Inloggen op de klantenomgeving

De Online Cockpit is exclusief voor opdrachtgevers. Indien u nog geen eigen account heeft, klik dan hier om uw vordering direct over te dragen of neem contact met ons op via telefoon +31(0)70-7620330.

Wachtwoord vergeten Inloggen
Door:
in Bestuurdersaansprakelijkheid
op 27 februari 2018
ir. Laurens Lemmens
Wist u de verschillende vormen van leasen al? Nu wel!

Krijg je een auto van de zaak of zit je te denken aan private lease? Je zou toch verwachten dat aangezien huur, koop, en huurkoop in de wet geregeld zijn, hetzelfde geldt voor leasen. Helaas is dat niet zo. Leasen kun je het beste omschrijven als een overeenkomst tussen huur en koop in. Hierin staat de financiering van het goed door de verstrekker van de lease (ook wel bekend als lessor) aan de ontvanger (ook wel bekend als lessee).

Ook zijn er twee aparte vormen van leasen: financiële lease en operationele lease. Hier lees je de belangrijkste verschillen!

Verschil financiële lease en operationele lease:

We beginnen met financiële lease. Financiële lease lijkt heel erg op huurkoop. Vaak is de lessor een financieringsmaatschappij die het door de lessor gewenste bedrijfsmiddel al in bezit heeft of nog moet aanschaffen. Tegen een maandelijkse vergoeding stelt de lessor het bedrijfsmiddel beschikbaar aan de lessee. Het verschil tussen huurkoop en financiëel leasen is dat het bedrijfsmiddel de gehele economische levensduur aan de lessee verhuurd is. Een financiële leaseovereenkomst kan tussentijds niet worden opgezegd. Dit omdat het leaseplan is gebaseerd op de economische levensduur. Vaak kan de lessee aan het eind van de leaseperiode het bedrijfsmiddel tegen een kleine vergoeding overnemen.Operationele lease lijkt veel meer op huur. De onderhoudstaak blijft dan rusten bij de lessor. Deze moet zorgen voor het onderhoud en aanvullende diensten, zoals verzekering of wegenbelasting. Overeenkomsten van operationele lease zijn tussentijds wél opzegbaar en mogen maximaal 85% van de economische levensduur van het goed lopen.In het geval van operationele lease moet de leaseovereenkomst voldoen aan de eisen van de belastingdienst.

In de praktijk hebben operationele leaseovereenkomsten de volgende eigenschappen.

  • De lessor blijft eigenaar van de bedrijfsmiddelen en zal deze moeten activeren op haar balans; Omdat de lessor eigenaar is van de bedrijfsmiddelen zal de lessor ook het economisch risico over de bedrijfsmiddelen moeten dragen;
  • Aan het einde van de looptijd van de leaseovereenkomst mag de waarde van de bedrijfsmiddelen niet tot het minimale zijn gedaald, de bedrijfsmiddelen mogen bovendien na de looptijd van de leaseovereenkomst alleen tegen een marktconforme waarde worden verkocht aan de lessee;
  • De leaseperiode mag niet langer zijn dan 85% van de geschatte economische levensduur van de bedrijfsmiddelen.

Conclusie:

Zonder omhaal kunnen we stellen dat operationele lease slechts voor kortere periodes wordt aangegaan en lijkt op gewone huur. Financiële lease lijkt dan weer meer op huurkoop, hier ligt de nadruk op de financiering van het bedrijfsmiddel. Bij operationele lease ligt de nadruk daarentegen op het ter beschikking stellen van de bedrijfsmiddelen.
Mocht je naar aanleiding van deze blog meer informatie nodig hebben? Wij bij het Invorderingsbedrijf staan je graag te woord.

De juristen en incassospecialisten van het Invorderingsbedrijf hebben een schat aan ervaring en kennis.

 

 

 

 

Bel nu naar ons hoofdkantoor op het volgende nummer:  070 762 0330, dan kunnen we samen kijken hoe we u in de goede richting kunnen sturen. 

Lees Verder
Door:
in Bestuurdersaansprakelijkheid
op 14 februari 2018
ir. Laurens Lemmens
Lease-auto gestolen | En nu?

Wie is verantwoordelijk voor de kosten?

Voor veel werknemers is een lease-auto een aantrekkelijke voorwaarde. In veel gevallen gaat het dan ook om een zeer representatieve auto om naar de klant of naar het werk te reizen. Werknemers kunnen de auto’s gebruiken, zonder dat zij de bijkomende kosten moeten betalen. Maar wat gebeurt er als de lease-auto gestolen wordt?

Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat u zowel de politie als de leasemaatschappij een belletje geeft. Wordt de auto binnen 30 dagen niet gevonden? Dan wordt de auto definitief opgegeven als vermist. Uw leasecontract wordt automatisch stopgezet vanaf de diefstaldatum. De vraag is dan, wie is er verantwoordelijk voor de kosten?

De situatie aan het einde van de dag ben je zo blij dat je weer thuis bent,dat je onverhoopt je sleutelbos in de voordeur laat zitten. Het is ons allemaal wel een keer overkomen. Vaak vinden we de sleutel de volgende ochtend of de avond zelf netjes nog in de voordeur. Laten we nou stellen dat uitgerekend jou het nou overkomt dat iemand langsloopt en de sleutel uit het slot haalt. Aan jouw sleutelbos zit natuurlijk ook de sleutel van de lease-auto, en de persoon gaat er dus met jouw autootje vandoor.

