Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
Betalingstermijnen worden wettelijk vastgelegd

Vanaf 1 januari 2013 geldt er een nieuwe en duidelijke wettelijke regeling omtrent betalingstermijnen. Tot nu toe mochten betalingstermijnen ‘niet onredelijk’ zijn. Hier is nader invulling aan gegeven.

Betalingstermijnen zijn in de praktijk branchespecififiek en vaak relatie-afhankelijk. Zo is de betalingstermijn in sommige gevallen 0 dagen (direct betalen), 14 dagen of 30 dagen. In de bouwsector gaat de termijn (op papier) al gauw naar 60 dagen en blijkt dat er in de praktijk pas na 120 dagen wordt betaald.
(meer…)

Lees Verder
Nieuwe wet incassokosten schept duidelijkheid

U betaalt een rekening te laat en ontvangt een brief van een incassokantoor. Snel maakt u het originele factuurbedrag over en u hoopt dat daarmee de kous af is. Tot 1 juli van dit jaar was dat in veel gevallen ook zo. Vanaf 1 juli 2012 gaat echter de nieuwe wet incassokosten in. De kans is dan ook groot dat betaling van de niet betaalde incassokosten alsnog via de rechter wordt afgedwongen.
(meer…)

Lees Verder
Het eigendomsvoorbehoud in uw Algemene Voorwaarden

Eigendomsvoorbehoud – Voorkom dat u uw geleverde goederen niet meer kunt opeisen

Het eigendomsvoorbehoud is de bescherming van een leverancier tegen niet betalende afnemers. Eigendom gaat namelijk over op het moment dat er een geldige levering plaatsvindt, tenzij u een aanvullende voorwaarde stelt, bijvoorbeeld in uw Algemene Voorwaarden.
(meer…)

Lees Verder
Vraag afgedragen BTW over onbetaalde facturen terug!

Teruggaaf vanwege oninbare vorderingen

Als u een factuur stuurt aan uw klanten, moet u de btw daarover direct aangeven en betalen. Betaalt uw klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk? Dan hebt u btw betaald die u niet ontvangen hebt. U kunt deze btw dan terugvragen.
(meer…)

Lees Verder
Elektronisch factureren

U mag ook elektronisch factureren. Uw klant moet hiermee wel akkoord gaan. Wilt u elektronisch factureren dan moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

In de elektronische factuur moeten alle gegevens zijn opgenomen die wettelijk vereist zijn bij de papieren facturen.
(meer…)

Lees Verder
Wat is wettelijke rente en wat is het percentage?

Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan eisen van een schuldenaar die een geldsom niet betaalt. Er bestaan 2 soorten wettelijke rente. De ‘gewone’ wettelijke rente geldt voor alle transacties waarbij een particulier of consument betrokken is. Het gaat hier om niet-handelstransacties. De tweede variant is van toepassing bij transacties tussen ondernemingen en overheidsinstanties of tussen ondernemingen en overheidsinstanties onderling. Dit zijn handelstransacties.
(meer…)

Lees Verder
Niet ophalen aangetekende brief voor risico geadresseerde

De Hoge Raad heeft in een arrest van 9 juli 2010 maar weer eens bevestigd dat als de geadresseerde een aangetekende brief niet ophaalt nadat die (aantoonbaar) door de postbode is aangeboden, de in de aangetekende brief opgenomen verklaring toch gewoon werking heeft. Het komt namelijk voor rekening en risico van de geadresseerde dat deze de tevergeefs aangeboden brief niet op het postkantoor ophaalt.
(meer…)

Lees Verder