Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
Ik stel u in gebreke
mr. drs. Joost Konings

Zakendoen betekent over en weer presteren. Bijvoorbeeld: u schakelt een koerier in voor een spoedbezorging in Londen, maar dat loopt mis. Wat nu?

Ingebrekestelling
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding (art. 6:217 BW). Maar wat nu als de prestatie uitblijft? Het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat u uw handelspartner dan eerst in gebreke moet stellen alvorens u eventueel de overeenkomst kunt ontbinden.

In gebreke stellen doet u door het zenden van een schriftelijke (!) aanmaning, waarbij u uw handelspartner ‘een redelijke termijn’ tot nakoming gunt. Blijft de nakoming daarna uit, dan raakt de schuldenaar na deze redelijke termijn in verzuim.

In verzuim
Dit is anders wanneer er een zogenaamde fatale termijn is afgesproken, bijvoorbeeld een moment waarop de schuldenaar zou presteren (het pakketje zou morgen stipt om 12.00 uur zijn bezorgd in Londen). Is het pakketje om 12.00 uur niet afgeleverd, dan raakt de schuldenaar automatisch in verzuim. Het is dan niet meer nodig om de schuldenaar in gebreke te stellen.

Ontbinding en schadevergoeding
Een overeenkomst ontbinden (ofwel beëindigen) is mogelijk als de tekortkoming de schuldenaar kan worden toegerekend. Er zijn dan eveneens mogelijkheden om ook schade te claimen bij uw tegenpartij. Hoe u dit moet doen kunt u het beste overleggen met de juristen van het Invorderingsbedrijf, bereikbaar op nummer 070-7620330.

Wilt u meer informatie over handelsrecht, incasso en gerechtelijke procedures, neem dan contact met ons op via 070 – 762 0330 of E-mail Het Invorderingsbedrijf.

ShareShare on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0