dienst
    • Rekeningnummer
    • Betalingstermijn (afhankelijk van uw situatie)

    Voorbeeld goede factuur

    Wilt u controleren of u een goede factuur heeft opgesteld? Of wilt u een factuur opstellen? Download hieronder onze handige voorbeeldfactuur en stel een goede factuur op.

    Download voorbeeld factuur

    Heeft u gecontroleerd of de factuur die u naar uw klant heeft gestuurd in orde is, maar blijft de betaling van de openstaande factuur uit? Dan adviseren wij u om uw klant een vriendelijke eerste betalingsherinnering toe te sturen. Doe dit het liefst binnen drie tot vijf dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. In veel gevallen betaalt uw klant de openstaande factuur dan alsnog.

    In de betalingsherinnering vraagt u uw klant om de vordering te voldoen binnen de gestelde betalingstermijn. Meestal is deze betalingstermijn 7 dagen. Ook vermeldt u in de betalingsherinnering dat als uw klant niet betaalt, u de wettelijke rente in rekening zal brengen.

    Voorbeeld betalingsherinnering

    Zoekt u een voorbeeld van een goede betalingsherinnering? Wij hebben vier verschillende voorbeelden opgesteld van een betalingsherinnering.

    • Gratis voorbeeld formele betalingsherinnering (Nederlands) in PDF en Word-document
    • Gratis voorbeeld informele betalingsherinnering (Nederlands) in PDF en Word-document
    Download voorbeeld formele betalingsherinnering (NL)
    Download voorbeeld informele betalingsherinnering (NL)
    • Gratis voorbeeld formele betalingsherinnering (Engels) in PDF en Word-document
    • Gratis voorbeeld informele betalingsherinnering (Engels) in PDF en Word-document
    Download voorbeeld formele aanmaningsbrief (ENG)
    Download voorbeeld informele aanmaningsbrief (ENG)

    In ons artikel ‘Betalingsherinnering’ leggen we u alles uit over het sturen van een aanmaning.

    3. Neem telefonisch contact op

    Krijgt u geen reactie op de betalingsherinnering? Neem dan telefonisch contact op met uw klant. Wij begrijpen dat uw geduld op de proef wordt gesteld, maar probeer beleefd en zakelijk te blijven tijdens dit gesprek. Verstandig is om eerst te informeren bij uw klant of de samenwerking naar wens is geweest. Zo houdt u het gesprek persoonlijk. Vervolgens kunt u dan achterhalen waarom de klant niet heeft betaald. 

    Indien u uw klant telefonisch onmogelijk kunt bereiken, stuur dan een aanmaning. Een aanmaning is een formele brief, ook wel sommatiebrief genoemd. 

    In de aanmaning verwijst u in ieder geval naar het volgende:

    • Levering / dienst
    • Factuur (hoofdsom)
    • Wettelijke rente
    • Eventuele telefoongesprekken / e-mailverkeer 
    • De eerder verstuurde betalingsherinnering 
    • Een nieuwe betalingstermijn van 14 dagen
    • De incassokosten als betaling uitblijft
    • Welke juridische gevolg stappen u onderneemt als betaling uitblijft

    Voorbeeld aanmaning

    Om u een stap op weg te helpen, kunt u gebruikmaken van onze voorbeeld aanmaningsbrief. 

    • Gratis voorbeeld aanmaningsbrief (Nederlands)
    • Gratis voorbeeld aanmaningsbrief (Engels)


    In ons artikel ‘Aanmaning sturen’ vertellen wij u alles over een aanmaning sturen.

    Hulp nodig bij uw aanmaning?

    Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!


      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Download

      Is het u niet gelukt om de vordering zelf te innen? Dan is de kans klein dat uw klant de vordering alsnog uit zichzelf betaalt. Als uw klant na verschillende herinneringen geen gehoor geeft, raden wij aan om de hulp in te schakelen van een incassobureau. 

      De praktijk laat namelijk zien dat ‘vreemde ogen dwingen’. Zo lukt het ons in 95% van de gevallen wél om een vordering te incasseren. Dit doen wij op basis van incasso No Cure No Pay, oftewel: incasseren wij niets, dan zijn er ook geen kosten. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons op 070 – 762 0330 of vul het onderstaande formulier in.

      Advies over de slagingskans van uw vordering?

      Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!



        Bent u een particulier of een onderneming?



        Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Download

        Wilt u weten hoe u wanbetaling kunt voorkomen? Lees dan onze blog: ‘Wanbetalers voorkomen? 6 tips die ook écht werken.

        1. Houd uw administratie bij (debiteurenbeheer) of besteed dit uit

        2. Controleer uw algemene voorwaarden (leg afspraken vast)

        3. Screen uw potentiële klanten (kredietwaardigheid)

        4. Factureer op tijd

        5. Zorg voor een geldige factuur en verzendbevestiging

        6. Blijft betaling toch uit? Bekijk onze oplossingen!


          Door dit formulier in te vullen ga je akkoord met de privacyvoorwaarden.

          Neem telefonisch of per mail contact op

          B Mediate Housing
          B Mediate Housing
          Vastgoed

          Als zeer goed beschouwd. Na het indienen van mijn vordering is de zaak snel opgepikt. Dat resulteerde ook in een snelle betaling. Ik ben erg tevreden over hoe mijn zaak is behandeld en kom de volgende keer zeker terug.

          Lees meer
          Wester-Beton BV
          Wester-Beton BV
          Groothandel

          Erg prettige samenwerking gehad. Joost & Wesley hebben mij goed geholpen met mijn zaak en mij gedurende het gehele proces ondersteund. Goede communicatie. Goed resultaat, een aanrader!

          Lees meer

          Onze incassojuristen & adviseurs

          Waarom 40.000 klanten u voor gingen