AMSTERDAM – Bestellingen via internet op het rekeningnummer van iemand anders zijn nog altijd kinderlijk eenvoudig.

Dat meldt de Consumentenbond op basis van een steekproef. Bij alle vier de bestellingen die werden gedaan via internet werd het product geleverd en de rekening bij iemand anders geïncasseerd.
De eenmalige incasso blijkt zeer gevoelig voor fraude. De betaaloptie is mogelijk bij zes van de dertig grootste internetverkopers: KLM, D-reizen, Landal, Neckermann, Bungalows.nl en Kruidvat.

Ook kleinere webwinkels maken er gebruik van. De Consumentenbond wil van de eenmalige machtiging af.
Wettelijk ongeldig
Hoewel een eenmalige incasso zonder handtekening wettelijk ongeldig is, voeren banken deze zonder aarzeling uit. Dat betekent dat de bank of webwinkel het geld moet terugstorten als de betaling wordt betwist.
Geld terugkrijgen dat onterecht is afgeschreven kan tot dertien maanden na afschrijving via een Melding Onterechte Incasso bij de bank. In reactie op de steekproef heeft de ING Bank uitleg over de procedure verduidelijkt. De Rabobank en SNS Bank hebben toegezegd dat ook te doen. ABN Amro verwijst klanten door naar een filiaal. (bron nu.nl)

ShareShare on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+

Wij gaan door waar andere stoppen!

500 Gewonnen zaken
80 Nieuwe klanten in 2018
25 Gewonnen Awards
€ 9.503.613 Geincasseerde omzet