Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
Door:
in Incasso
op 19 juni 2018
Claudia de Bruin
Door:
in
op 22 mei 2018
ir. Laurens Lemmens
Door:
in landbouwrecht
op 27 februari 2018
ir. Laurens Lemmens
Landbouw – Zo bent u voorbereid op het risico van grond huurders
landbouw

Bezig met de organisatorische opvolging en daardoor extra grond kopen? Let op wat je ermee doet! Steeds meer agrariërs zijn bezig met de opvolging binnen hun organisatie. Landbouw bedrijven gaan steeds vaker over van vader op zoon/dochter. Deze opvolging moet altijd in een gespreid bedje thuiskomen zodat alles meteen in gebruik kan worden genomen door de opvolging. Hiervoor kopen ze extra grond, maar kunnen ze er zolang de opvolging nog niet klaar staat niet veel mee. Vaak zijn ze genoodzaakt om de grond tijdelijk te verhuren. Alleen niet iedere huurder heeft er goede bedoelingen mee.

(meer…)

Lees Verder
Door:
in transportrecht
op 27 februari 2018
ir. Laurens Lemmens
De 5 meest voorkomende risico’s binnen de logistiek
ship

Er zijn erg veel risico’s binnen de logistiek wat betreft wanbetalers. Bij de meeste branches is de verjaringstermijn bijvoorbeeld zo’n 5 jaar. Het zal je verbazen, maar bij de transport is dit maar een jaar! U vraagt zich misschien af :”hoezo is deze regeling zo afgestemt?” Laten we kijken naar de grootste risico’s binnen de logistiek en hoe jij deze kan voorkomen. 

1. Startend BV is niet verplicht een jaaropgave in te dienen

Er zijn steeds minder vaste aanstellingen in de transportsector. We zien dat er daarom ook veel eigen BV’s worden opgesteld. Het probleem wat hierbij ontstaat is dat zo’n 40% van deze nieuwe bedrijven in de eerste paar jaren failliet gaat.  Dat wil dus zeggen dat zij krediet technisch er heel slecht voor stonden. Als bedrijf wil je graag weten met wie je precies zaken gaat doen en daarmo verwacht je een jaaropgave. Met een jaaropgave kan je een schatting maken met hoeveel eigen budget een onderneming heeft in het geval van nood. Simpelweg een check om de kredietwaardigheid, juist bij deze startende BV’s. Helaas is het zo dat de eerste twee jaar deze BV’s niet verplicht zijn om deze toe te sturen.. Wat houdt dat in? Je hebt geen idee met wie je nu precies zaken gaat doen en loopt risico bij elke lading.

2. ZZP’ers zijn niet altijd kredietwaardig

Stel je voor, je hebt als leverancier je lading afgegeven bij een transporteur die deze lading gaat afleveren in Duitsland. De transporteur besluit nog een extra nacht over de autorit te doen vanwege een thuissituatie, wie is er dan verantwoordelijk dat de lading niet op de gewenste datum wordt geleverd? De leverancier, het transportbedrijf of is er iets anders te regelen?
Per zaak is het belangrijk dat de juiste juristen en advocaten de juiste informatie verkrijgen om dit tot op de bodem uit te zoeken. Alleen zo kunt u erachter komen wie er verantwoordelijk is en uiteindelijk zal in een (eventueel noodzakelijke) fase de rechter hierover moeten beslissen.

3. Retourvrachten mondeling bevestigd

Het komt vaak voor dat de lading op de heenweg is geregeld, maar dat er moeilijkheden ontstaan op de terugweg. Volgeladen vrachtwagens rijden naar Duitsland en hebben geen retourlading.. Wat nu? Vaak wordt er in eigen netwerk gekeken welke lading er nog kan worden opgehaald. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat deze transporteur door rijd naar Italie en daar een vracht meeneemt. Het is natuurlijk possitief dat de benzine en tarieven niet voor niks worden betaald met vracht. Alleen.. Zorg je er wel voor dat je correcte afspraken van tevoren maakt met deze persoon?Of is het alleen een mondelinge overeenkomst? Stel de vracht is beschadigd of nooit aangekomen en u wordt hier voor verantwoordelijk gehouden. Weet u dan wie er verantwoordelijk is?