Eigen risico

Meestal is er in alle gevallen een eigen risico voor degene die in de lease auto rijdt. Met uitzondering van het ontstaan van schade tijdens werktijd, dan is het meestal zo dat de werkgever de kosten betaalt. Behalve natuurlijk als de schade het gevolg is van roekeloos rijden of als er sprak is van opzet.

Wat zegt de Hoge Raad?

De Hoge Raad zou kunnen oordelen dat aan jou een verwijt kan worden gemaakt, maar dat deze niet ernstig is. De verzekeraar kan zich daardoor niet beroepen op roekeloosheid of opzet.

Volgens de rechter kun je in sommige gevallen niet aansprakelijk worden gehouden voor een klein moment van onachtzaamheid. De lease-rijder kan de auto niet zelf verzekeren voor dit soort gevallen. Uw werkgever kan dat wel.
Uit eerdere uitspraken van meerdere rechters blijkt dat werkgevers vaker aansprakelijk worden gesteld. Alleen als de werkgever kan aantonen dat dit niet terecht is, kan de schade van bijvoorbeeld diefstal op de werknemer worden verhaald.

Laat u niet voor de gek houden. Bescherm uzelf tegen onnodige kosten! Wilt u meer specifieke informatie over hoe wij uw risico’s in de private lease kunnen beperken? Neem dan snel contact met ons op op het volgende nummer: 070 762 0330

Wilt u meer weten over de risico’s van de private lease? Lees het hier!

Lees Verder
Zo verkleint u als leasemaatschappij uw kans op faillissement!

De lease branche bestaat natuurlijk niet alleen uit auto’s, maar ook vliegtuigen, machines, treinen, gereedschap etc. Uiteindelijk komt het allemaal toch op hetzelfde neer, bruikleen voor een product en dit in termijnen terug te moeten betalen. Heeft u dit totaal onder controle, of heeft u geen idee hoe u verder zou moeten als de tegenpartij besluit om niet te betalen?

Het tweede willen wij voorkomen door u in te lichten over hoe u uw kans op faillissement minimaliseert. Wat moet u doen om faillissement te voorkomen?

Signaleer problemen tijdig
Alle ondernemers lopen tegen bepaalde problemen aan. Vaak blijkt een crisis het gevolg te zijn van uit de hand gelopen kosten, een onverwachte tegenslag, bijvoorbeeld een slecht seizoen of frauderende werknemers. Maar hoe herkent u een Trojaans Paard? René Seyger van Roland Berger Strategy Consultants ontwikkelde op basis van onderzoek met de Universiteit van Leiden een analysemodel waarmee de signalen in een vroeg stadium opgepikt kunnen worden. Volg deze vier stappen:

    1. Ontbundel uw businessmodel en stel uzelf de vraag welke verschillende activiteiten u uitoefent, hoe je dat doet en waarom je dat doet. Seyger: “Ga ook na welke bedrijven deze activiteiten als opzichzelfstaande iets uitoefenen. Hoe ziet hun businessmodel eruit?”
    2. Definieer de waarde die u levert voor je klant.“Stel dat je in vastgoed zit. Verdient u dan geld met het uitbaten van panden, of speculeert u op de winsten van een verkoop. De waarde voor je klant is steeds anders.”
    3. Kijk naar de buitenwereld.Welke ontwikkelingen vinden er plaats die invloed hebben op uw businessmodel en hoe gaat u daarmee om.
    4. Vergelijk de risico’s met de opbrengsten. “Klopt het nog met wat u verdient?

Stel een overlevingsplan op
Een overlevingsplan lijkt op een ondernemingsplan, maar is gericht op het voortbestaan van het bedrijf. Het overlevingsplan zorgt voor een diepgaande analyse van uw onderneming. Hierna is het zaak snel en open te handelen. Laat bijvoorbeeld een bedrijfskundige met een frisse blik naar uw onderneming kijken, praat met de leveranciers, de bank, de accountant en de schuldeisers en kijk naar de toekomstmogelijkheden en de levensvatbaarheid. Bepaal vervolgens uw strategie.

De manier waarop u ermee omgaat is belangrijk: u kunt bijvoorbeeld een noodplan opstellen voor onverwachte gebeurtenissen of vervanging regelen voor wanneer u ziek bent. U kunt voor bijna elke situatie vooraf maatregelen nemen.Wees dus alert en handel voortvarend.

Zorg ervoor dat uw debiteurenbeheer op orde is
Het is van belang dat u uw inkomsten in de gaten houdt. Veel bedrijven beginnen met een lening van een bank ivm te weinig eigen vermogen. In de tijd van een crisis moet u deze lening nog steeds aflossen. Het zou niet eerlijk zijn als u failliet gaat omdat uw debiteuren u niet tijdig betalen waardoor u uw lening niet kunt aflossen. Daarom is het erg belangrijk u uw debiteurenbeheer op orde stelt.

Mocht u naar aanleiding van deze blog meer informatie nodig hebben? Wij bij het Invorderingsbedrijf staan je graag te woord. Wij streven naar klantbehoud, maar schromen niet van een harde aanpak! Aan u de keus.

De juristen en incassospecialisten van het Invorderingsbedrijf hebben een schat aan ervaring en kennis. Bel nu naar ons hoofdkantoor op het volgende nummer:  070 762 0330, dan kunnen we samen kijken hoe we u in de goede richting kunnen sturen. 

Lees Verder
Uit de praktijk: Mag ik de betaling van mijn factuur opschorten?

Afgelopen maand dagvaardde we een particulier voor de rechtbank van Heerlen. Onze cliënt, een installatiebedrijf, die voor deze particulier zijn huis had geïsoleerd, weigerde zonder geldige rechtsgrond de factuur van enkele duizenden euro’s te betalen.
(meer…)

Lees Verder