Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
Door:
in Credit management
op 24 januari 2020
ir. Laurens Lemmens
5 tips om uw Creditrating te verbeteren!
photo-1537724326059-2ea20251b9c8

Als bedrijf wilt u een goede creditrating hebben.Wordt uw bedrijf als kredietwaardig beoordeeld dan geven uw toeleveranciers u gemakkelijk krediet. Hoe komt u nu aan een goede creditrating? In dit artikel leest u 5 tips die u kunt toepassen voor het behalen van een maximale creditrating.

Wie maakt er gebruik van kredietwaardigheid checks

Bij kredietwaardigheid draait het steeds om de vraag of een klant in staat zal zijn om zijn rekeningen te betalen. Banken zijn bijvoorbeeld heel streng bij het verstrekken van hypotheken. Een ander voorbeeld: een leasemaatschappij wil graag weten of een potentiële klant financieel gezond is, voordat de leaseauto’s worden geleverd.

Kunt u als ondernemer ook kredietwaardigheid checken?

U als ondernemer kan de kredietwaardigheid van uw potentiële klanten van te voren checken. Tenminste, als u dat wilt! Waarom zou u het niet doen? Door het opvragen van de kredietwaardigheid, zorgt u ervoor dat u met een veilig gevoel zaken kan doen en niet met wanbetaling wordt geconfronteerd.

Wat staat er in een kredietrapport?

In zo’n beoordeling wordt de financiële gezondheid van een partij gemeten. In een kredietrapport ziet u direct de kredietscore en het kredietlimiet. Dit is vaak een van de belangrijkste factoren voor het maken van een zakelijke beslissing. Een score van 0 t/m 100 kunt u terugvinden. Vanaf score 37 is een bedrijf kredietwaardig. Eigenlijk heel simpel: hoe hoger de score, hoe kredietwaardiger het bedrijf is.

In de directiegegevens ziet u wie er in de directie van het bedrijf zit. Dit kan gaan om één persoon of meerdere. Wanneer u op de naam van de directie klikt, vindt u meer informatie over die persoon of het bedrijf. Zijn zij directeur van meerdere bedrijven? Hoe gaat het met deze bedrijven? Bestaan die nog? Betaalt uw potentiële klant altijd netjes op tijd zijn facturen?

Naast bedrijfsgegevens, scores en limieten vindt u ook de gedeponeerde jaarverslagen van een bedrijf tot 5 jaar terug. In het jaarverslag vindt u onder andere de omzet, passiva en activa, kapitaal en winst- en verliesrekeningen. U vindt alle onderdelen van het jaarverslag terug in één overzicht, zodat u de afgelopen 5 jaar gemakkelijk met elkaar kunt vergelijken.

Hoe kunt u uw score verbeteren?

Hoe zorgt u ervoor dat de kredietscore van uw bedrijf completer wordt en hoe kunt u deze verbeteren? Elke organisatie heeft belang bij een goede kredietscore. Met een goede kredietscore komt u sneller in aanmerking voor een lening, kunt u gunstigere voorwaarden bedingen en zullen andere bedrijven sneller met u zaken gaan doen.

Stem goed af met uw accountant!

Zorg ervoor dat u op gezette momenten met uw accountant afstemt (bij voorkeur tijdens de BTW aangiftes). Zo voorkomt u dat crediteuren en debiteuren oplopen. Ook voorkomt u dat er onverhoopt balansposten ontstaan die uw kredietrating ongunstig beïnvloeden.

Deponeer uw jaarrekening (ook wanneer u dit niet verplicht bent)

U kunt zelf een jaarrekening aanleveren wanneer u geen deponeringsplicht heeft. Bij de beoordeling van ondernemingen die geen jaarrekening gedeponeerd hebben, wordt gekeken naar de sectorinformatie. Door zelf een jaarrekening aan te leveren, kunt u de kredietcheck completer maken. Bv’s, NV’s, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen zijn voorbeelden van rechtsvormen die verplicht zijn de jaarrekening te deponeren. Voor eenmanszaken geldt deze verplichting niet.