4. Langdurige betalingen bij wanbetalers

Facturen in de sector Transport en Logistiek wachten met 43 dagen het langst op betaling.
Hoe komt dit precies zult u, uzelf waarschijnlijk afvragen.

Het enige wat voor u van belang is, is dat u zich ervan bewust bent dat u voor een langere tijd op uw betaling kan gaan zitten wachten… Dit is natuurlijk niet wat u wilt!
Wat kunt u doen tegen deze wanbetalers? Vrij simpel, vaak is het dreigen van een incassobureau vaak al voldoende in de minnelijke fase en zal deze partij het netjes overmaken. Soms is er zwaarder geschut nodig en gaan onze juristen tot in het detail opzoek naar die reden waarom u in uw recht staat.

Wij staan voor u klaar, neem nu de eerste stap en draag uw zaak over of vraag een gratis incasso advies aan.

 

5. Verjaringstermijnen liggen om de hoek

In de transport sector is de verjaringstermijn extreem laag, namelijk maar 1 jaar! Maar wat houdt dit nu precies voor u in?  Verjaring is een rechtsfeit dat intreed indien een bepaalde tijd is verstreken nadat een vordering opeisbaar is geworden. Na het verstrijken van de termijn kan de schuldeiser de vordering niet meer invorderen via gerechtelijke weg van executie. Dat betekent niet dat de vordering niet meer bestaat. De vordering wordt omgezet in een niet-afdwingbare natuurlijke verbintenis.
Bij een internationale vervoersovereenkomst gelden de Nederlandse regels over stuiting en schorsing van de verjaring niet. En dus geldt de (korte) verjaringstermijn van 1 jaar voor het afwikkelen van schadevorderingen.

Loopt u het risico en wilt u de risico’s binnen de logistiek voor uw onderneming zo klein mogelijk houden? Vraag onze specialisten om een vrijblijvend advies.

Wilt u meer te weten komen over hoe wij uw debiteur kunnen aanspreken op de feiten? U kan er nu achter komen welke procedure voor u het meest wenselijk is. Onze juristen staan voor u klaar.

advies
big powerful truck moves on highway

Lees Verder
Door:
in transportrecht
op 7 april 2017
ir. Laurens Lemmens
Lange betalingstermijnen en korte verjaringstermijnen in de transportbranche

Lange betalingstermijnen bevorderen niet het herstel van de transportsector!


Ondanks de groei van de economie zijn er nog steeds transportbedrijven die failliet gaan. Facturen blijven liggen en dat terwijl de verjaringstermijnen in het vervoerrecht al zo kort zijn. Het herstel van de transportsector wordt hierdoor geremd. Het aantal faillissementen in de transport heeft een causaal verband met het debiteurenbeheer binnen een bedrijf.

Gemiddeld wordt een factuur in minder dan 41 dagen betaald. Normaliter verjaart een vordering in de transportbranche na één jaar. Het grote gevolg van het laten verlopen van een verjaringstermijn is dat de schuldeiser met lege handen komt te staan.

(meer…)

Lees Verder
Door:
in Bouwrecht
op 7 april 2017
ir. Laurens Lemmens
Snelle cash of klanttevredenheid voor de bouw?

Zoeken naar de juiste balans

Het aantal claims in de bouw is het afgelopen jaar met maar liefst 26 procent afgenomen. De afgelopen acht kwartalen stegen de omzet en toegevoegde waardes in de bouw. Het aantal faillissementen daalde met 33 procent. Na een aantal onzekere jaren in de markt komen er meer berichten over positieve veranderingen in de economie in Nederland. Volgens het CBS is het vertrouwen in de afgelopen 9,5 jaar nog nooit zo hoog geweest als nu. Dit laat zien dat mensen een positief toekomstbeeld voor ogen hebben en men weer geld durft uit te geven.

