Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
5 tips om uw kredietverzekering te toetsen

Afgelopen periode is het Invorderingsbedrijf steeds vaker benaderd door bedrijven die vraagtekens hebben bij hun kredietverzekering. Wij begrijpen dat het toetsen van de verzekering niet echt iets is waar u als ondernemer zich graag mee bezig houdt. Het is een tijd- en energie rovende taak. Veel ondernemers stellen deze klus dan ook uit. “Er is altijd wel iets belangrijkers op de agenda.”

Wij zijn van mening dat het toetsen van uw kredietverzekering toch een zekere urgentie heeft.  Het helpt om de kredietverzekering simpelweg te zien als een bedrijfsinvestering die móet renderen. Ik heb hieronder vijf onderwerpen beschreven met vragen die u als bedrijf zou moeten beantwoorden. Zo kunt u de investering in een kredietverzekering goed evalueren.

1. Bepaal de strategische noodzaak van uw kredietverzekering

Welke financiële tikken kunt u wel of niet het hoofd bieden? Hoe groot is de kans dat die klappen gaan vallen? Wij komen veelvuldig tegen dat limieten gegeven worden op de bedrijven waarop de ondernemer zelf aangeeft stiekem geen dekking nodig te hebben. Dit terwijl limieten vaak uitblijven op het moment dat dekking wel nodig is! Een brancheonderzoek helpt u met het inschatten die uw debiteurenrisico in uw branche te bepalen voor de komende twee tot drie jaar.

Geven uw limieten u genoeg commerciële slagkracht om de concurrentie aan te kunnen? Star vasthouden aan te lage verzekerde limieten kan leiden tot ontevredenheid bij uw klanten en kan eventueel zorgen voor klantverlies.  Het kan juist slim zijn boven het limiet te leveren; immers, als al uw concurrenten dit bedrijf dezelfde kredietruimte bieden, bent u onderscheidend als u hiervan afwijkt. Ga na wat uw motivatie was voor het afsluiten van de kredietverzekering.  Soms is de financiële situatie van het bedrijf sterker geworden en is de spreiding van haar klanten dusdanig verbeterd dat de keuze nu misschien wel anders uitvalt.

2. Bepaal de opbrengsten van uw kredietverzekering

Wat heeft uw kredietverzekering u tot nu toe opgeleverd? Hier komt u heel makkelijk achter, gewoonweg de uitbetaalde claims op een rijtje zetten. De vraag die u zich moet stellen is dan: is de dekking op uw debiteuren inderdaad sterk? Hoeveel bedrijven zijn er eigenlijk afgewezen door de kredietverzekering? Dient het slechts een psychologisch comfort? Een voorbeeld hiervan is dat als u verplicht bent verzekerd, een uitbetaalde dekking vaak door de financier wordt gebruikt om uw kredietruimte te verkleinen. Lees uw overeenkomst er maar eens op na.

3. Bepaal de kosten van uw investering

  • Bepaal de financiële kosten. Hieronder vallen de premie, boetepremie bij ingediende claims, poliskosten en de kosten van het opvragen van limieten.
  • Bepaal de organisatiekosten. Laatst was er een ondernemer op kantoor die zei dat een van zijn medewerkers één dag in de week bezig was met het opvragen van limieten, het bijhouden van de reacties erop en het corresponderen met de maatschappij.
  • Bepaal de gemiste commerciële kansen. Uw afdeling verkoop weet exact welke potentiële deals niet zijn gevallen vanwege het uitblijven van de dekking. Hierbij komt het probleem dat u bij uitblijven van dekking geen informatie heeft om het kredietrisico te bepalen.

4. Onderzoek alternatieven voor uw kredietverzekering

Is het werken met kredietinformatie of het monitoren van uw debiteurenbestand voldoende? Indien u de afgelopen jaren veel meer heeft moeten betalen dan kunnen claimen, kan het gunstig zijn uw eigen risicobeslissingen te nemen. Hiervoor heeft u uiteraard wel kwalitatief hoogstaande en recente informatie nodig.

Zou u ook kunnen werken met een combinatie van een verminderde dekking en kredietinformatie? Indien bepaalde tikken het einde kunnen betekenen, zou u een specifiek gedeelte van uw debiteuren kunnen verzekeren en voor de rest uw eigen risico-inschatting kunnen maken. Hierbij loont het zeker de moeite een andere aanbieder ook te betrekken bij uw evaluatie.

5. Bepaal het rendement van uw investering

Hoeveel heeft uw geld opgeleverd in deze kredietverzekering? Het is eigenlijk aan u om de financiële, organisatorische en psychologische voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.

Wat had u anders met het geld en de energie kunnen doen? Ziet u werk dat uw medewerker kan doen als hij/zij geen limieten zit op te vragen? Of is het verhogen van uw werkkapitaal door het niet betalen van premie interessant? Dit zijn allemaal dingen die u in uw afweging mee kunt nemen.

Mocht u naar aanleiding van deze blog meer informatie nodig hebben? Wij bij het Invorderingsbedrijf staan je graag te woord.

De juristen en incassospecialisten van het Invorderingsbedrijf hebben een schat aan ervaring en kennis. Bel nu naar ons hoofdkantoor op het volgende nummer:  070 762 0330, dan kunnen we samen kijken hoe we u in de goede richting kunnen sturen.

Lees Verder
Door:
in Credit management
op 7 april 2017
ir. Laurens Lemmens
Kredietrapporten niet geschikt voor risicomanagement in de bouw

Van alle sectoren blijkt de bouw het meeste last te hebben van wanbetalers. Bijna de helft van alle facturen in de Europese bouwsector wordt niet binnen de betalingstermijn voldaan. Bedrijven kunnen komen in lastige situaties terecht omdat rekeningen niet op tijd worden betaald. Credit managers in de bouw geven aan dat late betalingen een groot risico vormen voor het voortbestaan van het bedrijf en ook dat de groei hierdoor wordt belemmerd. Ondanks het herstel van de economie blijven volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), banen in de bouw nog steeds verdwijnen. Het slechte betaalbedrag van de partners in de keten vormt een groot knelpunt voor de sector om uit het dal te komen.

(meer…)

Lees Verder
Door:
in Credit management
op 26 januari 2015
ir. Laurens Lemmens
Let op bij factuur op andere naam zetten

“Voordat u het weet kunt u uw geld vergeten”

Hoe vaak krijgt u niet het verzoek de factuur op een andere naam te zetten? Of de factuur aan een ander te richten die wel voor betaling zorg zal dragen? Of de vraag om een ander adres op de factuur te zetten?
(meer…)

Lees Verder