Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
Door:
in transportrecht
op 27 februari 2018
ir. Laurens Lemmens
De 5 grootste risico’s die transportbedrijven moeten weten!
ship

De transportbranche heeft erg veel risico’s wat betreft wanbetalers. Bij de meeste branches is de verjaringstermijn bijvoorbeeld zo’n 5 jaar. Het zal je verbazen, maar bij de transport is dit maar een jaar! U vraagt zich misschien af :”hoezo is deze regeling zo afgestemt?” Laten we kijken naar de grootste risico’s in de transportwereld en hoe jij deze kan voorkomen. 

1. Startend BV is niet verplicht een jaaropgave in te dienen

Er zijn steeds minder vaste aanstellingen in de transportsector. We zien dat er daarom ook veel eigen BV’s worden opgesteld. Het probleem wat hierbij ontstaat is dat zo’n 40% van deze nieuwe bedrijven in de eerste paar jaren failliet gaat.  Dat wil dus zeggen dat zij krediet technisch er heel slecht voor stonden. Als bedrijf wil je graag weten met wie je precies zaken gaat doen en daarmo verwacht je een jaaropgave. Met een jaaropgave kan je een schatting maken met hoeveel eigen budget een onderneming heeft in het geval van nood. Simpelweg een check om de kredietwaardigheid, juist bij deze startende BV’s. Helaas is het zo dat de eerste twee jaar deze BV’s niet verplicht zijn om deze toe te sturen.. Wat houdt dat in? Je hebt geen idee met wie je nu precies zaken gaat doen en loopt risico bij elke lading.

2. ZZP’ers zijn niet altijd kredietwaardig

Stel je voor, je hebt als leverancier je lading afgegeven bij een transporteur die deze lading gaat afleveren in Duitsland. De transporteur besluit nog een extra nacht over de autorit te doen vanwege een thuissituatie, wie is er dan verantwoordelijk dat de lading niet op de gewenste datum wordt geleverd? De leverancier, het transportbedrijf of is er iets anders te regelen?
Per zaak is het belangrijk dat de juiste juristen en advocaten de juiste informatie verkrijgen om dit tot op de bodem uit te zoeken. Alleen zo kunt u erachter komen wie er verantwoordelijk is en uiteindelijk zal in een (eventueel noodzakelijke) fase de rechter hierover moeten beslissen.

3. Retourvrachten mondeling bevestigd

Het komt vaak voor dat de lading op de heenweg is geregeld, maar dat er moeilijkheden ontstaan op de terugweg. Volgeladen vrachtwagens rijden naar Duitsland en hebben geen retourlading.. Wat nu? Vaak wordt er in eigen netwerk gekeken welke lading er nog kan worden opgehaald. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat deze transporteur door rijd naar Italie en daar een vracht meeneemt. Het is natuurlijk possitief dat de benzine en tarieven niet voor niks worden betaald met vracht. Alleen.. Zorg je er wel voor dat je correcte afspraken van tevoren maakt met deze persoon?Of is het alleen een mondelinge overeenkomst? Stel de vracht is beschadigd of nooit aangekomen en u wordt hier voor verantwoordelijk gehouden. Weet u dan wie er verantwoordelijk is?

4. Langdurige betalingen bij wanbetalers

Facturen in de sector Transport en Logistiek wachten met 43 dagen het langst op betaling.
Hoe komt dit precies zult u, uzelf waarschijnlijk afvragen.

Het enige wat voor u van belang is, is dat u zich ervan bewust bent dat u voor een langere tijd op uw betaling kan gaan zitten wachten… Dit is natuurlijk niet wat u wilt!
Wat kunt u doen tegen deze wanbetalers? Vrij simpel, vaak is het dreigen van een incassobureau vaak al voldoende in de minnelijke fase en zal deze partij het netjes overmaken. Soms is er zwaarder geschut nodig en gaan onze juristen tot in het detail opzoek naar die reden waarom u in uw recht staat.

Wij staan voor u klaar, neem nu de eerste stap en draag uw zaak over of vraag een gratis incasso advies aan.

