Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
Door:
in Huurrecht
op 14 februari 2018
ir. Laurens Lemmens
Wanbetaling voorkomen? Licht de kleine lettertjes toe!

Het is ons opgevallen dat veel wanbetalingen komen doordat men de kleine lettertjes niet leest. Slechts 10% leest voorwaarden.

Klinkt raar he? Ik durf te wedden dat u ze ook niet leest. Een simpel voorbeeld; Apple heeft nieuwe voorwaarden en vraagt op uw IPhone of u deze voorwaarden wilt accepteren. Heeft u die wel eens gelezen? Nee he? Wees gerust, u bent duidelijk niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat slechts 10% van de mensen begint met het lezen van deze voorwaarden, maar na minder dan 20 seconden alsnog afhaakt. De overige 90% van de mensen klikt direct op akkoord.

Wij zijn van mening dat u als leasemaatschappij wanbetalingen grotendeels kunt voorkomen door men beter in te lichten over de kleine lettertjes. Men betaalt namelijk sneller als zij weten waarvoor zij betalen! Hieronder leest u de grootste knelpunten van uw consument.

1. Kan uw consument tussentijds van het contract af?
Iedere lease aanbieder gaat hier anders mee om. Soms kan je pas na een jaar opzeggen, maar soms ook al na drie maanden. Wel wordt er vaak een zogenaamde opzegvergoeding berekent. Je betaalt dan een bepaald percentage over de resterende maanden. De hoogte van het percentage hangt dan weer af van het type auto. Echter zijn er ook aanbieders die kosteloos opzeggen aanbieden, maar vaak wordt een voordeeltje als dit dan weer doorberekend in het maandtarief. Daarom is het van belang om uw consument hierover te informeren, dan zit u niet met een geschil wanneer er iets fout gaat.

2. Wat gebeurt er als de consument het maandtarief niet meer kan betalen?
Dit kan natuurlijk altijd gebeuren, bijvoorbeeld bij het verliezen van een vaste baantje. Gelukkig denken vrijwel alle leasemaatschappijen dan direct met de consument mee door de looptijd van de overeenkomst aan te passen of te beëindigen. Zorg er dus voor dat je de voorwaarden duidelijk stelt.  Dan weet de consument tenminste wat hij kan verwachten. Wanneer men weet waarvoor de betaling is, zijn zij sneller geneigd om te betalen dan wanneer hij het niet weet.  Iedere leasemaatschappij gaat hier namelijk anders mee om. Voorkom wanbetaling en informeer!

3. Krijgt de consument een BKR registratie bij het afsluiten van een leasecontract?
Er worden op de markt zowel contracten met BKR registraties verstrekt als zonder BKR registraties. Het is dus van belang dat u uw voorwaarden van duidelijk toelicht. Een BKR registratie hoeft overigens helemaal niet nadelig te zijn als de consument gewoon iedere maand netjes het maandtarief betaalt. Er wordt dan geen achterstand geregistreerd en dit heeft geen nadelige invloed op eventuele toekomstige kredietverstrekkers.

4. In het geval van een private lease, wat gebeurt er als de consument over de jaarlijkse kilometers gaat?
Voor iedere kilometer die de consument meer rijdt dan in het private lease contract staat, betaalt hij of zij een vast bedrag per kilometer. Indien zij hiervan niet op de hoogte zijn, kunnen ze behoorlijk schrikken van een random meerprijs. Wanneer zij erover in discussie gaan, duurt het alleen maar langer voordat u uw geld binnenkrijgt. Om dit te voorkomen is het van belang dat u dit aangeeft en uitlegt hoe de kosten in elkaar steken. De consument weet dat waarvoor hij/zij moet betalen en zal sneller geneigd zijn dit te doen.

Maak je gebruik van deze tips en heb je toch met wanbetalers te maken of mocht je naar aanleiding van deze blog meer informatie nodig hebben? Wij bij het Invorderingsbedrijf staan je graag te woord.

De juristen en incassospecialisten van het Invorderingsbedrijf hebben een schat aan ervaring en kennis. Bel nu naar ons hoofdkantoor op het volgende nummer:  070 762 0330, dan kunnen we samen kijken hoe we u in de goede richting kunnen sturen. 

Lees Verder
Door:
in Huurrecht
op 14 november 2017
mr. drs. Joost Konings
Schade door huurder

Huurder laat grote ravage achter, maar het incheck rapport ontbreekt. U blijft met een schade achter. Kunt u die verhalen? En zo ja, hoe? Lees hier hoe wij voor u de schade door huurder verhalen.

De huurder van een woning, winkel of een bedrijfspand moet bij het einde van de huurovereenkomst het gehuurde weer opleveren. Maar wat nu als u een bende aantreft en ook geen incheck rapport hebt gemaakt? Invorderingsbedrijf verhaalt voor u alle schade door huurder veroorzaakt!

(meer…)

Lees Verder
Door:
in Huurrecht
op 1 april 2017
mr. drs. Joost Konings
Ik wil mijn huurder eruit zetten en wat zijn mijn rechten?
AAEAAQAAAAAAAAvxAAAAJDc3YWRhZjAwLTU0NzUtNDc2NS04ZjkyLTlhNDAyYzM0ZTBmOQ

‘Een huurder kan gemakkelijk uit huis gezet worden als de juiste stappen worden gevolgd’

Als uw huurder niet betaalt, is het logisch dat u een einde wilt maken aan de huurovereenkomst. Een huurder eruit zetten betekent dat de huurovereenkomst door de rechter ontbonden moet worden. Dat kunt u helaas niet zelf doen. Een rechter maakt een einde aan de huurovereenkomst als de huurder de huur niet betaalt. Ook als er afspraken uit de huurovereenkomst worden geschonden beëindigt de rechter de huurovereenkomst. (meer…)

Lees Verder

“Kunt u naar uw centen fluiten?”

Als verhuurder bent u afhankelijk van de huur. Een huurder die op tijd betaalt, zorgt voor minder kopzorgen. De huur vormt het inkomen dat minus de kosten het rendement bepaalt. Maar wat nu als van de een op andere dag de huurder dood is? Eindigt dan de huurovereenkomst? En wie draait op voor de huurbetalingen?
(meer…)

Lees Verder
Door:
in Huurrecht
op 30 juni 2014
mr. drs. Joost Konings
Verhuurder betaalt borg niet terug

“Borg gemakkelijk weer te incasseren”

Nadat de huurovereenkomst is geëindigd en het gehuurde is opgeleverd moet de verhuurder de betaalde waarborgsom terugbetalen. Uw verhuurder mag de borg niet zomaar inhouden of verrekenen. Wat nu als uw verhuurder weigert de borg terug te betalen?
(meer…)

Lees Verder
Door:
in Huurrecht
op 27 juni 2014
mr. May Leung
Wat moet ik doen als verhuurder bij een huurachterstand

Als verhuurder van een of meerdere panden is het heel belangrijk dat u tijdig de huur ontvangt van uw huurders. Een strikt beleid is noodzakelijk. Staat u te late betaling toe dan ontstaat al snel een huurachterstand. Een huurachterstand is erg vervelend. Soms is het laksheid. Vaak beschikt een huurder echter niet over voldoende geld om de huur te voldoen. In beide gevallen is dit een ongewenste situatie voor u als verhuurder. Doet u niets dan loopt de vordering snel op en loopt u inkomsten mis. Het is dan ook van groot belang om direct actie te ondernemen. Welke procedure volgt u nu het beste in dat geval?
(meer…)

Lees Verder