Lever betaalervaringen aan

Verder kunt u zelf uw crediteuren aandragen. Betaalgedrag speelt een belangrijke rol bij een kredietbeoordeling. Uw crediteuren kunnen vertellen of u uw facturen tijdig betaalt. Op deze manier kan uw kredietscore dus worden aangepast.

Deponeer een 403 verklaring

Een andere tip is bijvoorbeeld dat u uw moedermaatschappij zich aansprakelijk kan stellen voor de werkmaatschappij. Dit is enkel gunstig wanneer uw moedermaatschappij voldoende kredietwaardig is. Daardoor verbetert uw kredietscore. Zorg wel ervoor dat uw onderneming goed blijft draaien, zodat u kunt beschikken over voldoende werkkapitaal en eigen vermogen. Zo blijft uw bedrijf financieel gezond en wordt er bij een beoordeling een hogere kredietlimiet toegekend.

Is het allemaal nieuw voor u? Of wilt u meer informatie over uw kredietscore?

Bij Invorderingsbedrijf kunnen onze specialisten u adviseren op het gebied van creditmanagement! Neem nu contact op met 070 76 20 330 of stuur een mail naar info@invorderingsbedrijf.nl

Hoe voorkomt u dat u zelf niet betaald wordt?

Is de tegenpartij financieel gezond of gaat een onderneming net niet failliet? Wanneer u merkt of weet dat de tegenpartij niet of nauwelijks kredietwaardig is, betekent het niet dat u geen zaken hoeft te doen met die ene partij! Een oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de klant vooruit betaalt. U geeft dan geen mogelijkheden aan de tegenpartij om achteraf te betalen. Zo wordt het financiële risico op het gebied van wanbetaling beperkt.

Lees Verder
Door:
in Credit management, Incasso
op 4 december 2019
mr. May Leung
Faillissement aanvragen
photo-1528747354767-89476f71d2a3

Het faillissement aanvragen van uw debiteur, had u ooit gedacht dat te zullen doen? Waarschijnlijk niet. Toch willen wij u daarover wat vertellen. Dit incassomiddel is al jarenlang dé succesfactor bij het slagen van B2B incassozaken. 

Sneller en slimmer incasseren door het faillissement aanvragen met behulp van onze incasso advocaat. Plan nu een gratis consult met een van onze juristen om uw case te bespreken.

(meer…)

Lees Verder
Algemene voorwaarden opstellen
cytonn-photography-GJao3ZTX9gU-unsplash

Het aanvinken van de lege vakken onderaan een overeenkomst… U heeft dat vast vaker gedaan. Maar waarmee ging u precies akkoord? Geen idee meer? U bent niet de enige! Het akkoord gaan met de algemene voorwaarden van een bedrijf zorgt ervoor dat beide partijen (bijvoorbeeld koper/verkoper) bewust een overeenkomst met elkaar aangaan. Regels en procedures staan uitgeschreven om eventuele geschillen in de toekomst uit te sluiten of in ieder geval te beperken.

In het geval dat u de verkoper bent, is het belangrijk dat u uzelf indekt tegen onwenselijke situaties met de algemene voorwaarden van uw bedrijf. Het is niet gek dat u als ondernemer in eerste instantie niet weet hoe u  de algemene voorwaarden het beste opstelt. Daarom leggen wij u in deze blog uit waar u op moet letten.
(meer…)

Lees Verder
Beslaglegging dwingt uw debiteur tot betaling
Beslaglegging

Vindt u het een probleem om te wachten op uw geld omdat uw debiteur eerst zijn andere schuldeisers betaalt? Is uw geduld niet meer dan op?