 

5. Verjaringstermijnen liggen om de hoek

In de transport sector is de verjaringstermijn extreem laag, namelijk maar 1 jaar! Maar wat houdt dit nu precies voor u in?  Verjaring is een rechtsfeit dat intreed indien een bepaalde tijd is verstreken nadat een vordering opeisbaar is geworden. Na het verstrijken van de termijn kan de schuldeiser de vordering niet meer invorderen via gerechtelijke weg van executie. Dat betekent niet dat de vordering niet meer bestaat. De vordering wordt omgezet in een niet-afdwingbare natuurlijke verbintenis.
Bij een internationale vervoersovereenkomst gelden de Nederlandse regels over stuiting en schorsing van de verjaring niet. En dus geldt de (korte) verjaringstermijn van 1 jaar voor het afwikkelen van schadevorderingen.

 

Wilt u meer te weten komen over hoe wij uw debiteur kunnen aanspreken op de feiten? U kan er nu achter komen welke procedure voor u het meest wenselijk is. Onze juristen staan voor u klaar.

advies
big powerful truck moves on highway

Lees Verder
Door:
in transportrecht
op 27 februari 2018
ir. Laurens Lemmens
Transport en Logistiek: Faillissementen blijven dalen

In de transport en logistiek gaan steeds minder bedrijven failliet. 2018 beloofd dus een goed jaar te worden voor deze sector. De sector transport en logistiek groeit in 2018 naar verwachting met 3,5%. Ook neemt de omzet met 5% toe. Minpunt is dat de kosten veel sneller stijgen dan de tarieven. De gevaren liggen dus nog altijd op de loer.

Belangrijk is dus dat jouw kosten tijdig gedekt worden.  Het aantal faillissementen in de transport heeft namelijk een verband met het debiteurenbeheer binnen een bedrijf. Gemiddeld wordt een factuur in 43 dagen betaald. In het algemeen verjaart een vordering na vijf jaar, maar in de transportsector verjaart een vordering al na een jaar. Het grote gevolg van het laten verlopen van een verjaringstermijn is dat de schuldeiser met geen claim meer kan indienen.

Voorkom dat je jouw vordering moet afboeken

Als je denkt dat jouw vordering niet meer betaald zal worden, schroom dan niet met het uit handen geven van uw facturen. Binnen deze branche is het erg makkelijk voor de wanbetaler om het verjaringstermijn gewoon uit te zitten.

Bescherm jezelf tegen wanbetalers!

Het is van belang dat u inzicht heeft in de risico’s van het vak.  Indien u er in slaagt om mogelijke wanbetalingen te voorkomen kunt u als transporteur dienstverlener in Nederland uw zaken met meer zekerheid doen. Zowel nationaal als internationaal. Wij bij het invorderingsbedrijf streven er zoveel mogelijk naar risico’s in te schatten en te voorkomen.

Bent u benieuwd hoe onze dienstverlening uw bedrijf verder kan helpen? Wij geven u graag een gratis incasso advies en kunnen u meer informatie geven over het innen van betalingsachterstanden. Het Invorderingsbedrijf is uw partner voor alle incassozaken. Vragen? Bel ons op +31-(0)70-762 0330.

Ja ik wil direct gratis advies:

Lees Verder
Door:
in transportrecht
op 7 april 2017
ir. Laurens Lemmens
Lange betalingstermijnen en korte verjaringstermijnen in de transportbranche

Lange betalingstermijnen bevorderen niet het herstel van de transportsector!


Ondanks de groei van de economie zijn er nog steeds transportbedrijven die failliet gaan. Facturen blijven liggen en dat terwijl de verjaringstermijnen in het vervoerrecht al zo kort zijn. Het herstel van de transportsector wordt hierdoor geremd. Het aantal faillissementen in de transport heeft een causaal verband met het debiteurenbeheer binnen een bedrijf.

Gemiddeld wordt een factuur in minder dan 41 dagen betaald. Normaliter verjaart een vordering in de transportbranche na één jaar. Het grote gevolg van het laten verlopen van een verjaringstermijn is dat de schuldeiser met lege handen komt te staan.

(meer…)

Lees Verder