Aanmaning Engels (dunning letter): gratis voorbeeldbrief
Betaalt een buitenlandse klant een factuur niet? En reageert hij ook niet op uw Engelse betalingsherinnering? Dan kunt u een aanmaning sturen. Als uw debiteur geen Nederlands spreekt is het vaak noodzakelijk om de aanmaning in het Engels op te stellen. Op deze pagina leggen we uit hoe een goede Engelse aanmaning eruit ziet en waar die aan moet voldoen. Ook kunt u gebruikmaken van onze gratis voorbeeldbrief.
Vrijblijvend advies?
Laat uw gegevens achter en één van onze specialisten neemt direct contact met u op.
Voorbeeldbrief aanmaning Engels
Download hieronder gratis onze Engelse voorbeeld aanmaning. In de brief kunt u eenvoudig uw gegevens, die van uw debiteur en de factuurdetails invullen. Eventueel kunt u de voorbeeldbrief aan uw wensen aanpassen.
Download voorbeeld aanmaning Engels
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Wat is een aanmaning?
Een aanmaning (dunning letter) is een officiële betalingsherinnering waarin een schuldeiser de schuldenaar maant de openstaande rekening te betalen. Een aanmaningsbrief wordt meestal verstuurd na een eerste, vriendelijke betalingsherinnering. De aanmaning is strenger van toon en vaak wordt er verwezen naar mogelijke juridische consequenties als er niet binnen de gestelde termijn betaald wordt.
Of een aanmaning verplicht is, hangt af van het land waar uw debiteur gevestigd is. In veel landen moet een crediteur een aanmaning versturen voordat er incassokosten in rekening gebracht mogen worden of voordat er een juridische procedure gestart kan worden. In Nederland moet een consument bijvoorbeeld altijd een laatste aanmaning ontvangen waarin hij nog 14 dagen de tijd krijgt om de openstaande rekening zonder bijkomende kosten te betalen. Deze betalingsherinnering noemt men ook wel de WIK-brief of 14-dagenbrief.
Is het verplicht een aanmaning in het Engels te sturen?
Als uw debiteur in Nederland gevestigd is, is het niet verplicht de aanmaning in het Engels te sturen. Als uw schuldenaar geen Nederlands spreekt, dan is dit vaak wel verstandig. Het doel is immers om de openstaande rekening betaald te krijgen. Als uw debiteur begrijpt wat er in de aanmaning staat, dan is de kans groter dat hij uw rekening betaalt.
Wat staat er in een Engelse aanmaning?
Een aanmaning hoeft niet per se aan specifieke wettelijke eisen te voldoen (tenzij de brief gebruikt wordt als WIK-brief). Toch zijn er een aantal belangrijke zaken die uit praktisch oogpunt niet mogen ontbreken.
Vermeld altijd de volgende zaken in de aanmaning:
- Het factuurnummer
- De verstreken vervaldatum
- Een nieuwe vervaldatum
- Klant- en ordernummer (als deze van toepassing zijn)
Daarnaast is het verstandig om in de brief te vermelden dat u de zaak uit handen geeft aan een incassobureau als de betaling op de nieuwe vervaldatum niet binnen is. Vertel ook dat er in dat geval incassokosten in rekening gebracht zullen worden. Vermeld hoe hoog die kosten zijn.
Wanneer een Engelse aanmaning versturen?
Het is mogelijk om de aanmaning direct te versturen nadat de uiterste betalingstermijn van de factuur is verstreken, maar u kunt ook eerst een vriendelijke betalingsherinnering sturen. In dat geval stuurt u de aanmaning zodra de betaaltermijn van de herinnering is verlopen.
Stuur de aanmaningsbrief het liefst 2 of 3 dagen na het verstrijken van de vervaldatum om te voorkomen dat de betaling en de aanmaning elkaar kruisen.
Voorbeeldzinnen aanmaning Engels
Gaat u zelf een aanmaning in het Engels opstellen? Dan kunt u gebruikmaken van de onderstaande voorbeeldzinnen. Deze hebben wij (vrij) voor u vertaald in het Nederlands.
- In spite of previous reminders, the amount specified below remains unpaid – Ondanks eerdere betalingsherinneringen, is het hieronder gespecificeerde bedrag nog niet betaald.
- May we remind you that invoice [factuurnummer], dated [datum] is now [x aantal] days overdue for payment – Mogen wij u eraan herinneren dat de vervaldatum voor factuur [factuurnummer], verzonden op [datum], nu [x aantal] is verstreken.
- For which we are still awaiting payment – Waarvan wij de betaling nog steeds afwachten.
- If payment of the above has been made within the last few days, please ignore this reminder and accept our apologies – Als de betaling in de afgelopen dagen heeft plaatsgevonden, verschuldigde wij ons en kunt u deze aanmaning negeren.
- We would call your attention to the below referenced overdue account – We vragen uw aandacht voor de hieronder aangegeven rekeningen waarvoor de betalingstermijn is verstreken.
- If payment has already been sent, please disregard this letter – Als betaling inmiddels heeft plaatsgevonden, kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.
Please be assured we value our relationship and we trust that the above procedure will not be necessary – Wij stellen onze relatie op prijs en gaan ervan uit dat de bovenstaande procedure niet nodig zal zijn.
Wat als uw debiteur niet reageert op de aanmaning?