Geduld is een schone zaak, maar niet als het om betaling van uw facturen gaat. Van uitstel komt afstel zo leert de ervaring. Maak geen kostbare fout door af te wachten. (meer…)

Lees Verder
Meer betaalde omzet met Credit Scoring
helloquence-OQMZwNd3ThU-unsplash

U heeft vast wel gehoord van Credit Scoring! Of toch niet? Als u er niet bekend mee bent, zal u vast meer willen weten over dit onderwerp. In dit artikel worden al uw vragen met betrekking tot Credit Scoring beantwoord en zal u inzien hoe de cashflow van uw bedrijf kan profiteren van Credit Scoring!
(meer…)

Lees Verder
Verhoog de klanttevredenheid: Klantbehoud is 6 keer goedkoper dan het werven van nieuwe klanten
pexels-photo-573565

Hoe goed debiteurenbeleid tevreden klanten oplevert

Op een ochtend zit u aan de eettafel met uw gezin. U ziet een envelop met het logo van uw hypotheekverstrekker. “Vreemd, ik krijg normaal nooit post van hen”, denkt u nog. Eenmaal opengemaakt begreep u pas waarom u nooit post kreeg. U hebt een betalingsachterstand. Het was nog nooit eerder voorgekomen en is nu wél het geval. Wat doet u dan? U had zo’n goede relatie met de hypotheekverstrekker. U was een trouwe klant met een vaste adviseur. Waarom staat er in de brief, dat als u niet onmiddellijk betaalt, dat zij dit dossier zullen overdragen aan een incassobureau?

(meer…)

Lees Verder
Door:
in Credit management
op 27 februari 2018
ir. Laurens Lemmens
5 tips om uw kredietverzekering te toetsen
pexels-photo-990818

Afgelopen periode is het Invorderingsbedrijf steeds vaker benaderd door bedrijven die vraagtekens hebben bij hun kredietverzekering. Wij begrijpen dat het toetsen van de verzekering niet echt iets is waar u als ondernemer zich graag mee bezig houdt. Het is een tijd- en energie rovende taak. Veel ondernemers stellen deze klus dan ook uit. “Er is altijd wel iets belangrijkers op de agenda.”

Wij zijn van mening dat het toetsen van uw kredietverzekering toch een zekere urgentie heeft.  Het helpt om de kredietverzekering simpelweg te zien als een bedrijfsinvestering die móet renderen. Ik heb hieronder vijf onderwerpen beschreven met vragen die u als bedrijf zou moeten beantwoorden. Zo kunt u de investering in een kredietverzekering goed evalueren.

1. Bepaal de strategische noodzaak van uw kredietverzekering

Welke financiële tikken kunt u wel of niet het hoofd bieden? Hoe groot is de kans dat die klappen gaan vallen? Wij komen veelvuldig tegen dat limieten gegeven worden op de bedrijven waarop de ondernemer zelf aangeeft stiekem geen dekking nodig te hebben. Dit terwijl limieten vaak uitblijven op het moment dat dekking wel nodig is! Een brancheonderzoek helpt u met het inschatten die uw debiteurenrisico in uw branche te bepalen voor de komende twee tot drie jaar.

Geven uw limieten u genoeg commerciële slagkracht om de concurrentie aan te kunnen? Star vasthouden aan te lage verzekerde limieten kan leiden tot ontevredenheid bij uw klanten en kan eventueel zorgen voor klantverlies.  Het kan juist slim zijn boven het limiet te leveren; immers, als al uw concurrenten dit bedrijf dezelfde kredietruimte bieden, bent u onderscheidend als u hiervan afwijkt. Ga na wat uw motivatie was voor het afsluiten van de kredietverzekering.  Soms is de financiële situatie van het bedrijf sterker geworden en is de spreiding van haar klanten dusdanig verbeterd dat de keuze nu misschien wel anders uitvalt.

2. Bepaal de opbrengsten van uw kredietverzekering

Wat heeft uw kredietverzekering u tot nu toe opgeleverd? Hier komt u heel makkelijk achter, gewoonweg de uitbetaalde claims op een rijtje zetten. De vraag die u zich moet stellen is dan: is de dekking op uw debiteuren inderdaad sterk? Hoeveel bedrijven zijn er eigenlijk afgewezen door de kredietverzekering? Dient het slechts een psychologisch comfort? Een voorbeeld hiervan is dat als u verplicht bent verzekerd, een uitbetaalde dekking vaak door de financier wordt gebruikt om uw kredietruimte te verkleinen. Lees uw overeenkomst er maar eens op na.

