“Uw incassobureau is nu ook uw advocaat”

Ariane Kleijwegt
donderdag 04 augustus 2011, 00:00
update: donderdag 04 augustus 2011, 08:24.

Incassobureau profiteert het meest van nieuwe wet die drempel voor gang naar rechter verlaagt.

Incassobureaus profiteren van een wetswijziging die de drempel om naar de rechter te stappen moet verlagen. Niet de burger maar de tussenpersoon rekent zich rijk.
Aannemer Richard Ooijkaas uit Schiedam metselde begin van het jaar een aanbouw voor een collega in Amsterdam. Maar de rekening van € 4800 werd nooit betaald. Om die alsnog te kunnen innen schakelde hij een incassobureau in. Joost Konings van Het Invorderingsbedrijf uit Den Haag zag wel brood in de zaak en besloot naar de rechter te stappen. Maar hij wachtte bewust tot 1 juli van dit jaar voordat hij de wanbetaler dagvaardde voor een bedrag van € 5400, inclusief incassokosten.

Sinds een maand is het namelijk een stuk goedkoper om in zakelijke geschillen naar de rechter te stappen. De financiële grens waarbij een advocaat moet worden ingeschakeld is opgetrokken van € 5000 naar € 25.000. ‘Die rekenen een uurtarief van € 220. Dat kunnen wij zelf de helft goedkoper’, zegt Konings.
No cure, no pay

Incassobureaus als dat van Konings werken op basis van no cure, no pay, waardoor de kosten van een rechtszaak in eerste instantie bij het incassobureau neerdalen en pas als de zaak rond komt, worden verhaald op de schuldenaar.

Hij rekent voor dat de zaak-Ooijkaas hem een kleine € 600 aan kosten scheelt. Volgt er een veroordeling door de rechter, dan gaan de geïnde incassokosten plus het wettelijke vastgestelde salaris voor juridische bijstand naar het incassobureau. ‘Daar houden we in de nieuwe situatie meer aan over’, zegt Konings.
Of Ooijkaas beter uit is, is de vraag. Pas als de zaak complexer wordt en de wanbetaler zich verweert, spaart hij advocatenkosten uit. Die kans is echter klein. Doorgaans komen maar weinig wanbetalers opdagen. Ook in de zaak van Ooijkaas, die gisteren voor de rechtbank Amsterdam diende, bleef de gedaagde weg. Een inschatting die Konings van tevoren al gemaakt had.

Bron: Lees hier het artikel.

Ook uw incasso snel en voordelig geregeld? Neem vandaag nog contact op via 070 – 762 0330.

ShareShare on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+

Wij gaan door waar andere stoppen!

500 Gewonnen zaken
80 Nieuwe klanten in 2018
25 Gewonnen Awards
€ 9.503.613 Geincasseerde omzet