Reageert uw debiteur niet op de aanmaning? Wij raden het af om zelf een tweede aanmaning te sturen. In plaats daarvan adviseren wij om een incassoprocedure te starten.
Uw debiteur heeft immers al extra tijd gekregen om de openstaande rekening te betalen. Als u meerdere aanmaningen stuurt, kan dit de suggestie wekken dat de debiteur nog wel even kan wachten met betalen.
Bovendien geeft u uw debiteur de kans om bezittingen te verbergen als hij niet van plan is te betalen. Hoe langer u wacht met een incassotraject hoe groter de kans bovendien is dat uw debiteur failliet gaat.
Door direct een incassoprocedure te starten laat u zien dat het menens is en vergroot u de kans dat de openstaande vordering alsnog betaald wordt.
Internationale incasso
Is uw debiteur gevestigd in het buitenland? Invorderingsbedrijf is gespecialiseerd in internationale incasso. We verzorgen bijvoorbeeld incasso in Engeland en incasso in de Verenigde Staten. Daarbij werken we samen met lokale incassospecialisten zoals deurwaarders en advocaten.
Openstaande vorderingen?
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op voor een advies op maat.
FAQ: Veelgestelde vragen over aanmaningen in het Engels
FAQ: Hoe moet ik een aanmaning versturen?
Als u een aanmaning stuurt, is het belangrijk dat uw debiteur die ook daadwerkelijk ontvangt en dat u daarvan bewijs heeft. Daarom is het verstandig om de aanmaning als aangetekende brief te versturen.
FAQ: Wat is het verschil tussen een betalingsherinnering en een aanmaning?
Een betalingsherinnering is zoals de naam al zegt een herinnering dat de vervaldatum van een factuur is verstreken, terwijl de betaling nog niet ontvangen is. Een aanmaning wordt doorgaans verzonden na een eerdere betalingsherinnering (of als de debiteur aangeeft niet te willen betalen) en is strenger van toon. In de aanmaning wordt bijvoorbeeld gemeld dat er bij het uitblijven van betaling incassokosten in rekening gebracht worden en dat er eventueel juridische stappen ondernomen worden.
FAQ: Mag een schuldeiser aanmaningskosten in rekening brengen?
Of een schuldeiser direct incassokosten in rekening mag brengen, hangt af van de hoedanigheid van de debiteur en of die al eens een betalingsherinnering heeft ontvangen.
Particuliere klanten moeten altijd een laatste herinnering (WIK-brief) ontvangen, waarmee zij nog 14 dagen de tijd krijgen om de rekening zonder bijkomende kosten te betalen.
Bij zakelijke klanten mogen er wettelijk gezien direct na het verstrijken van de vervaldatum van de factuur incassokosten in rekening gebracht worden.
De maximale hoogte van de incassokosten is wettelijk bepaald. Deze kosten worden berekend over de hoofdsom van de vordering volgens de volgende staffel:
- Over de eerste € 2500 – 15% (minimaal € 40,-)
- Over de volgende € 2500 – 10%
- Over de volgende € 5000 – 5%
- Over de volgende € 190.000 – 1%
- Over alles hierboven – 0,5% (maximaal € 6.775)
FAQ: Wat als er geen vervaldatum op de factuur staat?
Als u een factuur heeft gestuurd, maar hier geen vervaldatum of uiterste betalingstermijn op heeft vermeld, dan wordt de factuur 30 dagen na ontvangst opeisbaar (in Nederland). Vanaf dat moment kunt u dus een aanmaning sturen.
FAQ: Hoeveel aanmaningen kan ik sturen?
U mag in principe zoveel aanmaningen sturen als u zelf wilt. Of het effectief is om veel aanmaningen te sturen is de vraag. Meestal raden wij aan dat u zelf een Engelse betalingsherinnering en eventueel een aanmaning stuurt.
Betaalt uw debiteur vervolgens nog steeds niet? Dan adviseren wij om een incassoprocedure te starten. Hoe langer u wacht met het starten van de incasso, hoe groter de kans dat uw debiteur de benen neemt of failliet gaat.
Tijdens de incassoprocedure zullen wij zelf ook nog aanmaningen sturen. Het verschil is dat deze uit naam van het incassobureau worden verzonden. Veel debiteuren schrikken hier van en betalen de rekening vervolgens alsnog.
FAQ: Kan ik voor oude facturen een aanmaning sturen?
Heeft u oude facturen die nooit betaald zijn door de klant? Ook als facturen al jaren oud zijn, is het soms nog mogelijk om deze te innen. Hoe oud de factuur mag zijn is afhankelijk van de aard van de verrichte werkzaamheden of geleverde diensten en of uw debiteur een zakelijke of particuliere klant is.
Voor zakelijke klanten ligt de verjaringstermijn in beginsel op 5 jaar (nadat de vordering opeisbaar is geworden).
Voor particuliere klanten is de verjaringstermijn slechts 2 jaar.
Zodra de verjaringstermijn is verlopen, is het niet meer mogelijk om betaling van de vordering af te dwingen. Het heeft dan dus geen zin meer om een aanmaningsbrief te sturen.
Het is wel mogelijk om de verjaring te stuiten. Hiermee wordt de verjaring voor een bepaalde periode uitgesteld. Dit moet gebeuren voordat de vordering is verjaard.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
Alstublieft,
Uw download
Voorbeeld aanmaning
Direct aan de slag met het versturen van een aanmaning? Download dan hier uw gratis voorbeeld aanmaning
Download direct