3. Bepaal de kosten van uw investering

  • Bepaal de financiële kosten. Hieronder vallen de premie, boetepremie bij ingediende claims, poliskosten en de kosten van het opvragen van limieten.
  • Bepaal de organisatiekosten. Laatst was er een ondernemer op kantoor die zei dat een van zijn medewerkers één dag in de week bezig was met het opvragen van limieten, het bijhouden van de reacties erop en het corresponderen met de maatschappij.
  • Bepaal de gemiste commerciële kansen. Uw afdeling verkoop weet exact welke potentiële deals niet zijn gevallen vanwege het uitblijven van de dekking. Hierbij komt het probleem dat u bij uitblijven van dekking geen informatie heeft om het kredietrisico te bepalen.

4. Onderzoek alternatieven voor uw kredietverzekering

Is het werken met kredietinformatie of het monitoren van uw debiteurenbestand voldoende? Indien u de afgelopen jaren veel meer heeft moeten betalen dan kunnen claimen, kan het gunstig zijn uw eigen risicobeslissingen te nemen. Hiervoor heeft u uiteraard wel kwalitatief hoogstaande en recente informatie nodig.

Zou u ook kunnen werken met een combinatie van een verminderde dekking en kredietinformatie? Indien bepaalde tikken het einde kunnen betekenen, zou u een specifiek gedeelte van uw debiteuren kunnen verzekeren en voor de rest uw eigen risico-inschatting kunnen maken. Hierbij loont het zeker de moeite een andere aanbieder ook te betrekken bij uw evaluatie.

5. Bepaal het rendement van uw investering

Hoeveel heeft uw geld opgeleverd in deze kredietverzekering? Het is eigenlijk aan u om de financiële, organisatorische en psychologische voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.

Wat had u anders met het geld en de energie kunnen doen? Ziet u werk dat uw medewerker kan doen als hij/zij geen limieten zit op te vragen? Of is het verhogen van uw werkkapitaal door het niet betalen van premie interessant? Dit zijn allemaal dingen die u in uw afweging mee kunt nemen.

Mocht u naar aanleiding van deze blog meer informatie nodig hebben? Wij bij het Invorderingsbedrijf staan je graag te woord.

De juristen en incassospecialisten van het Invorderingsbedrijf hebben een schat aan ervaring en kennis. Bel nu naar ons hoofdkantoor op het volgende nummer:  070 762 0330, dan kunnen we samen kijken hoe we u in de goede richting kunnen sturen.

Lees Verder
Door:
in Credit management
op 7 april 2017
ir. Laurens Lemmens
Kredietrapporten niet geschikt voor risicomanagement in de bouw
kredietraport

Van alle sectoren blijkt de bouw het meeste last te hebben van wanbetalers. Bijna de helft van alle facturen in de Europese bouwsector wordt niet binnen de betalingstermijn voldaan. Bedrijven kunnen komen in lastige situaties terecht omdat rekeningen niet op tijd worden betaald. Credit managers in de bouw geven aan dat late betalingen een groot risico vormen voor het voortbestaan van het bedrijf en ook dat de groei hierdoor wordt belemmerd. Ondanks het herstel van de economie blijven volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), banen in de bouw nog steeds verdwijnen. Het slechte betaalbedrag van de partners in de keten vormt een groot knelpunt voor de sector om uit het dal te komen.

(meer…)

Lees Verder
Door:
in Credit management
op 26 januari 2015
ir. Laurens Lemmens
Let op bij factuur op andere naam zetten
photo-1450101499163-c8848c66ca85

“Voordat u het weet kunt u uw geld vergeten”

Hoe vaak krijgt u niet het verzoek de factuur op een andere naam te zetten? Of de factuur aan een ander te richten die wel voor betaling zorg zal dragen? Of de vraag om een ander adres op de factuur te zetten?
(meer…)

Lees Verder