Stijgende uitgaven zorgen voor positieve vooruitzichten in de bouw. Consumenten durven weer uitgaven te doen en geld op de spaarrekeningen zorgt voor rente. Het is voor bedrijven weer mogelijk om te investeren en starters kunnen starten met het opbouwen van hun dromen. Met al deze positiviteit is het belangrijk dat we de realiteit niet uit het oog verliezen. Er worden veel onderzoeken gedaan naar de redenen waarom de economie na een opleving alsnog uit elkaar viel. Door de crisis zijn de prioriteiten van het beleid binnen bedrijven veranderd. Er moet uitgekeken worden voor een mogelijk na-ijleffect van de crisis, want risico’s blijven bestaan. Ondernemingen in de bouw hebben tijdens de crisis flink gebruik gemaakt van hun reserves, waardoor er weinig ruimte is voor onverwachte gebeurtenissen. (meer…)

Lees Verder
Door:
in Credit management
op 7 april 2017
ir. Laurens Lemmens
Kredietrapporten niet geschikt voor risicomanagement in de bouw

Van alle sectoren blijkt de bouw het meeste last te hebben van wanbetalers. Bijna de helft van alle facturen in de Europese bouwsector wordt niet binnen de betalingstermijn voldaan. Bedrijven kunnen komen in lastige situaties terecht omdat rekeningen niet op tijd worden betaald. Credit managers in de bouw geven aan dat late betalingen een groot risico vormen voor het voortbestaan van het bedrijf en ook dat de groei hierdoor wordt belemmerd. Ondanks het herstel van de economie blijven volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), banen in de bouw nog steeds verdwijnen. Het slechte betaalbedrag van de partners in de keten vormt een groot knelpunt voor de sector om uit het dal te komen.

(meer…)

Lees Verder
Door:
in Huurrecht
op 1 april 2017
mr. drs. Joost Konings
Ik wil mijn huurder eruit zetten en wat zijn mijn rechten?
AAEAAQAAAAAAAAvxAAAAJDc3YWRhZjAwLTU0NzUtNDc2NS04ZjkyLTlhNDAyYzM0ZTBmOQ

‘Een huurder kan gemakkelijk uit huis gezet worden als de juiste stappen worden gevolgd’

Als uw huurder niet betaalt, is het logisch dat u een einde wilt maken aan de huurovereenkomst. Een huurder eruit zetten betekent dat de huurovereenkomst door de rechter ontbonden moet worden. Dat kunt u helaas niet zelf doen. Een rechter maakt een einde aan de huurovereenkomst als de huurder de huur niet betaalt. Ook als er afspraken uit de huurovereenkomst worden geschonden beëindigt de rechter de huurovereenkomst. (meer…)

Lees Verder
Door:
in Overig, Persbericht
op 14 februari 2017
ir. Laurens Lemmens
BSR Incasso failliet, wij helpen u graag verder!

“Uw ex-BSR zaken gemakkelijk overdragen aan Invorderingsbedrijf”

Op 27 december 2016 werd BSR Incasso & Gerechtsdeurwaarders door de rechtbank Den Haag failliet verklaard. Er zou sprake zijn van een tekort op de derdenrekening, de rekening waarop debiteuren uw geld storten.

Op dit moment doet de curator onderzoek naar het reilen en zeilen van de BSR Incasso die in staat van faillissement verkeert. Veel opdrachtgevers hebben nog lopende zaken bij het failliete BSR incasso en weten niet hoe nu verder.

Wat moet u nu doen nu BSR incasso failliet is? Lees hieronder wat wij voor u kunnen betekenen nu BSR incasso failliet is.

 

(meer…)

Lees Verder