Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
Incasso webwinkels fraudegevoelig
Door:
in Persbericht
op 29 december 2010
mr. drs. Joost Konings

AMSTERDAM – Bestellingen via internet op het rekeningnummer van iemand anders zijn nog altijd kinderlijk eenvoudig.

Dat meldt de Consumentenbond op basis van een steekproef. Bij alle vier de bestellingen die werden gedaan via internet werd het product geleverd en de rekening bij iemand anders geïncasseerd.
De eenmalige incasso blijkt zeer gevoelig voor fraude. De betaaloptie is mogelijk bij zes van de dertig grootste internetverkopers: KLM, D-reizen, Landal, Neckermann, Bungalows.nl en Kruidvat.

Ook kleinere webwinkels maken er gebruik van. De Consumentenbond wil van de eenmalige machtiging af.
Wettelijk ongeldig
Hoewel een eenmalige incasso zonder handtekening wettelijk ongeldig is, voeren banken deze zonder aarzeling uit. Dat betekent dat de bank of webwinkel het geld moet terugstorten als de betaling wordt betwist.
Geld terugkrijgen dat onterecht is afgeschreven kan tot dertien maanden na afschrijving via een Melding Onterechte Incasso bij de bank. In reactie op de steekproef heeft de ING Bank uitleg over de procedure verduidelijkt. De Rabobank en SNS Bank hebben toegezegd dat ook te doen. ABN Amro verwijst klanten door naar een filiaal. (bron nu.nl)

ShareShare on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0